444 läst · 11 svar
444 läst
11 svar
Vågigt golv i lägenhet?
Hej,
Bor i en hyreslägenhet som byggdes sent 40-tal, och har märkt att det är lite "mjukt" och "vågigt" i några områden i lägenheten där det ligger plastmatta i hall och kök, mer bestämt de områden jag mest går på typ ingången till köket och en 50cm in och i passagen som leder till mot badrummet är det en "rad" mellan väggarna som är likadan. Om jag "letar" upp dessa områden och lägger vikt med fötterna så "sviktar" det lite och man kan känna att det är precis som en skarv mellan 2 skivor eller något där det är skarvat mellan reglar(?). Kollar man på golvet i ljuset med så ser det nästan ut som en skarv i golvet just i de områdena som är lite vågigt. Jag har kollat med fuktmätare och även rullat ut spis, kylskåp och annat för att kolla så det inte är blött någonstans där mattan har "krypt" ifrån väggen med åren och man kan se lite av underlaget, men allt är torrt och fint...
Hur brukar ett sånt golv vara lagt? Väggar och golv är betong... är det normalt med åldern?
Har bott här i 15år snart och lägenheten var inte renoverad när jag flyttade in på säkert 10år (tror golven är ännu äldre) - har inte tänkt på detta förr (har säkert varit där länge men då jag var i form så tänkte jag inte på det, depresson är en konstig sjukdom..) men har gått in i depressions och ångestperiod och har börjat "fingranska" lägenheten efter fel och är livrädd att jag förstört något eftersom jag planerar att flytta ut inom en kortare period... Jag har sån brutal ångest att jag kommer få betala hundratusentals kronor för att det är något jag haft "sönder" med golvet och kommer få stå för alla kostnader för byte av golv och underlag i hela lägenheten... Kök och annat är också i sämre skick (inte misskött, men säkert minst 20-25 år gammalt och svårt att få helt rent i luckor och annat)...
Har även en upptäckt att jag har en vattenfläck i fiskbensgolvet under där datorstolen stått (har en matta som stolen står på, därav inte märkt det) av att jag troligtvis spillt något, så några stavar (20x20cm eller så) har svullit, spruckit och blivit missfärgade... Allt är torrt nu så det är redan för sent.. Där är även ett område som var liknande vattenskadat vid balkongdörren när jag flyttade in men som jag ser nu inte var med i protokollet vid inflytt... golvet knarrar också väldigt mycket i vissa områden...
Snälla, kan något lugna mig och ge mig lite stilla sinne om vad som kan var felet och om jag kommer bli betalningskyldig en massa pengar vid flytt? Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Jag behöver att miljöombyte för att få bukt på mina bekymmer och flytta ut på landet igen, och därav är flytt av intresse - men jag vågar inte ens ta tag i det för jag är så rädd för allt som jag kan ha "haft sönder" Jag har nyligen börjat städa ut hela lägenheten och slänga i princip allt jag äger för att kunna börja om helt på ny kula då det tyvärr varit ett riktigt depressionsbo men jag är så rädd för att få hit dem på besiktning vid flytt
Bor i en hyreslägenhet som byggdes sent 40-tal, och har märkt att det är lite "mjukt" och "vågigt" i några områden i lägenheten där det ligger plastmatta i hall och kök, mer bestämt de områden jag mest går på typ ingången till köket och en 50cm in och i passagen som leder till mot badrummet är det en "rad" mellan väggarna som är likadan. Om jag "letar" upp dessa områden och lägger vikt med fötterna så "sviktar" det lite och man kan känna att det är precis som en skarv mellan 2 skivor eller något där det är skarvat mellan reglar(?). Kollar man på golvet i ljuset med så ser det nästan ut som en skarv i golvet just i de områdena som är lite vågigt. Jag har kollat med fuktmätare och även rullat ut spis, kylskåp och annat för att kolla så det inte är blött någonstans där mattan har "krypt" ifrån väggen med åren och man kan se lite av underlaget, men allt är torrt och fint...
Hur brukar ett sånt golv vara lagt? Väggar och golv är betong... är det normalt med åldern?
Har bott här i 15år snart och lägenheten var inte renoverad när jag flyttade in på säkert 10år (tror golven är ännu äldre) - har inte tänkt på detta förr (har säkert varit där länge men då jag var i form så tänkte jag inte på det, depresson är en konstig sjukdom..) men har gått in i depressions och ångestperiod och har börjat "fingranska" lägenheten efter fel och är livrädd att jag förstört något eftersom jag planerar att flytta ut inom en kortare period... Jag har sån brutal ångest att jag kommer få betala hundratusentals kronor för att det är något jag haft "sönder" med golvet och kommer få stå för alla kostnader för byte av golv och underlag i hela lägenheten... Kök och annat är också i sämre skick (inte misskött, men säkert minst 20-25 år gammalt och svårt att få helt rent i luckor och annat)...
Har även en upptäckt att jag har en vattenfläck i fiskbensgolvet under där datorstolen stått (har en matta som stolen står på, därav inte märkt det) av att jag troligtvis spillt något, så några stavar (20x20cm eller så) har svullit, spruckit och blivit missfärgade... Allt är torrt nu så det är redan för sent.. Där är även ett område som var liknande vattenskadat vid balkongdörren när jag flyttade in men som jag ser nu inte var med i protokollet vid inflytt... golvet knarrar också väldigt mycket i vissa områden...
Snälla, kan något lugna mig och ge mig lite stilla sinne om vad som kan var felet och om jag kommer bli betalningskyldig en massa pengar vid flytt? Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Jag behöver att miljöombyte för att få bukt på mina bekymmer och flytta ut på landet igen, och därav är flytt av intresse - men jag vågar inte ens ta tag i det för jag är så rädd för allt som jag kan ha "haft sönder" Jag har nyligen börjat städa ut hela lägenheten och slänga i princip allt jag äger för att kunna börja om helt på ny kula då det tyvärr varit ett riktigt depressionsbo men jag är så rädd för att få hit dem på besiktning vid flytt
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 872 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 872 inlägg
Jag har mycket svårt att tro att du har orsakat att golvet är vågigt utan det är nog bara som det blir med tiden. Jag vet inte hur det är gjort i din lägenhet men under några årtionden så la man ut sand ovanpå betongen, fungerade som utjämning, och med tiden så rör sig sanden och trycks undan från de områden där man går mest. Helt normalt slitage alltså.
Lite småskador av olika slag är också helt normalt efter så lång tid. Knarr är helt normalt också.
Kort sagt, jag tycker inte att du kan bli betalningsskyldig för något av det som du har tagit upp.
Lite småskador av olika slag är också helt normalt efter så lång tid. Knarr är helt normalt också.
Kort sagt, jag tycker inte att du kan bli betalningsskyldig för något av det som du har tagit upp.
Tror du att det är så? Jag är så fruktansvärt orolig så jag vet knappt vad jag ska ta mig tillBirgitS skrev:Jag har mycket svårt att tro att du har orsakat att golvet är vågigt utan det är nog bara som det blir med tiden. Jag vet inte hur det är gjort i din lägenhet men under några årtionden så la man ut sand ovanpå betongen, fungerade som utjämning, och med tiden så rör sig sanden och trycks undan från de områden där man går mest. Helt normalt slitage alltså.
Jag har tyvärr vädrat en del - kan det ha bidragit till att sånt kan hända? Jag ligger verkligen och kallsvettas om nätterna och kan knappt sova för tillfället då allt känns så hopplöst kring detta - jag kommer ju garanterat bli ersättningskyldig för fiskbensparketten, det lär väl landa på säkert 70.000kr att lägga nytt golv i rummet? Ca. 20kvm rum...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 872 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 872 inlägg
Ja, jag tror på vad jag skrev och eftersom Leif i Skåne gillade mitt inlägg så håller han nog med.
Ta det lugnt.
Går det att prata med din hyresvärd på ett bra sätt?
I så fall är det väl bättre att få reda på hur det ligger till nu i stället för att vänta till en besiktning. Ofta kan man ju oroa sig mer i förväg än efter att man har fått ett dåligt besked.
Ta det lugnt.
Går det att prata med din hyresvärd på ett bra sätt?
I så fall är det väl bättre att få reda på hur det ligger till nu i stället för att vänta till en besiktning. Ofta kan man ju oroa sig mer i förväg än efter att man har fått ett dåligt besked.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 599 inlägg
Kom ihåg också att även om du mot all förmodan skulle bli ansvarig för något, så är ju grejerna minst 25 år gamla och till stor del, om inte helt, avskrivna. Kan inte tänka mig att det finns något direkt att oroa sig för här. Som referns kan jag nämna att i min tidigare hyreslägenhet hade föregående hyresgäst lyckats ha en stor krukväxt utan fat som hade läckt på parketten med resultatet att en stor (ca 60 cm i diameter) svart fläck bildats. Vill minnas att han fick betala för tidigareläggning av det planerade underhållet. Tror golven slipades var 18:e år, och detta var på ett 13 år gammalt golv, så han fick betala 5 års tidigareläggning. På ett jobb som tog en förmiddag att laga, slipa och lacka om. Så, kanske en tusenlapp på sin höjd.
Ta det lugnt.
Ta det lugnt.
Jag är så glad för alla era ord - det upskattas något extremt!!S stugan_i_skogen skrev:Kom ihåg också att även om du mot all förmodan skulle bli ansvarig för något, så är ju grejerna minst 25 år gamla och till stor del, om inte helt, avskrivna. Kan inte tänka mig att det finns något direkt att oroa sig för här. Som referns kan jag nämna att i min tidigare hyreslägenhet hade föregående hyresgäst lyckats ha en stor krukväxt utan fat som hade läckt på parketten med resultatet att en stor (ca 60 cm i diameter) svart fläck bildats. Vill minnas att han fick betala för tidigareläggning av det planerade underhållet. Tror golven slipades var 18:e år, och detta var på ett 13 år gammalt golv, så han fick betala 5 års tidigareläggning. På ett jobb som tog en förmiddag att laga, slipa och lacka om. Så, kanske en tusenlapp på sin höjd.
Ta det lugnt.
Vill bara tillägga nu att jag tror att det helt enkelt är konstruktionen i golvet i köket som är anledningen, för hela köket verkar vara vågigt då jag lyfte på mattan under matbordet och gick runt och kände, det är liksom vågigt i princip med samma mellanrum längs med och över hela köket - om man trycker precis jämte där kylskåpet står på ett speciellt ställe så flexar underlaget ner säkert 3-4mm vilket känns som att det inte ens ligger något som bär upp... Vad tror ni? Är detta normalt eller? Det konstiga är att i hallen mot badrummet så är det bara en sån "rand" men hela köket verkar vara "vågigt"....
Hur brukar det se ut under såna här golv? Jag bor inte på bottenplan men gissar på att det är betongplatta som man sen reglar på, lägger tunn masonit och sen limmar plastmattan? Jag reagerar ju nämligen på att det är typ jämt mellanrum mellan alla "vågor" och att det liksom flexar mellan vad jag gissar på är reglar?G g.kraft skrev:
Nu blev jag stressad igen.. ångest är fan inte kul.
Behövde aldrig mer än glänta på golvet. Tog bort en innervägg vilket skapade glipa mellan två olika golv som inte låg jämt. Då lyfte jag försiktigt på parketten och petade in masonit mellan sand/parkett för att få det jämt. Sen las nytt golv ovanpå. Fungerade fint, ville inte riva parketten om någon vill återställa.
Här är en tråd om samma problem https://www.byggahus.se/forum/threads/laegga-ny-parkett-naer-golvet-ligger-pa-sand.517098/
Här är en tråd om samma problem https://www.byggahus.se/forum/threads/laegga-ny-parkett-naer-golvet-ligger-pa-sand.517098/
Vi bodde tidigare i en BRF med hus byggda 1948. Där var det ett ganska tunnt betongskikt ovanpå sand som låg på betongbjälklaget som fanns underst. Stavparkett i vardagsrummet låg direkt på sanden och knarrade på några ställen och hade en del små springor mellan vissa stavar. Jag gissar att sanden efter lång tid pressas något lite åt sidorna där man går mest.
I ett sovrum hade golvet en längsgående valk/rygg några decimeter från en vägg och liknande vid motstående vägg. Mellan de två ryggarna och mot ena väggen så hängde golvets yta ner något, 0,5-1cm som mest. Såna här defekter kan man inte lasta någon boende för. Det finns oseriösa hyresvärdar som försöker klämma folk på pengar men jag tror att det är ganska ovanligt.
I ett sovrum hade golvet en längsgående valk/rygg några decimeter från en vägg och liknande vid motstående vägg. Mellan de två ryggarna och mot ena väggen så hängde golvets yta ner något, 0,5-1cm som mest. Såna här defekter kan man inte lasta någon boende för. Det finns oseriösa hyresvärdar som försöker klämma folk på pengar men jag tror att det är ganska ovanligt.
Redigerat:
Ni är så jävla bra allihopa här som lugnar ner mig och tror att allt är fullständigt normalt!!! Jag är fortfarande jättenervös över allt men det känns så mycket bättre nu!T TommyC skrev:Vi bodde tidigare i en BRF med hus byggda 1948. Där var det ett ganska tunnt betongskikt ovanpå sand som låg på betongbjälklaget som fanns underst. Stavparkett i vardagsrummet låg direkt på sanden och knarrade på några ställen och hade en del små springor mellan vissa stavar. Jag gissar att sanden efter lång tid pressas något lite år sidorna där man går mest.
Hyresvärden är ganska stor och där är nog ett 50-tal lägenheter i detta huset så får hoppas de kommer förstå...
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 599 inlägg
Sitt still i båten nu framåt, och försök att inte vara "duktig" och informera värden om problem som inte finns.B Bengt Andersson2468 skrev:
Det handlar inte om att mörka något.
Produkter som diskuteras i tråden