5 387 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Vågar man byta tröskel?
Sida 1 av 2
Har en tröskel byggd 90- samma år som huset. Verkar som att tröskeln är uppbyggd av flera "lager" och inte är en solid tröskel i ett stycke. Jag tycker det ser ut som det sitter en kvartsstav fastspikad längst ned, sedan ligger det en tröskelplatta (i mdf) ovanpå. Och sedan är det nånform utav kant i massivt trä som tätskiktet och plastmattan är fastlimmad på.
Ska byta golv i hallen så jag tänker att kvartslisten måste plockas bort så att man får in det nya parkettgolvet mot tröskeln.
Men sedan hade jag ju gärna bytt mdf tröskelplattan mot en massivt trä eftersom den i mdf börjat svällaoch ha sig. Vågar man skruva loss den? Eller kommer alltihoppa rasa och därmed förstöra plastmattan?
Ska byta golv i hallen så jag tänker att kvartslisten måste plockas bort så att man får in det nya parkettgolvet mot tröskeln.
Men sedan hade jag ju gärna bytt mdf tröskelplattan mot en massivt trä eftersom den i mdf börjat svällaoch ha sig. Vågar man skruva loss den? Eller kommer alltihoppa rasa och därmed förstöra plastmattan?
Det är bara att skruva bort. Ser ut som det sitter en badrumströskel under. Låt den sitta kvar så du inte förstör uppviket.K katten12 skrev:Har en tröskel byggd 90- samma år som huset. Verkar som att tröskeln är uppbyggd av flera "lager" och inte är en solid tröskel i ett stycke. Jag tycker det ser ut som det sitter en kvartsstav fastspikad längst ned, sedan ligger det en tröskelplatta (i mdf) ovanpå. Och sedan är det nånform utav kant i massivt trä som tätskiktet och plastmattan är fastlimmad på.
[bild][bild]
Krille-72 skrev:
Okej så du tror man lagt en tröskelplatta ovanpå en "riktig" badrumströskel? Isåfall borde det ju vara lugnt att ta bort mdf grejjen. För uppviket är det jag är orolig för. Om dom bara typ limmat ihop en massa komponenter för att fixa en tröskel och när man plockar bort en så faller resten.
prova lossa uppviket försiktigt från trösklen sen kan du skruva loss trösklen och byta den sen kan du limma fast uppviket mot den nye med tex silikon
så gjorde jag när jag bytade min tröskel med uppvik
du kan ju ta bort listen och se hur det ser ut under trösklen
så gjorde jag när jag bytade min tröskel med uppvik
du kan ju ta bort listen och se hur det ser ut under trösklen
Precis. Dom har lagt en tröskelplatta ovanpå badrumströskeln. Sen i framkant har dom satt en list. Lossa listen så ser du. Du behöver och ska helst inte röra uppviketK katten12 skrev:
Finns det någon anledning till att man lägger en tröskelplatta ovanpå en tröskel? Alltså om vi när nöjda med höjden kan man skita i att lägga en tröskelplatta och bara använda befintlig tröskel med en smyglist framför som döljer glipan mot nya parkettgolvet?Krille-72 skrev:
Ja som sagt tror inte det är något "fel" på den biten som uppviket sitter emot så det kan man nog inte röra. Var mer fundersam över just att det ligger en mdf platta ovanpå. Trodde liksom dom skippat att använda en riktigt tröskel och bara byggt ihop nåt plockepinn. Men det verkar ju som det kan finnas en riktig tröskel under plattan. Och då är dte ju lugnt.T tergo skrev:
Svårt att gissa varför dom gjort som dom gjort. Det kan vara så att tröskeln under är ful eller sprucken. Det märker du snart.K katten12 skrev:
Är tröskeln hel är det bara slipa upp den och lacka. Sen får du en större glipa mellan dörr och tröskel. Men det gör inget om du inte stör dig rent estetiskt. Glipan mellan nya golvet och tröskeln kan du lösa med en nivålist i metall. Kolla på tex. Duri:s hemsida. Finns många alternativ och färger idag.
Glipa mellan dörr och tröskel gör inget för dörren som sitter på idag är nog sågad då den är 201cm hög. Men vi har köpt nya dörrar i 9-21 mått och dom är 204 cm höga. Så vi kommer kunna måttanpassa dörren isåfall =) För en tröskelplatta är väl vadå typ 9 mm?Krille-72 skrev:Svårt att gissa varför dom gjort som dom gjort. Det kan vara så att tröskeln under är ful eller sprucken. Det märker du snart.
Är tröskeln hel är det bara slipa upp den och lacka. Sen får du en större glipa mellan dörr och tröskel. Men det gör inget om du inte stör dig rent estetiskt. Glipan mellan nya golvet och tröskeln kan du lösa med en nivålist i metall. Kolla på tex. Duri:s hemsida. Finns många alternativ och färger idag.
Tack för tips =) För jag tänkte bara lösa glipan med liksom en bit smyglist ungefär såsom det sitter en idag som man bara sätter över glipan på parkettgolvet och spikar fast den i tröskeln.
Japp. 9 mm är en normal tröskelplatta.K katten12 skrev:Glipa mellan dörr och tröskel gör inget för dörren som sitter på idag är nog sågad då den är 201cm hög. Men vi har köpt nya dörrar i 9-21 mått och dom är 204 cm höga. Så vi kommer kunna måttanpassa dörren isåfall =) För en tröskelplatta är väl vadå typ 9 mm?
Tack för tips =) För jag tänkte bara lösa glipan med liksom en bit smyglist ungefär såsom det sitter en idag som man bara sätter över glipan på parkettgolvet och spikar fast den i tröskeln.
Lycka till,
Tog bort listen idag. Det är som jag befarade ett jäkla fuskbygge som resten av huset :/ Man har byggt nån egen tröskel av helt obehandlad spånplatta, lagt mdf skiten uppepå och sedan limmat fast en träkant uppepå mdf tröskeln som man gjort uppviket mot.Krille-72 skrev:
Är det då helt kört att byta detta utan att förstöra uppviket ochdärmed tätskiktet?
Ta bort tröskelplattan i MDF till att börja med. Det påverkar inte uppviket.K katten12 skrev:Tog bort listen idag. Det är som jag befarade ett jäkla fuskbygge som resten av huset :/ Man har byggt nån egen tröskel av helt obehandlad spånplatta, lagt mdf skiten uppepå och sedan limmat fast en träkant uppepå mdf tröskeln som man gjort uppviket mot.
Är det då helt kört att byta detta utan att förstöra uppviket ochdärmed tätskiktet?
[bild]
det är en normal badrumströskel där uppviksdelen sitter fast i tröskelplattanK katten12 skrev:
lik denna BADRUMSTRÖSKEL EK 26X68X829MM (bauhaus.se)
Det ska nog efterlikna en sådan men är nåt eget hopbygge. För man ser att det är ihoplimmat och trälsietn är i massivt trä medan plattan är i mdf. Aldrig sett en för fabricerad tröskel i två olika material? Eller gjorde man så förr?T tergo skrev: