Hej!

Jag och min man ska köpa allra första hus och vi har äntligen hittat drömhuset. Det är 1 - plan villa med källare, byggnadsår 1959 och om vi skulle köpa det hade vi tänkt renovera en del tvättstuga, kök osv.

Därför skulle jag vilja ha era åsikter om noteringarna på besiktningen.

Vilka skador är det svårt att åtgärda?

Tacksam för svar,

• Sida från besiktningsprotokoll med noteringar och bilder av en golvvåtutrymme och äldre golvbrunn indikerande möjlig skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett besiktningsprotokoll med text och bild av en dusch i en badrumsmiljö, sidnummer 3 av 7 visas i hörnet.
    Skapa konto
  • Sida ur ett besiktningsprotokoll med anteckningar om byggnadens skick, inklusive en bild på badrum.
    Skapa konto
  • Sida ur ett besiktningsprotokoll med text och bild på en hörndusch i ett badrum.
    Skapa konto
  • Svartvit bild av en sida ur ett besiktningsprotokoll med anteckningar om rekommendationer och riskelement i ett hus, inklusive en liten bild av skada.
    Skapa konto
  • Sida ur besiktningsprotokoll med anteckningar om underhållsbehov av fasad och tak för hus med husssvamp och träskadeinsekter.
    Skapa konto
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
Jag ser inget konstigt alls. Det tycks vara ett normalt hus från den perioden.

• Gilla
Enda1626
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser inget konstigt alls. Det tycks vara ett normalt hus från den perioden.
Tack för snabbt svar.

Så ser det ut i alla äldre hus. Även mi mitt.

Gammelnörden
E Enda1626 skrev:
Vilka skador är det svårt att åtgärda?
Frågan ni egentligen ska ställa er är har vi utrymme i vår budget att renovera ett äldre hus?
Allt går ju, med en bra hantverkare eller egen förmåga, att åtgärda förutsatt att det finns pengar, tid och ork.
I ett hus från 1959 beroende på hur mkt som renoverats sedan innan kommer det garanterat finnas byggnadselement som levt ut sin livslängd och andra delar som funkade förr med hur man levde då som inte håller för dagens bruk.
I besiktningprotokollet och utifrån att ni vill renovera tvättstugan ska ni först och främst åtgärda orsaken till fukten. I det här faller ser det ut som att antingen så släpper stuprören ut vattnet rakt vid husknuten eller så är det stopp i rören som ska leda bort vattnet, om det har gjorts en dränering av husgrunden. Om det bara är fuktfläckar just i det hörnet eller hörnen men torrt i övrigt och sandig jord kan man i alla fall för tillfället börja med att leda bort vattnet från grunden med en förlängning av stuprören.
Om ni ändå ska renovera tvättstugan kan det vara dags att åtminstone bila bort och byta gjutjärnsbrunnen men kolla rören i samma veva. Räkna med kostnaden för att bila upp och byta rören i budgeten, men om de är i bra skick kan man tänka sig att inte täcka golvet med svindyrt klinker för att kunna planera ett byte i framtiden.
Ventilationen är viktig och bör optimeras för dagens krav och bruk av huset. Men det behöver inte nödvändigtvis bli en jättekostnad. Det beror på hur högt man lägger ribban (friskluftsventiler eller slå på stort med FTX) och övriga åtgärder i huset. Kostnaden för åtgärder knutna till ventilationen kan också bli dyrare och mer komplicerad om det är förhöjda värden av radon antingen från marken eller i byggmaterial i källarväggar. Kolla upp det...
I övrigt utifrån protokollet finns det anmärkningar om att hålla koll på vinden och rörgenomföringar i badrummet. Dessa punkter skulle jag be er besiktningsman, när ni gör er besiktning, kolla extra på och gå igenom alla omnämnda punkter noga och få dom förklarade av hen på plats.
Yttertaket omnämns inte i bilderna men är viktigt att få en bedömning av, för det är viktigt för huset och eventuellt en dyr post i budgeten. Beroende på hur mkt panel huset är klätt med kan det också potentiellt bli en dyr post om ni lejer bort det arbetet.

Så avslutningsvis gör en egen besiktning och räkna på eventuella renoveringskostnader så får ni svar utifrån det på huruvida ni vågar köpa huset. ;)

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag tycker att det här besiktningsprotokollet såg ovanligt bra ut!

Såpass "lite" anmärkningar är inte vanligt. Men hus från 50-talet var oftast bra byggda.

Men de anmärkningar som är bör ni ta till er.
Ja, kanske inte de där anmärkningarna (och andra liknande små anmärkningar)på att vattenrör i badrummet kommer upp från golvet. Så gör man inte nu, men det har fungerat hittills så jag skulle inte oroa mig för sådan småanmärkningar.

Taket däremot står det inget om. Är taket från byggåret? I så fall mer eller mindre akut att byta nu.

Stod heller inget om fönstren (eller så missade jag det). Är de original med tunna tvåglasrutor är det nog dags att byta.

• Gilla
Enda1626
  • Laddar…
Tack för svaret. De är 3-glasfönster men vi kommer double kolla taket.

Gammelnörden
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är de original med tunna tvåglasrutor är det nog dags att byta.
Är dom i hyfsat skick kan man renovera och sätta energiglas i innerutan;).

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Precis, så gjorde vi med våra originalfönster från 1964 år 2004. Blev jättebra, och vad tyst det blev inomhus!

• Gilla
Enda1626
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.