Y
Nu ringde en och fråga om de fick ta in handikappsanpassning till min andra villa och såga bort de höga trösklarna mellan rummen.

Jag godkände med påpekningen att det får ju vara seriösa snickare som vet vad dom gör... Inte bara att de följer en arbetsorder oavsett vad som står..

Så det är bäst att kolla med er...

Ett hus från säg 30talet... med dörrar mellan rummen, trösklarna är typ 20-25cm höga eller något...

Är det ofarligt att bara såga bort dessa eller kan det vara betydelsefulla bärande saker på något vis?

Mja...åtminståne i en timrad kåk kan de ha en hopbindande funktion.

Hoppas du menar 20-25 cm breda :D

Personligen tycker jag det verkar jättesynd, kan de inte montera någon form av plåtar eller kilar så att de kan ta sig över tröskeln (som man senare kan ta bort om man vill ha tillbaka orginalen)?

Att de skulle kunna ha ngn bärande funktion kan jag inte tänka mig.

Y
haha, jag hann inte ändra. för första gången på väldigt länge så fick jag nyckel och kunde gå in och titta... det var snarare typ 5cm höga..10-15cm breda..

det är en timmerbyggnad, under är väl en låg torpagrund eller vad de kallas, den står på en låg mur så att säga...

och ja jag funderar på att inte bara uppmana dom att plåta så det blir milt fartgupp för pensionären bara...

Ta inte bort dom för allt i världen.. skulle vara jätte synd.

Y
snickare kom, han vågade inte - kunde vara bärande trotsallt, så han satte aluramper på relativt diskret sätt.

Skönt.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.