Jag har en Westfalia demonterbar dragkula på min BMW. Monterade den själv för drygt 7 år sen och har fungerat problemfritt sen dess. Det är dock sällan jag drar släp på vintern, då ligger kulan i säkert förvar under bagagerumsgolvet, och låsanordningen är dessutom integrerad i dragkulan så kvar på dragramen är bara ett hål som täcks av ett plastlock.

Ska du köpa ett demonterbart drag så välj inte en modell som har låsanordningen på dragramen, samt demontera kulan när du inte ska använda den på ett tag. Antagligen så klarar du själv att montera draget också. Backa upp bilen på ett par ramper och lägg wellpapp på marken innan så blir det lättare att jobba.
 
hsd hsd skrev:
Jag har haft löstagbar ,monoflex, på bilen i 21 år utan problem, det är härligt att slippa stöta mot den då den inte användes
Men om Ni brukar backa tills det tar emot..-så ska det vara fast för att slippa bucklor på bilen
Får man ha en fast dragkrok fram också?
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
hsd
Då monterar man en viltbåge, sätt på extraljus eftersom viltbåge inte är tillåtet men extraljusramp är tillåtet :cool:, den tål att stångas med
 
Något som kan vara intressant är att vissa tillverkare kopplar samman bilens "säkerhetssystem" med draganordning och kan innebära att man måste aktivera funktionen om man själv monterar dragkrok.
Förklaring till det system som vår bil har "Räddningen stavas TSATM och står för Trailer Stability AssistTM som motverkar så kallad wobbling och stabiliserar ett släp som börjat pendla. Tekniken övervakar kontinuerligt pendlingstendenser och kompenserar genom att bromsa ett eller flera hjul på dragbilen om det behövs. Om det inte räcker bromsas alla fyra hjulen och motoreffekten minskas."
Så monterar ni dragkrok själva kolla att systemet är aktiverat om er bil har det, kan benämnas lite olika beroende av biltillverkare.
 
  • Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Det verkar konstigt att man skulle förlora så mycket med en fast krok, men inte en löstagbar? Förutom de två dm som sticker ut bakom bilen är det ju samma sak.
En demonterad eller infälld krok är betydligt lägre än en fast, det är ganska uppenbart.
 
F fsn skrev:
En demonterad eller infälld krok är betydligt lägre än en fast, det är ganska uppenbart.
Hur kan det vara uppenbart?
 
När jag letar efter information om detta med krocksäkerhet och dragkrok hittar jag inte speciellt mycket konkret. Jag hittar den här länken till exempel:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfraga-storre-risk-whiplash-med-dragkrok

Är det någon som känner till några bättre källor? Annars bör väl slutsatsen vara att det eventuellt kan finnas en liten krocksäkerhetsmässig fördel med en löstagbar eller infällbar krok. Men det är ingen stor sak.
 
F
K Kane skrev:
Hur kan det vara uppenbart?
93% ögon, 7% teknikförståelse?
 
F fsn skrev:
93% ögon, 7% teknikförståelse?
Här är Bosals avtagbara resp. fasta krok. Betydligt lägre?
Avtagbar Bosal dragkrok monterad på balk, medan den fasta kroken är tom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart Bosal dragkrok, möjligtvis avtagbar eller fast, monterad på fordon med synlig etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dwd
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När jag letar efter information om detta med krocksäkerhet och dragkrok hittar jag inte speciellt mycket konkret. Jag hittar den här länken till exempel:

[länk]

Är det någon som känner till några bättre källor? Annars bör väl slutsatsen vara att det eventuellt kan finnas en liten krocksäkerhetsmässig fördel med en löstagbar eller infällbar krok. Men det är ingen stor sak.
Sökte om detta för några dagar sedan och hittade detta, men det är inte vidare utförligt.

http://www.whiplashinfo.se/artiklar_debatt_forskning_asikter/hur_uppstar_whiplash.htm

Skärmdump av en webbsida med text om dragkrokens effekt på nackskador och frontalkollisioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K knipo skrev:
Sökte om detta för några dagar sedan och hittade detta, men det är inte vidare utförligt.

[länk]

[bild]
Det är samma påstående som dyker upp på många ställen utan källhänvisning. Skrivelsen i vi bilägare var ju också kortfattad, men den hänvisade i alla fall till Folksams forskning.
 
Har testat avtagbar krok, den fick svetsas fast för att komma igenom besiktningen. Med lite självinsikt blev det en fast då jag efter montering en på nuvarande bil. Och det gjorde jag hos märkesverkstaden så jag vet att det (med största sannolikhet) blir rätt gjort.
 
Alltså, med risk för att bli tjatig, det måste garanterat stå i tillverkarens typintyg att kroken får modifieras med fastsvetsning.
Annars har det, i alla fall tidigare, varit så att man inte får göra någonting alls med den utan att den ska vara i originalutförande.
Eller är det nya snälla regler som jag missat?
 
Jag accepterar att det är lite sämre att ha dragkrok på bilen ur ett deformationszonsperspektiv, men jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad på fast eller lös krok. Detta baserat på att det rimligtvis är balken och inte kroken som utgör förstyvningen.
 
F
K Kane skrev:
Här är Bosals avtagbara resp. fasta krok. Betydligt lägre?
[bild]

[bild]
Det är väl en typbild till en bilmodell? Hade jag orkat bry mig så hade jag kunnat ta bilder på de tre bilarna här med dragkrok där balken sitter en betydande bit in under bilen samt långt under kulan. Och det är väl uppenbart att om kulan är högsta punkt och den är demonterbar så är förutsättningen en annan.

Och så slipper man oljesmet på kostymbyxorna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.