Hej! Tänkte köpa torktumlare och hittade några ett gäng alternativ från Bosch och Siemens som verkade intressanta (avvägning pris/testresultat/energi). Gemensamt är att de är kondensortumlare med luftvärmepump och självrengörande kondensor. Sedan ramlade jag in på lite trådar här på forumet där det verkar som att många har haft problem med just dessa tumlare och inte heller varit nöjda med servicen de fått. Problemet verkar vara relaterat till konstruktionen av den självrengörande kondensorn och avsaknad av mikrofilter. Nu undrar jag om nyare modeller har samma problem? Det vore också intressant att höra om de som faktiskt är nöjda med sina tumlare.

Vi har en Siemens, med problem.
Jag tror att det generellt är mest problem på tumlare med glaslucka, för då missar man ett väldigt bra ställe att ha filter på.
Vi kommer nog köpa en miele när vi slänger ut siemensen.

Vilken intressant observation Peter! Vilken Siemens-modell har du och hur länge har du haft den? Frågan är väl om Bosch/Siemens-tumlare med täckt lucka har filter där. När jag kikade lite i råd och röns test så stack det ut att Bosch/Siemens ofta saknar "mikrofilter", vilket nog är ett finare filter.

Jag har övervägt Miele T 8861 WP men det är så förbenat dyr i Sverige (12000:- från seriös återförsäljare). Finns att importera från Tyskland för runt 8500:-. Då står tvättprogrammen på Tyska på fronten men det kanske man kan leva med.

Tittar även på Electrolux EDH3674PW3. Innan jag läste på tänkte jag att Bosch borde slå Electrolux alla gånger (det är väl Kina numera) men det känns som att det inte nödvändigtvis stämmer längre.

Får klura på't.

Hej,

Vi har en Bosch WTW84362SN. Har kört den ca ett år nu, funkar hur bra som helst. Jättenöjd.

Enda nackdelen är väl att man inte verkar kunna koppla den till avloppet.

H
Borsch har en släkting haft höll inte speciellt länge de har inte Borsch idag om jag säger så.
Själv har vi Miele och det har släktingen också :)

Vi har en Bosch TT med självrengörande kondensor och har problem med den. I och för sig tog det nästan fem år innan den började krångla, men så är vi bara två vuxna också och hänger en del tvätt. Jag har insett att vi har gått på det klassiska misstaget med "underhållsfritt" , dvs. om kondensorn inte hade varit självrengörande hade vi kanske kunnat rengöra den bättre än vad maskinen klarar av själv.

16386 skrev:
Vi har en Bosch TT med självrengörande kondensor och har problem med den. I och för sig tog det nästan fem år innan den började krångla, men så är vi bara två vuxna också och hänger en del tvätt. Jag har insett att vi har gått på det klassiska misstaget med "underhållsfritt" , dvs. om kondensorn inte hade varit självrengörande hade vi kanske kunnat rengöra den bättre än vad maskinen klarar av själv.
Vilken typ av problem har ni? Har själv en Bosch-maskin med självrengörande kondensor som strular. Skulle behöva lite tips på vad man ska börja skruva på?

Tack för alla svar. Jag har bestämt mig för att köpa en tumlare utformad så att kondensorn går att komma åt. Inte klart vilken det blir men det lutar åt att öka budgeten och köpa en Miele.

Fairlane
Vi har en Bosch WTW86583SN som vi är nöjda med än så länge.
Vi har iofs bara haft den sen i November, men so far so good.

Vi har haft både Bosch Tvättmaskin och tumlade i 4år! Inte ett enda problem!
Tror att Bosch helt klart är att föredra om man inte vill lägga pengarna på en Miele! :)

H
Vet inte hur det på andra märken, men Miele T800C har en trumma som är skonsam för tvätten, inga utstickande hål.
Det fanns en modell som var ännu bättre, energispar, men vi räknade ut att det tog 15 år att "tjäna" in elkostnader i förhållande till prisskillnaden så det blev T800 C. Nu är vi 2 st personer, har man småbarn så blir ju förhållandet bättre :)
Då brukar ju maskinen gå dagligen och då tjänar man ju in elkostnader snabbare. :)

Maskinen larmar ofta om att vattenbehållaren är full - trots att den inte alls är det. Vi kan behöva starta om den något dussin gånger för att få tvätten torr. Och tyvärr är vi båda opraktiska och lata så vi bara muttrar och säger att vi måste byta ut den...

H
Har man möjlighet så skall man låta vattnet gå direkt ut i avloppet. Det är så skönt att slippa signalen att vattenbehållaren är full :)

Vi har en lite "poshare" Bosch kondenstumlare med glaslucka och kondensoravrinningen direkt kopplad till avloppet sedan 18+ månader tillbaks som gått minst 1 ggr/dag och det enda vi kan anmärka på ännu så länge är att den oftast tycker att den är klar innan tvätten är torr nog att lägga i skåp.

Jag vet inte, men jag gissar att Bosch inte är ensamma om detta utan att det har med energi-hysterin att göra, och alla tillverkare kör med samma trick för att få bra värden att visa i specifikationen.

Grejen är ju den att ska man dunsta bort vatten så kostar det energi, det är en av termodynamikens grundlagar (sk förågningsenergi). Jag skulle gissa på att det helt saknas standarder inom branschen för hur man definierar "skåpstorrt, "stryktort", "helt torrt" osv, och då blir det ju väldigt enkelt att bättra på sin energieffektivitet genom att skarva lite kring vad "torrt" egentligen innebär -ju blötare tvätt, desto lägre energiåtgång.

Förbannat störande är det i alla fall...

H
Den riktiga energi slukakaren är om det torkas på låg värme, har för mig det går åt dubbelt energi så mycket som vanlig tumling, skåpstorrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.