Fast, nuff said
 
S
Fast krok
men har avtagbar eftersom VW inte ville montera fast krok .

Åsså vill jag ha dragkrok monterad , då blir det dragkroks-paket med back-kamera 8500kr ,
men jag vill inte ha nå,n back- kamera , jaha då blir det dyrare
 
Har halvautomatisk, dold under bilen. Alltid med och inget att slå emot, öppnar nästan alltid bakluckan då man har .
Efter två år med den vill jag inte byta tillbaka till fast. Och kroken är ett måste.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Ram? Tror knappast man blir mer skadad eller nåt annat med dragkrok, bara att bilen som kör in i dig för mer skador, men ock..
S Shiraz skrev:
Har fast monterad av Volvo i fabrik
Bästa parkeringsskadeskyddet som finns. Kör nån på bakifrån så påverkar det ändå så lite, du har ju massiva balkar baktill ändå och dragkroken blir ju bara en punkt.
Men nu har jag en XC hade det varit en vanlig kombi hade det blivit avtagbar från fabrik. Skulle aldrig eftermontera en pirat då det är bussade och programmerade lösningar numer för belysningen.
Det är inga massiva balkar på vare sig ”vanlig” Volvo eller XC. Men man förlorar 50-80cm energiupptagande zon men den fasta kroken. En zon som ett gäng på Volvo har lagt mycket tid på att få till. Fast krok borde vara förbjudet på nya bilar.

Jag har fö en manuellt utfällbar på min nuvarande bil från 2008 och 20000 mil på mätaren, den har strulat totalt noll gånger de senaste 11 åren. Hade tidigare en demonterbar på en Passat, pissigare än den utfällbara men även här, noll problem.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Gick dom med på det?
Krokar brukar vara typgodkända i sitt originalutförande och får inte modifieras alls.
Spelar tyvärr ingen roll om man är professor i materialteknik, svets- och skruvförband.
Ja, bilen är importerad från Nordamerika och har ej europeiskt typgodkännande. När besiktningsmannen såg originalkroken vid bilens besiktning så skrattade han bara och sa det där kommer vi aldrig att godkänna. Sedan föreslog han hur jag skulle förändra den inför regbesiktning. Jag borrade upp hålet där en 1/2 tum sprint satt och satte dit ett 14mm skruvförband istället. Sedan fick jag byta till en 50mm kula och en europeisk kontakt. Resultatet blev en krok godkänd för 910kg (2000lb) istället för 1500kg som europamodellerna får dra.
 
Har en kollega som mailade till tillverkaren av dragkroken, och de mailade tilbaka hur den skulle svetsas samt ett intyg, SBP godkände.

Det fästet som man sätter under bilen har svårt att tro att det kan påverkar så mycket, och spelar isånnafall ingen roll om det är fast eller löstagbar krok, fästet ser ändå likadant ut.

Vi hade en V70 -2006, som var typad med dragkrok, denna fick endast dra 1300kg, oavsett körkort, på typskylten för det avtagbara draget så står det max 1300kg, vilket uppdagades efter bilden sålts till en hästägare som skulle dra hästsläp och hade BE-kort, mycket bökigt att byta drag samt typa om bilen.
 
Jag har en fast krok. Skulle inte vilja ha någonting annat än fast krok.
Dragkrokar har ju oftast dåligt rostskydd och det var alldeles tillräckligt besvärligt att skruva loss hela kroken och sandblästra och måla den i somras och sedan skruva fast och smörja in allt med tre varv Tectyl.

Kroken blev inköpt på bilskroten och monterad på min bil för 17 år sedan. Efter att ha blivit omsorgsfullt sandblästrad och målad och reparerad. Det är alltså återkommande underhåll som det handlar om. Sådant skall man inte göra värre än nödvändigt.

Skulle man dessutom ha haft en massa leder och rörliga delar och kanske rentav elektronik skulle den knappast ha gått att renovera två gånger....... och att byta krok är inte billigt.

Jag har en plastkopp som skydd på kulan och då är det inget särskilt problem med smuts från kulan. Oljefläckarna på byxorna brukar komma av olja som läcker ut genom ett hål i nederkanten på bakluckan och lägger sig i skåran innanför lucktätningen. Sällan från dragkroken.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi hade en V70 -2006, som var typad med dragkrok, denna fick endast dra 1300kg, oavsett körkort, på typskylten för det avtagbara draget så står det max 1300kg, vilket uppdagades efter bilden sålts till en hästägare som skulle dra hästsläp och hade BE-kort, mycket bökigt att byta drag samt typa om bilen.
Att "folk" har lyckats montera krokar som har lägre kapacitet än bilen har är vanligt. Begriper inte varför någon säljer sådana krokar men så är fallet. Det brukar räcka med att byta kroken så är man hemma igen. Typa om bilen ska ju inte behövas - det finns ju ingen v70 såld på svenska markanden som har någon sådan begränsning => byt krok till en med rätt kapacitet och sedan är det klart. Med nyvarande regler behöver man inte ens besiktiga den nya kroken hos sbp.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att "folk" har lyckats montera krokar som har lägre kapacitet än bilen har är vanligt. Begriper inte varför någon säljer sådana krokar men så är fallet. Det brukar räcka med att byta kroken så är man hemma igen. Typa om bilen ska ju inte behövas - det finns ju ingen v70 såld på svenska markanden som har någon sådan begränsning => byt krok till en med rätt kapacitet och sedan är det klart. Med nyvarande regler behöver man inte ens besiktiga den nya kroken hos sbp.
V70 Drive - miljöbilarna har en tekniskt begränsad släpvagnsvikt på 1300kg!

Lätt att missa vid bilbyte!
 
Japp, men inte 2006, dessa rullade ut 2009-2010?
 
Westfalias avtagbara använder jag utan problem. Monterat själv på flera bilar.
Köper vanligtvis på transportsysteme.de.
 
Går tyvärr inte, om bilen får dra 2000kg, men sitter en dragkrok som är intypad när bilen var ny med 1300kg, så står det i regbeviset max dragvikt 1300kg, och då måste bilen typas med ny krok för att få högre dragvikt.

Har monterat flera krokar med de nya reglerna, samt besiktat bilen, men de har aldrig aldrig märkt att denna tillkommit.
 
F fsn skrev:
Det är inga massiva balkar på vare sig ”vanlig” Volvo eller XC. Men man förlorar 50-80cm energiupptagande zon men den fasta kroken. En zon som ett gäng på Volvo har lagt mycket tid på att få till. Fast krok borde vara förbjudet på nya bilar.
Det verkar konstigt att man skulle förlora så mycket med en fast krok, men inte en löstagbar? Förutom de två dm som sticker ut bakom bilen är det ju samma sak.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Går tyvärr inte, om bilen får dra 2000kg, men sitter en dragkrok som är intypad när bilen var ny med 1300kg, så står det i regbeviset max dragvikt 1300kg, och då måste bilen typas med ny krok för att få högre dragvikt.

Har monterat flera krokar med de nya reglerna, samt besiktat bilen, men de har aldrig aldrig märkt att denna tillkommit.
...men generellt blir det bara så vid sidoimport tex av usa-bilar, där bilarna regbesiktigas en och en i det specifika utförandet. En svensk v70 är typad i flera olika utföranden av vilka de flesta kommer ha den dragvikt du vill ha.

I vilketfall som helst, det är inte det faktum att dragkroken är löstagbar som gjort att dragvikten är 1300kg, eftersom det finns andra lösa krokar till en v70 2006 som ger max dragvikt 1800-2100kg ungefär.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
hsd
Jag har haft löstagbar ,monoflex, på bilen i 21 år utan problem, det är härligt att slippa stöta mot den då den inte användes
Men om Ni brukar backa tills det tar emot..-så ska det vara fast för att slippa bucklor på bilen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.