Jag och sambon vill köpa vårt första hus, så jag är ny här! Sambon är helt klart den förnuftige av oss, medan jag tror att jag kommer långt med lite jävlar anamma.

Nu har vi tittat på ett hus som vi båda tycker om, men där det finns gott om saker som behöver fixas. Huset är från "1909" men förmodligen mycket äldre och har fixats och plåstrats om undan för undan. Tyvärr har det varit många ägare på kort tid det senaste och det verkar vila en "skilsmässoförbannelse" över fastigheten, utöver att det är många självutnämnda snickare som fixat lite här och lite där. Jag är verkligen inte någon överdrivet händig människa, men det finns mycket som är uppenbart fel bara för blotta ögat.

Så till de riktiga problemen...
- Fasaden är illa åtgången, så den behöver bytas, helst igår. Dock en simpel träfasad, vi bör kunna lösa det själva (tror vi!).
- Taket, som är eternit i botten, har någon (delvis) slängt upp plåt på. Dock allt annat än fackmannamässigt gjort och det finns varken tillstymmelse till takutsprång eller några hängrännor eller vattenavledning. Det strömmar från taket och rakt ner längs fasaden. Skruvarna är satta i dalarna (vilket jag förstått är okej så länge det är rätt gjort) men jag misstänker att de snart kommer att släppa igenom vatten. Dessutom är bara halva taket gjort så vi kommer ändå behöva lägga om hela, för att få ett enhetligt utseende. Insidan av taket/vinden är dock okulärt finfint!
- Största orosmolnet är en kraftig doft av fukt/mögel i ett av rummen, samt en missfärgning i tapeten på samma ställe. Men bara i ett rum. Min misstanke är att man på grund av försummelse av både fasad och tak på det hörnet fått in fukt (norrsidan), men jag har ingen aning om vad jag kan vänta mig om man skulle börja dra i det. Stomme och bjälklag är i trä, grunden torpargrund/gjuten betong (ingen källare). Pratade lite med Anticimex som sa att det, om fasaden ändå ska bytas, borde gå relativt lätt att åtgärda utifrån, men vet inte vad jag ska tro riktigt.
- Förutom ovanstående så finns det noll och ingen isolering mellan bottenplan och vind. Tanken är att tilläggsisolera men då måste ju även ventilationen fixas...? Kan man lösa det på ett sätt som inte kostar skjortan?

Vad säger ni? Är det ett självmordsprojekt eller är det som jag resonerar, att om fanskapet stått i 100+ år ska det väl kunna stå några till!

Vi har inga problem att lägga mycket egen kraft och tid på huset, och beredda på att det tar flera år, men är inte gjorda av pengar. Dock är huset i sig billigt vilket ger oss lite svängrum till renovering. Ska vi våga lägga ett bud eller glömma och leta vidare? Och jag vet att det blir mer synligt när man gjort besiktningen, men synd att lägga massa pengar på något som redan är dödsdömt. Vi behöver också planera i vilken ordning/etapper allt behöver göras. Givet att fukten blir åtgärdad först då.
 
Jag skulle vara smått orolig över stommens skick under de förutsättningarna. Låter nästan som ett potentiellt rivningsobjekt.
Men jag är ingen expert på trähus, jag sitter här tryggt innesluten i blåbetong :)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du måste göra din egen riskanalys inför ett eventuellt köp.

Förvisso tål ett gammalt timmerhus en hel del misshandel (Det har ju stått sen <1909 som du själv säger).

Men sen kan det ju också vara mycket dolda fel med ett så där gammalt hus. Jag själv är nojig för alla ställen där fukt har kommit åt genom åren. Finns det hussvamp så skulle jag dra mig ur direkt.

Om jag var du så skulle jag försöka få tag i en kunnig timmerman som kan gamla hus och som kan göra en besiktning åt dig. Då får du en bra bild vilka fel som finns på huset, hur akuta de är och i vilken ordning du bör prioritera dessa.

Efter denna besiktning så kanske du har tillräckligt med info om huset för att kunna göra ett bra val som känns rätt och blir rätt för dig.
 
  • Gilla
Helena Lundberg och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid 3 gånger mer jobb än man tror. är det första huset är det nog 5 gånger mer.

Kan tänka mig att om man jobbar som snickare eller renoverat många hus så gör man bättre uppskattningar...
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Hur är läget? Är det huset eller tomten ni gillar?
Hur mycket kontakter, hantverkare och byggkunniga släktingar/vänner finns i närheten?
Det låter ju spontant inte som ett förstahus att köpa, det är ganska stora grejer att fixa och det blir fort dyrt att anlita firmor.
Är läget perfekt och ni kan tänka er byggkaos under några år? I så fall kanske det är värt det.

Bli inte alltför lockad av ett lågt pris, det är dyrt att renovera, både i kronor och energi så i slutänden kan det bli dyrt…
 
F fredrik.johansson skrev:
Hur är läget? Är det huset eller tomten ni gillar?
Hur mycket kontakter, hantverkare och byggkunniga släktingar/vänner finns i närheten?
Det låter ju spontant inte som ett förstahus att köpa, det är ganska stora grejer att fixa och det blir fort dyrt att anlita firmor.
Är läget perfekt och ni kan tänka er byggkaos under några år? I så fall kanske det är värt det.

Bli inte alltför lockad av ett lågt pris, det är dyrt att renovera, både i kronor och energi så i slutänden kan det bli dyrt…
Kaos kan vi stå ut med. Vi gillar både huset, tomten och läget. Sett till vår inköps-budget så är det nog det enda huset som möter våra krav på var och hur vi vill bo. Kanske därför vi griper lite efter halmstrån för att få det att gå ihop.

Vi har vissa kontakter men troligen inte tillräckligt. Taket, eventuell el och vatten kan vi få god hjälp med. Men resten, nja...
 
F fredrik.johansson skrev:
Bli inte alltför lockad av ett lågt pris, det är dyrt att renovera, både i kronor och energi så i slutänden kan det bli dyrt…
Har blivit ännu (MYCKET) dyrare sista åren...
 
H
S Stallkatten skrev:
Jag och sambon vill köpa vårt första hus, så jag är ny här! Sambon är helt klart den förnuftige av oss, medan jag tror att jag kommer långt med lite jävlar anamma.

Nu har vi tittat på ett hus som vi båda tycker om, men där det finns gott om saker som behöver fixas. Huset är från "1909" men förmodligen mycket äldre och har fixats och plåstrats om undan för undan. Tyvärr har det varit många ägare på kort tid det senaste och det verkar vila en "skilsmässoförbannelse" över fastigheten, utöver att det är många självutnämnda snickare som fixat lite här och lite där. Jag är verkligen inte någon överdrivet händig människa, men det finns mycket som är uppenbart fel bara för blotta ögat.

Så till de riktiga problemen...
- Fasaden är illa åtgången, så den behöver bytas, helst igår. Dock en simpel träfasad, vi bör kunna lösa det själva (tror vi!).
- Taket, som är eternit i botten, har någon (delvis) slängt upp plåt på. Dock allt annat än fackmannamässigt gjort och det finns varken tillstymmelse till takutsprång eller några hängrännor eller vattenavledning. Det strömmar från taket och rakt ner längs fasaden. Skruvarna är satta i dalarna (vilket jag förstått är okej så länge det är rätt gjort) men jag misstänker att de snart kommer att släppa igenom vatten. Dessutom är bara halva taket gjort så vi kommer ändå behöva lägga om hela, för att få ett enhetligt utseende. Insidan av taket/vinden är dock okulärt finfint!
- Största orosmolnet är en kraftig doft av fukt/mögel i ett av rummen, samt en missfärgning i tapeten på samma ställe. Men bara i ett rum. Min misstanke är att man på grund av försummelse av både fasad och tak på det hörnet fått in fukt (norrsidan), men jag har ingen aning om vad jag kan vänta mig om man skulle börja dra i det. Stomme och bjälklag är i trä, grunden torpargrund/gjuten betong (ingen källare). Pratade lite med Anticimex som sa att det, om fasaden ändå ska bytas, borde gå relativt lätt att åtgärda utifrån, men vet inte vad jag ska tro riktigt.
- Förutom ovanstående så finns det noll och ingen isolering mellan bottenplan och vind. Tanken är att tilläggsisolera men då måste ju även ventilationen fixas...? Kan man lösa det på ett sätt som inte kostar skjortan?

Vad säger ni? Är det ett självmordsprojekt eller är det som jag resonerar, att om fanskapet stått i 100+ år ska det väl kunna stå några till!

Vi har inga problem att lägga mycket egen kraft och tid på huset, och beredda på att det tar flera år, men är inte gjorda av pengar. Dock är huset i sig billigt vilket ger oss lite svängrum till renovering. Ska vi våga lägga ett bud eller glömma och leta vidare? Och jag vet att det blir mer synligt när man gjort besiktningen, men synd att lägga massa pengar på något som redan är dödsdömt. Vi behöver också planera i vilken ordning/etapper allt behöver göras. Givet att fukten blir åtgärdad först då.
Titta på ett annat hus! Att börja med ett sånt projekt som ”nybörjare” tar psyke, förhållande och kropp.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
I begreppet kaos ligger inte bara rörigt utan också en hel del ”hur ska vi gå vidare nu?”, pengarna är slut och taket läcker…

Om du vågar så lägg upp en länk eller något så vi kan söka reda på huset om det ligger på hemnet/booli så kan du nog få ett utlåtande om det är ”spring-för-livet-vibbar” eller hanterbart.
 
F fredrik.johansson skrev:
I begreppet kaos ligger inte bara rörigt utan också en hel del ”hur ska vi gå vidare nu?”, pengarna är slut och taket läcker…

Om du vågar så lägg upp en länk eller något så vi kan söka reda på huset om det ligger på hemnet/booli så kan du nog få ett utlåtande om det är ”spring-för-livet-vibbar” eller hanterbart.
Känns ju elakt att länka, med hänsyn till säljaren då. Får man ens göra det?
 
Du bestämmer vad du vill länka. Annonsen finns offentligt, säljare brukar uppskatta exponering och sidvisningar eftersom det ökar sannolikheten att två köpare blir intresserade och vill buda över varandra.
Du tar en risk genom att länka eftersom fler kan få upp ögonen för ”ditt” hus och köpa det framför näsan på dig, å andra sidan kan du få främmande människors (somliga med mycket renoveringserfarenhet) utlåtande om huset.
Du bestämmer!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
E Einh skrev:
Om jag var du så skulle jag försöka få tag i en kunnig timmerman som kan gamla hus och som kan göra en besiktning åt dig. Då får du en bra bild vilka fel som finns på huset, hur akuta de är och i vilken ordning du bör prioritera dessa
Trådens vettigaste råd
 
2021 köpte vi ett hus med charm och ett pris som vi precis mäktade med. Byggt 1850 och behövde mkt kärlek för att bli ett riktigt permanentboende.

Men drömmen levde och det låg där vi ville bo i ett litet fiskesamhälle. Romantiseringen gjorde att man bortsåg från fakta och vett.

När jag hade rivit klart (för jag lämnar inget i dåligt skick!) så
Stod vi med stampat jordgolv och sponten synlig på andra våningen. Endast skalet kan man säga. (Dessutom eternittak)

Det hade blivit ett skilsmässohus OM vi (minfru) inte till slut hade dragit i handbromsen. Knappt ett år senare fick vi det sålt. Då höll jag på att lägga spångolv med golvvärme. Det var en uppförsbacke utan dess like. Vi har renoverat en hel lgh tidigare och lite annat. Men detta var på en helt annan nivå. Det går inte att göra på fritiden och ha en rimlig tidshorisont.

Ca 600.000 minus och ett otal timmar senare fick vi sålt men med hälsan i behåll. Men det kunde gått fel också. Allt för ett litet hus på ca 100kvm.

Nu sitter vi i ett annat hus som vi bor i sen ett år tillbaka men detta har också krävt sin man och håller just på att klinka i hallen. Men är så trött på det nu. Men nu finns det iaf inom räckhåll…

Gör det inte!
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
Kloka råd här. Har full förståelse för "can do" - attityden, men när man är ny på detta så förstår man inte omfattningen av allt arbete som krävs för mer grundläggande åtgärder. Man ser fina reportage här och där om vilka fantastiska renoveringsprojekt folk genomfört, men detta kommer med en kostnad som inte syns i de glättade reportagen.

När det gäller de projekt man ser på tv så är det inte sällan en massiv sponsring av armador av hantverkare och byggfirmor som ligger bakom "success" i slutet.

Mitt råd om det är ett första husprojekt: begränsa er till objekt där det enbart handlar om att byta litet ytskikt, omtapetsering här och där, litet nya golv kanske. Helst inga akuta grejer utan att man kan ta det litet pö om pö. Detta räcker och blir över för de flesta. Ni ska leva ett gott liv också.
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Det finns en faktor till som snuddas här.
Är det ett hus i stockholms skärgård eller en finar förort så finns en chans att nedplöjda pengar åtminstone delvis kan fås tillbaka.

Står huset i avfolkningsbyggd eller bara på en mindre ort, värmland, småland, norrland - då är risken stor att ett färdigt hus är värt en bråkdel av vad renoveringen kostar. Orter där det i princip aldrig byggs nya hus ska man nog fundera på hur mycket man vill plöja ned i renovering. Orkar man inte i mål eller måste flytta av andra skäl får man ta en rejäl förlust.

Är men helt övertygad att man ska bo där en lång tid framåt eller har gott om pengar så hindrar inget att satsa där.

Min morfar och mormor köpte en "ödegård" på kan det varit 1960-talet, i mörkaste Småland. Såldes när jag var kanske 12 år. Har åkt förbi där ett par gånger över åren. Stort 1700-talshus. De renoverade det, på den tiden väldigt byggnadsvårdsmässigt, finns några tidningsartiklar sparade - de kom i mål och det var underbart att vara där som barn, har nog skapat mycket av min vurm för äldre hus. Av ålder orkade de väl inte underhålla och sålde i tid. Ägarna efter verkar kämpat i motlut (det har sålts ett par gånger under de 35 nånting år det var sen de sålde). Huset är fortfarande fint, men i visst förfall, men det är nog ett enormt arbete att ha det. Skulle jag vinna på triss så skulle jag gärna köpa tillbaka huset. Men aldrig ta på mig det genom bara eget arbete och ansträngd ekonomi.

Ligger huset i ett attraktivt område går sannolikt låna till renovering och har man tillräckligt flöde in så blir det ingen urdålig affär att sälja om man måste.
 
  • Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.