L. Mäkinen skrev:
Någnting jag tycker är obehagligt med denna tråd (och andra om Älvsbyhus) är att moderatorerna på forumet accepterar att de som har negativa åsikter om företaget tillåts framföra dem i svepande ordalag som att de har sett trådar på nätet, skräphus, oseriösa osv...
För mig är sånt väldigt nära förtal även om det kan finnas bakgrund till uttalandena. Jag skulle vilja påstå att så gott som alla husleverantörer har levererat hus där det i efterhand går att säga att de har gjort saker galet, men ingen annan har levererat så många hus som Älvsbyhus.

Jag försvarar absolut inte företaget som sådant, men tycker det är tråkigt att ett forum om ett så viktigt ämne som att bygga hus ska ha diskussioner på den låga nivån.
Så länge det finns folk som hävdar att ÄH bygger kvalitetshus utan problem så behövs det folk som pekar på motsatsen. Man ska kunna lära av andras misstag.
 
Hlm_OH skrev:
Har för övrigt vänner som byggde med Ähus för två år sen. Nu ska dom byta ut sitt kök då flera köksluckor har spruckit i färgen, spishällen har lagt av, kaklet har börjat släppa ovanför vasken mm. mm.

edit: Behöver jag säga att dom får stå för allt själva?
Spishällen är väl ett reklamationsärende för BOSCH

Ä-Hus kaklar överhuvudtaget inte utan det är någon utomstående entreprenör som de kontrakterat själva, eller via säljarens kontakter.

Köksluckorna bör de kunna ta med huvudkontoret då det är garanti på dessa.

/ Magnus
 
jhenrikj skrev:
Så länge det finns folk som hävdar att ÄH bygger kvalitetshus utan problem så behövs det folk som pekar på motsatsen. Man ska kunna lära av andras misstag.
Läs bara på direkta felaktigheter som ligger till grund för mångas åsikter i den här tråden: klenare dimensioner på reglar, sämre kvalité på fönster, uteluftsventilerad grund, totalentreprenad som inte följs... osv.

Jag tycker moderatorerna borde kunna rensa hårdare och att man bör kunna redovisa fakta tydligare som grund för sin åsikt för att inläggen under det här forumet ska ha någon som helst trovärdighet.

Om man läser i instruktionerna i början av detta forum står faktiskt:

2. Handlar frågan om produkten, t ex "Är husen välisolerade? Vilka värmesystem ingår?" ska frågan ligga under Prefab trähus.

Därmed hävdar jag absolut inte att Ä-hus är jämförbart med ex LB eller Myresjö men när man är av den bestämda åsikten att Ä-hus är "skräp" och tar till alla medel för att kunna "bevisa" detta genom bland annat ren lögn och ryktesspridning tycker jag att man borde kunna hålla sig borta från tråden istället.

/Magnus
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
Läs bara på direkta felaktigheter som ligger till grund för mångas åsikter i den här tråden: klenare dimensioner på reglar, sämre kvalité på fönster, uteluftsventilerad grund, totalentreprenad som inte följs... osv.


/Magnus
Men om allt detta är felaktigheter vore det väl jätterba om du motbevisade detta med fakta? Det skulle ju göra att tråden fick lite mer substans. Jag har personligen inget emot att bli rättad om jag har fel. Tvärt om!
 
Mikael_L
Eeehh
Den som påstår nåt, är väl den som skall bevisa, någon annan ordning kan man ju inte ha.

Ska vissa kunna sitta här och skriva vad som helst om ÄH och andra ska motbevisa detta.

Älvsbyhus har ett halal-slakteri på bakgården och sen fyller dom innerväggarna med gamla djurhudar ...


Kom igen nu. Sluta och skriva om sånt ni inte har en aning om det är sant eller inte.
Det är inte heller speciellt intressant att veta vilka fulknep som dom håller på med, om dom är mer eller mindre branchpraxis.
Jag misstänker att uppdrag granskning kunde fått till ett nästan lika hemskt reportage oavsett vilken hustillverkare dom valt.

Om jag skalar bort sånt som man kan misstänka är TV-programmets "fel". Dvs klippning osv som ställer den som granskas i så dålig dager som möjligt.
Då tycker jag det kvarstår i princip en enda sak som skulle göra mig själv mycket tveksam att köpa ett ÄH, och det är att dom inte verkar sådär jätteintresserade av att ha nöjda kunder.
Och att köpa något av någon som inte bryr sig alls ifall jag är nöjd eller inte tar mig emot, oavsett vad jag ska köpa.

Men jag tycker inte det känns bra att det spårar ut totalt, att vilka påståenden (ev grundlösa) som helst ska få kastas ut här. Då ÄH inte kan få försvara sig här, så kommer jag antagligen fortsätta att efterfråga vad ni vet, som gör att ni kan påstå det ni gör. :O
 
L. Mäkinen skrev:
För mig är sånt väldigt nära förtal även om det kan finnas bakgrund till uttalandena. Jag skulle vilja påstå att så gott som alla husleverantörer har levererat hus där det i efterhand går att säga att de har gjort saker galet, men ingen annan har levererat så många hus som Älvsbyhus.
Nu är det ju dock så att förtal existerar inte när det gäller företag, utan det är upp till varje enskilt företag att visa att varje huvudlöst påstående om dem är felaktigt. Och som jag har sagt tidigare i tråden så har inte ÄH visat något större intresse av att visa att de visst ger sina kunder bra stöd efter affären. Det antyder att de antingen inte kan visa motsatsen eller att de helt enkelt skiter i det, och oavsett vilket som stämmer så skulle det göra att jag som potentiell kund skulle avstå.

Att de sedan bygger med en helt annan standard än jag efterfrågar är i sammanhanget ointressant, däri borde också prisskillnaden ligga. Men oavsett vilka kostnadsbesparande byggmetoder och materialval de har så vill man ju som kund, när det handlar om så mycket pengar, känna sig så säker som möjligt på att få hjälp om det går fel, och därför skulle jag, som det ser ut idag, aldrig i livet våga bygga med ÄH.
 
Mikael_L skrev:
Eeehh
Den som påstår nåt, är väl den som skall bevisa, någon annan ordning kan man ju inte ha.

Men jag tycker inte det känns bra att det spårar ut totalt, att vilka påståenden (ev grundlösa) som helst ska få kastas ut här. Då ÄH inte kan få försvara sig här, så kommer jag antagligen fortsätta att efterfråga vad ni vet, som gör att ni kan påstå det ni gör. :O
Påståendet från vissa här är ju att Älvsbyhus bygger bra hus. Om detta nu är sant så borde det ju vara enkelt att överbevisa de felaktiga påståendena? Att bara den ena sidan skall behöva bevisa sina påståenden verkar absurt.

Att den kritiska sidans argument skulle vara grundlösa bör väl också bevisas?

Varför inte presentera de fakta som kan övertyga alla undrande konsumenter på detta forum att Sveriges billigaste hus också är precis lika bra som de hus som kostar en miljon mer? Då skulle ju t.o.m Sverker börja sjunga och dansa av glädje. Och jag skulle inte ha några som helst problem med att gratulera alla Älvsbyhusägare för att ha gjort en strålande affär.
 
kungkokos skrev:
Men om allt detta är felaktigheter vore det väl jätterba om du motbevisade detta med fakta? Det skulle ju göra att tråden fick lite mer substans. Jag har personligen inget emot att bli rättad om jag har fel. Tvärt om!
Det är svårt att hålla isär trådarna men det här har jag (bland annat) försökt visa på hittils:

*Reglarna har jag mätt upp så det har jag redan visat på att det är standarddimensioner.
*Ähus erbjuder inte totalentrepenad, bara att läsa kontraktet.
*Fönstrena togs upp här ovan i tråden (SP märkta med U 0,9 på hela fönstret).
*Grunden är tät och inte uteluftsventilerad (jag kan ta bilder på hur det ser ut om så önskas).
 
Redigerat:
BobbyEwing skrev:
det är upp till varje enskilt företag att visa att varje huvudlöst påstående om dem är felaktigt.
Så du menar alltså att bara för att det inte är olagligt så är det helt OK att smutskasta ett företag varhelst man vill det?
Jag tror att du och jag har lite olika uppfattning om etik och moral.
--------------------

Som jag ser det så finns det byggnormer att följa och avtal som reglerar resten. Älvsbyhus levererar hus som är byggda i enlighet med normerna och när något går snett med den levererade produkten löser de oftast det. De problem som har uppstått är när entreprenörer av olika slag misslyckats med det som är deras del (precis som det verkar hända med alla leverantörer av hus eftersom hantverkarna är desamma) och kunderna kräver ersättning från fel part.

Jag påstår inte att Älvsbyhus gör marknadens bästa hus, men de har en produkt för ett specifikt marknadssegment där de är förhållandevis ensamma. Icke desto mindre så uppfyller den levererade produkten de lagkrav som ställs på den.

För att kunna motbevisa de kritiska inläggen måste de innehålla någon form av substans och inte bara bestå av oneliners som passar bättre i en diskussion mellan betydligt yngre individer om vems pappa som är starkast.
 
kungkokos skrev:
Varför inte presentera de fakta som kan övertyga alla undrande konsumenter på detta forum att Sveriges billigaste hus också är precis lika bra som de hus som kostar en miljon mer? Då skulle ju t.o.m Sverker börja sjunga och dansa av glädje. Och jag skulle inte ha några som helst problem med att gratulera alla Älvsbyhusägare för att ha gjort en strålande affär.
Ingen påstår att ett Älvsbyhus har samma standard som ett hus som kostar en miljon mer.

Krypgrund, billigare takkonstruktion, betydligt sparsammare standard och stora volymer pressar priset. Ingenting konstigt med det, Förmodligen slits ytskikten betydligt snabbare än i ett mer påkostat hus men det finns ingenting som säger att hållbarheten skulle vara sämre på själva konstruktionen än ett hus i likvärdig prisklass. Stora inköp, egen tillverkning av i stort sett allt material och låg ersättning till entreprenörerna som sätter upp husen ger stora besparingar...

Ofta blir det rätt men ibland blir det fel. Det är företagets agerande när dessa felaktigheter uppkommer man bör ställa sig frågande till, vilket även varit medias utgångspunkt.

/ Magnus
 
Redigerat:
Jag tror vi snart kan enas om att älvsbyhus "storhetstid" börjar tona av.
Personligen är jag inte imponerad av såna enkla hus med teknik från forntiden och utseende i samma nytänkande som en volvo 740..
Jag menar ...vem f-n bygger hus idag med krypgrund?? Finns nog bara en....jo, älvsbyhus.
 
imported_jo skrev:
Jag tror vi snart kan enas om att älvsbyhus "storhetstid" börjar tona av.
Personligen är jag inte imponerad av såna enkla hus med teknik från forntiden och utseende i samma nytänkande som en volvo 740..
Jag menar ...vem f-n bygger hus idag med krypgrund?? Finns nog bara en....jo, älvsbyhus.
Inget ont om Volvo 740. Tack. Min bara går och går. Ä-hus problem är dåliga bygglag (förr hoppas jag) och VDns otrevliga sätt.

Att takstolar håller olika c/c är en annan sak. Men de håller! Både i söder som i norr.

Hur mycket problem har vi hört om fasaden? Vanlig träfasad som håller och håller. Medan den moderna puts på trä utan luftspalt har orsakat stora problem.

Krypgrund= Smålandsvillan och många fritidshusbyggare bygger. Och det fungerar.

Är det inte konstigt?
 
Ja vem bygger med krypgrund....

lite fler exempel:

Animonhus Krypgrund
Bothniahus Krypgrund
Det Sagolika Huset Krypgrund
Faluhus Krypgrund
Forsgrens Krypgrund
Hjältevadhus Krypgrund
Lappli-Hus Krypgrund
Smålandsvillan Krypgrund
 
Fogel74 skrev:
Ja vem bygger med krypgrund....

lite fler exempel:

Animonhus Krypgrund
Bothniahus Krypgrund
Det Sagolika Huset Krypgrund
Faluhus Krypgrund
Forsgrens Krypgrund
Hjältevadhus Krypgrund
Lappli-Hus Krypgrund
Smålandsvillan Krypgrund
Och de håller? :wow:
 
kamilenski skrev:
Och de håller? :wow:
Nä de håller inte. Alla grunder har rasat och de som inte har rasat har mögelsvampar tagit över huset och ätit upp ägarna ;). Så låter det ungefär på vissa som skriver här att det är att vänta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.