Jag har knappt sovit i natt, mycket att tänka på kring det här med att bygga hus.

Vi har fått lånelöfte från banken för en fristående villa i norra Storstockholm, totalentreprenad med ett husföretag. Prislappen hamnar strax under fyra miljoner och vi har lånelöfte upp till 3,5 miljoner. Huset kommer i så fall börja byggas i början av november och stå klart i början av april. Vi har gemensamma inkomster på 70.000 kr innan skatt.

Den stora frågan för oss just nu är hur vi ställer oss till halvåret med sämre ekonomi (när vi betalar både byggkreditivet och bostadsrätten samtidigt) samt att bostadsmarknaden inte får dyka under hösten så att vi inte får lägenheten såld. Förhoppningsvis är det inte flera månader som vi har dubbelt boende, alla lägenheter i detta område brukar säljas snabbt. Sedan lär det nog ta i alla fall ett halvår-år till när vi köper möbler, fixar trädgård osv som ekonomin int
e är den bästa på. Igår satt jag och tittade på alternativ: flytta till billigare radhus som vi får renovera direkt eller på sikt, vänta och spara mer pengar osv. Timingen är bra nu, inga barn än men vi är båda en bit över 30 så vi kan inte vänta för evigt.

Extrakostnaden för byggkreditivet beror på hur räntorna ser ut, men i alla fall 50.000 kr ska vi ut med på ett halvår (minus 30% som vi får tillbaka på skatten). Det känns som att en skatteåterbäring kommer vara rätt välkommen i juni, så vi tänker nog undvika att jämka. Om jag tittar på vår budget har vi inga problem att lägga 4000-5000 var i månaden, men det kommer så klart påverka vårt sparande rejält. Jag är nog mest rädd för att inte ha någon buffert alls. Samtidigt så har ju banken räknat på rejält höjda räntor och att vi klarar situationen, detta är inte värre än så...

Hur tänkte ni, hur blev det för er? Jag är rädd att det är ett för stort steg att gå från en liten bostadsrätt till villa, men samtidigt blir ju priserna i Stockholm bara dyrare och dyrare, det vi sparar på ett år täcker ju inte ens upp för det. Våra föräldrar tycker att vi ska satsa, så där får man ju inga ekonomiska förmaningar.. :)

Med finplanering av tomt och allt man ändrat, lägger till eller glömt på vägen så blir budgeten nästan alltid 20-30% mer än planerat. Man behöver iaf ha det i åtanke.

Lyckas ni är det värt det. :)

Det är viktigt att man inte ser för lättvindigt på det. Det är mycket ansvar och tid även med helentrepenad.

Om ni säljer förstå så hamnar ni ju i ett säkrare läge.
Bygger man över ett årsskifte så får man tyvärr betala fastighetsskatt på bygget. Är tomten lågt taxerad så blir det inte så mycket pengar men är tomten högt taxerad och stommen monterad så kan det äta upp ganska mycket av skatteåterbäringen.
Jag tror också det är möjligt att jämka skatten om man inte vill vänta på skatteåterbäringen (man kunde det förr iallafall).

Rent statistiskt så tjänar man på att göra så få steg som möjligt på fastighetsstegen. Men visst - större steg brukar innebära större risk.

Att ni har inkomster på 70 000 säger egentligen inget alls... Allt beror på vilka andra kostnader ni har...
Om ni idag har för mycket månad kvar när pengarna är slut kan det bli tufft, men om ni idag lätt kan spara 20 000 / månad blir det genast enklare...

Vi sålde vår bostadsrätt innan vi började bygga, det kravet hade banken, när vi hade ett bindande kontrakt på lägenheten var det bara att sätta spaden i jorden.
Dock så räckte inte de månaderna till vi hade till överlåtelsen så vi fick bo tillfälligt hos våra föräldrar, trångt och jäkligt men de bodde närmre bygget än vad vi själva gjorde.
Ni har mer inkomster än vi men nästan dubbla lånet, hur mycket har ni sparat och vad räknar ni med att få loss för lägenheten?
En sak som är viktig med är att ta kontakt med mäklare för att förbereda försäljning av lägenheten, är det en attraktiv lägenhet så kan det vara som i mitt fall, mäklaren hade flera personer redan som uttryckt intresse för området och kunde rent av sälja utan visning till lite bättre vilkor, tex 6månaders tillträde.
Kan ju även vara bra att upprätta kontakt, ta bilder osv så den dagen ni ska sälja kan man köra igång fort, är man då mitt uppe i ett bygge så vill man kanske inte lägga massor med tid på att styla om sin lägenhet osv.

Tänk även på att du har byggelen att betala för, detn blir riktigt dyr över vintern, framförallt om värmen ska på under de kalla månaderna, vi fick köra på värmen i december, dyrt att värma upp ett hus som hade -15 grader innomhus, byggelen kostnade nästan 20 000kr för ett halvår.

Mitt bygge spräckte budgeten med 4%, vilket mest kan härledas till hantverkare som hittade kryphål i sina offerter för att kunna fakturera extra.
Materialet är ju hyfsat lätt att komma rätt på, det är mest tillbehör och arbetstid som kan dra iväg.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Att ni skall satsa är väl rätt uppenbart, frågan är om ni skall satsa på nybygge eller att köpa något befintligt.

Att köpa något befintligt är oftast säkrare, även om det dyker upp någon obehaglig överraskning, så är risken för det betydligt mindre än risken för att ett bygge skall dra iväg i kostnader. Och överkostnader vid ett bygge är pengar som skall ut nu direkt meddetsamma. Om man hittar oväntade renoveringsbehov på ett äldre hus, så är det oftast saker man kan vänta med något år eller så. Det ger rådrum både vad gäller finansiering, och funderingar över om man kan hitta en billigare/bättre metod för åtgärd.

Första funderingen runt ett nybygge tycker jag är: Var går den absoluta smärtgränsen för tillkommande kostnader, alltså måste vi avbryta/sälja om kostnaden går upp med ex. 200 000.

Och hur bra koll har man på kostnaden, ju närmare man är den absoluta smärtgränsen desto nogrannare måste man vara med "förundersökningen". Alla extrakostnader man upptäcker efter att kontraktet är påskrivet blir alltid mycket dyrare än om man upptäcker dem innan och kanske kan förhandla om dem. När man väl är bunden så finns inget förhandlingsutrymme.

Och nu när ni har en prislapp på 4 milj. Ingår då anslutningsavgifter för vatten el osv, lagfart för tomten, gatukostnadsersättning? Har ni koll på att summorna för avgifter stämmer (lita aldrig på en uppgift från en mäklare/hussäljare). Vad ingår inte i de avgifterna? Ofta upptäcker man att en anslutningsavgift är just en avgift, sedan tillkommer arbets och materialkostnader för grävning, ledningar osv (inte alltid).

Oftast ingår inte grundkostnader i en totalentrprenad, eller om det ingår så finns det nästan alltid friskrivningar, i stil med att det bara ingår ex. 100 ton fyllnadsmaterial, en mängd som låter betryggande. Men som i princip aldrig räcker om man inte skall bygga på en asfalterad lastbilsparkering. Finns exempel här på forumet där uppskattade 200 ton blev 2000 ton i slutänden.

Just för markarbeten verkar det vara väldigt vanligt med överkostnader på 100 - 400 000. OCh till det kommer som sagt stora kostnader för att fixa resten av tomten.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.