13 059 läst · 146 svar
13k läst
146 svar
Val av dragkrok
Varning för att låta någon som inte kan bilmodellen montera drag. Vi lät en Mekonomenverkstad eftermontera på en Passat -12, efter tredje försöket att få rätt på elektroniken så tröttnade jag, kröp till korset o lämnade den på Volkswagen.[/QUOTE]
A AndersS skrev:
Jo, men är det inte lite konstigt att en bil för en halv miljon kräver (en dyr?) omprogrammering på märkesverkstaden samtidigt som en bil för 150' är förprogrammerad och klar från fabrik?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 817 inlägg
Har inte sagt att alla märken har det och inte konstigt om det finns flera funktioner som påverkas som t.ex. styrhjälpmedel inom vägmarkering, antisladd, automatisk broms/undanmanöver vid kollisionsrisk, återstyrning om du är på väg över vägmarkering mot dike, etc.useless skrev:
Vissa är valbara och det måste då också anpassas utifrån övriga funktioner och val man gjort, så programvara för släpfordon skulle kunna vara beroende av hur bilen är bestyckat vid tillfälle när dragkrok monteras.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Var många år sedan dragkroken störde P-sensorerna, idag har man inga sensorer i mitten.
Köp en fast krok samt universal kabelsats..absolut mest prisvärt.
Är bilen några år, ta ett gängsnitt och gänga hålen innan du sätter kroken..
Köp en fast krok samt universal kabelsats..absolut mest prisvärt.
Är bilen några år, ta ett gängsnitt och gänga hålen innan du sätter kroken..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 121 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 121 inlägg
Med "idag har man inga sensorer i mitten" syftar du då på samtliga bilar i Sverige? Även äldre bilar?H Husqvarna220Ac skrev:
Jag tycker iallafall man bör undersöka om ens egen bil kan fungera med fast krok eller inte även om det fungerar på de flesta.
För ett år sedan kom följande text https://www.bilenochjag.se/2017/12/04/fast-dragkrok-och-parkeringssensorer/
Deras erfarenhet är att de fungerar i de flesta fall, men vissa modeller har mer problem, exempelvis bilar från Citroën och vissa asiatiska bilar. Dragkrokslagret säger att deras erfarenhet är att cirka 5% av bilarna kan ha problem med backvarnare och fast krok, så nog kan det vara värt att kolla upp sin egen bil innan man bestämmer sig.
...det går inte att prata i generella termer på detta vis. Detta är garanterat ett dåligt råd på flera bilar då flera funktioner inte alls funkar som det är tänkt. Jag tänker då inte på p-vakter utan saker som antisladd, luftfjädring, växellådor osv.H Husqvarna220Ac skrev:
Samma sak gäller förövrigt prisdiskussionen. Det är rätt modellberoende, speciellt på nya eller nästa nya bilar, så det är ingen poäng med att prata om detta i generella termer.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Det ser man ganska fort, äldre bilar hade sensorer i mitten, har monterat på många bilar, även Kia/Hyundai, tar ”några timmar”..
Har haft mängder av bilmodeller/märken, har då aldrig varit med om att nån blir störd av en fast krok.
Har haft mängder av bilmodeller/märken, har då aldrig varit med om att nån blir störd av en fast krok.
Läs Mattias svar en gång till och gör ett nytt försök. Det handlade om allt annat än backsensorerna.H Husqvarna220Ac skrev:
Det är tekniskt omöjligt att gänga hål med gängsnitt.H Husqvarna220Ac skrev:
Fast krok, alltid. Har räddat mig flera gånger från pack som inte kan hålla avstånd eller vet var dom har fronten när dom parkerar. Aldrig strul på bilprovningen heller.
Rekommenderar originaldelar.
Rekommenderar originaldelar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Finns väl inga orginaldelar, eller nja, oftast köper bilföretagen in ”orginal” krokarna från större tillverkare av krokar, köpte en ny Kia för några år sedan, eftermarknaden hade inga krokar, men fick tillverkararen och art nr på Kia, sen var det bara att handla kroken, för halva priset.P pathal skrev: