Marlene Eskilsson skrev:
Men det är väl ingen annan än Älvsbyhus som har "förklädda" egna besiktningsmän som man hävdar är oberoende, men som sitter Älvsbyhus lokaler, kör Älvsbyhus bilar och har deras kepsar?

Har hört att LB-hus också ibland kräver sin egen besiktningsman, men det finns alltså fler?
LB-hus kräver inte sin egen..däremot gör GAR-BO det, så man får en utsedd besiktningsman som är godkänd av GAR-BO. I mitt fall var det en helt fristående byggkonsult. Att GAR-Bo kräver egen besiktningsman anser jag vara helt legitimt. Deras försäkring skall ju eventuellt täcka byggarnas missar i framtiden så då är de självklart intresserade av att hitta så många fel det går medans byggaren fortfarande är inkopplad.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Och det tror du att ÄH är ensam om ...

Faktiskt är det så att flera andra hustillverkare erbjuder kunden "sin egen" KA och besiktningsman kostnadsfritt. Så att så länge det inte är förbjudet måste väl alla hustillverkare tillåtas spela på samma plan.
Jag försvarar inte beteendet och systemet, men ÄH måste ju få konkurrera med smålandsvillan på samma villkor, enklare och billigare hus och erbjuda "gratis" extratjänster.
Det är skillnad på att ta in en fristående byggkonsult som är oberoende av husföretaget, men låta kostnaden för denna ingå i huspriset, eller att ta en som är anställd av husföretaget och vars uppgift är att undvika att hitta så mycket fel som möjligt så att husföretaget slipper göra en massa lagningsåtgärder så att de sparar pengar...
 
Mikael_L
jhenrikj skrev:
Det är skillnad på att ta in en fristående byggkonsult som är oberoende av husföretaget, men låta kostnaden för denna ingå i huspriset,
Det låter som att du vet i vilken form KA är kontrakterade hos olika husföretag, som t.ex. smålandsvillan som låter KA ingå i husköpet.
Vet du verkligen det ? Eller vill du bara påskina att ÄH är mer skumma än andra?

eller att ta en som är anställd av husföretaget och vars uppgift är att undvika att hitta så mycket fel som möjligt så att husföretaget slipper göra en massa lagningsåtgärder så att de sparar pengar...
Återigen, vad har du för kännedom om beskrivningen av uppdraget som KA och besiktningsmän anlitade av ÄH har?
Står det i deras kontrakt och uppdragsbeskrivning att dom ska finna så få fel som möjligt eller ...?


Jag menar bara att vi ska kanske inte spekulera i det som vi inte vet något om.

Jag är absolut inget fan av Älvsbyhus, men att låta drevet gå till den milda grad att vi börjar beskylla ÄH för allt möjligt som vi egentligen har en susning om, det tycker jag är fel.
 
Mikael_L skrev:
Det låter som att du vet i vilken form KA är kontrakterade hos olika husföretag, som t.ex. smålandsvillan som låter KA ingå i husköpet.
Vet du verkligen det ? Eller vill du bara påskina att ÄH är mer skumma än andra?


Återigen, vad har du för kännedom om beskrivningen av uppdraget som KA och besiktningsmän anlitade av ÄH har?
Står det i deras kontrakt och uppdragsbeskrivning att dom ska finna så få fel som möjligt eller ...?


Jag menar bara att vi ska kanske inte spekulera i det som vi inte vet något om.

Jag är absolut inget fan av Älvsbyhus, men att låta drevet gå till den milda grad att vi börjar beskylla ÄH för allt möjligt som vi egentligen har en susning om, det tycker jag är fel.
Nej jag vet egentligen bara hur det går till hos LB-hus. KA var det aldrig tal om att LB-hus skulle blanda sig i alls. Inte förrän jag hade varit i kontakt med 20-25 stycken själv gick det ens att få dem att rekommendera fler namn. De vill helt enkelt inte vara inblandade i den processen (eller i alla fall min säljare vill inte det, det är säkert olika från säljare till säljare)

Besiktningsman ingår även i priset hos LB-hus men utses inte av LB-hus utan av Gar-Bo. Den KA jag har kommer att delta i kontrollbesiktningen samt göra flera kontroller av husbygget i varje skede (innan grundgjutning, efter grundgjutning, efter stomresning). Kontrollrätt och obegränsat tillträde till arbetsplatsen är givetvis med i kontraktet och är det något som jag eller min KA anser inte står helt rätt till så kan någon av oss omedelbart avbryta arbetet och ta dit ytterligare besiktningsmän. Skulle det visa sig att vi har fel blir vi givetvis ersättningsskyldiga för förseningarna. LB-hus personal på plats är även skyldiga att bistå med hjälp och verktyg för att utföra vilka kontroller jag än vill göra. .

Och angående om jag anser att ÄH är mer skumma än någon annan, ja utan tvekan. Kalla fakta må vara vinklat men ingen rök utan eld. Behandlar man kunder på det sättet borde man förses med näringsförbud. Sedan det här fuffensföretaget de har skapat för att kunna fortsätta med sina besiktningsbedrägerier är ju en historia helt i sig själv. Sedan blir de fällda i ARN och skiter i det gång på gång på gång. De ansåg ju i något fall ganska nyligen där de blev rekommenderade att betala 420 000kr att det inte ens fanns något fel på huset som var värt att ens tas upp av ARN. Hur i tusan kan något kosta 420 000 att reparera om det ens knappt finns något fel enligt ÄH och deras besiktning?
 
jhenrikj skrev:
De ansåg ju i något fall ganska nyligen där de blev rekommenderade att betala 420 000kr att det inte ens fanns något fel på huset som var värt att ens tas upp av ARN. Hur i tusan kan något kosta 420 000 att reparera om det ens knappt finns något fel enligt ÄH och deras besiktning?
Jag är inte insatt i fallet mer än vad som skrivits i media men av vad jag kunnat läsa i piteåtidningen och norrbottenskuriren så säger inte Ähus att det inte förekommit fel utan att det är någonting annat som ligger till grund för överklagan...

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5274395

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5203694
 
magnuse74 skrev:
Jag är inte insatt i fallet mer än vad som skrivits i media men av vad jag kunnat läsa i piteåtidningen och norrbottenskuriren så säger inte Ähus att det inte förekommit fel utan att det är någonting annat som ligger till grund för överklagan...

[länk]

[länk]
Det var väl som vanligt...ÄH vägrar laga fel eftersom deras besiktning inte hittade felen, utomstående besiktning skiter de i...Kunden tröttnar efter många år och lagar felen själv men vägrar betala de sista 10%. ÄH säger att kunden får skylla sig själv som lagade de felen som ÄH vägrade laga eftersom felen nu är åtgärdade kräver ÄH full betalning....
 
jhenrikj skrev:
Det var väl som vanligt...ÄH vägrar laga fel eftersom deras besiktning inte hittade felen, utomstående besiktning skiter de i...Kunden tröttnar efter många år och lagar felen själv men vägrar betala de sista 10%. ÄH säger att kunden får skylla sig själv som lagade de felen som ÄH vägrade laga eftersom felen nu är åtgärdade kräver ÄH full betalning....

Vet du mer om det nämnda fallet du hänvisade till innan eller gissar du bara?

Enligt artikeln i Norrbottenskuriren tolkar jag det som att Ä-hus inte gjort någon egen besiktning och medvetet undanhåller fel (vilket du skriver ovan). Tvärtom verkar båda besiktningar som gjorts påtalat byggfel vilket sedan anmälts till företaget.

Jag känner som sagt inte till bakgrunden och vet inte mer än vad som går att utläsa i dessa två tidningsartiklar...

/ Magnus
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
De har blivit fällda 7 ggr, följt rekommendationen från ARN i 4 av fallen och motstrider de övriga 3...

[länk]
gång på gång på gång = 3ggr ;=) vilket är minst 3 för många.
 
magnuse74 skrev:
Vet du mer om det nämnda fallet du hänvisade till innan eller gissar du bara?

Enligt artikeln i Norrbottenskuriren tolkar jag det som att Ä-hus inte gjort någon egen besiktning och medvetet undanhåller fel (vilket du skriver ovan). Tvärtom verkar båda besiktningar som gjorts påtalat byggfel vilket sedan anmälts till företaget.

Jag känner som sagt inte till bakgrunden och vet inte mer än vad som går att utläsa i dessa två tidningsartiklar...

/ Magnus
Det va spekulationer från min sida...men det är ju så det har gått till i många av de fallen som har varit uppe i media. ÄH kan visa ett tomt besiktningsprotokoll, en opartisk besiktningsman vill riva kåken för att den är för farlig att ens vistas i. Det var ju enligt ÄH inga fel på mögelhuset på Orust trots att opartiska undersökningar visade att det var hälsofarligt att vistas där i.

Har sett bilder på nätet där ÄH's snickare har spikat rakt igenom elledningar t.ex. Borde i princip rendera fängelsestraff för försök till mordbrand. Så allvarligt är det...

Behöver vi verkligen göra listan längre. Ett företag som beter sig på det här sättet har sagt upp sig rätten att existera. Tyvärr har inte fattiga husdrömmare fattat det.
 
Hemmakatten
En av de bästa och klokaste kommentarerna på detta forum! d^_^b Förtjänar och borde ligga i en egen tråd!!


Mikael_L skrev:
Jag börjar allt mer tycka att om man ska bygga hus så bör man anlita en entrepanadjurist, som börjar redan vid tidpunkten för beställningen, granskar alla kontrakt osv. Förhoppningsvis behövs denna tjänst inget mer under byggets gång. Bara det att man låter "sin jurist" granska kontrakten skickar ju en stark signal till husleverantör och byggfirman (-orna) att här är det en kund som man inte ska försöka lura.

Sen utser man sin egen KA samt någon byggingenjör som utövar tillsyn över bygget, deras fulla tillträde till byggarbetsplatsen ska givetvis vara reglerad i kontraktet. En KA med rätt kunnande och inställning kan utföra bägge dessa tjänster samtidigt.

Det låter dyrt och krångligt, men med en investering på flera miljoner så är det kanske inte helt fel att "slänga bort" 50.000 på att förvissa sig så långt som möjligt att inte sitta med svarte petter själv till sist.
 
Mikael_L skrev:
Nä, det är mycket naivt att tro att dom kastar pengarna i sjön, då dom istället kan ta ut dom som högre vinster. :rolleyes:
Eller användas som ett högre täckningsbidrag så man slipper effektivisera sin verksamhet. :)

Om du är av uppfattningen att ju högre pris en vara eller tjänst har ju bättre kvalitet har den, ja då ställer jag mig gärna i kö för att få lura av dig pengar. :D
Och på vilket sätt tjänar man mer pengar på att lägga pengarna på dyrare och mer gedigna kosntruktioner som kostar mcyket mer att tillverka? Jämfört med att göra så billiga hus som möjligt för att kränga ut till okunniga köpare i enorma volymer?

Jobbar själv på ett bolag som helt klart är dyrast i sin branch - men som också är erkänt bäst. Det vet alla i branchen! Ibland betalar man bara för varumärke och ibland för kvalitet. Dyrast är inte alltid bäst, men ofta finns det ett samband. En duktig och intresserad konsument kan ofta se den skillnaden - det tog inte lång tid för mig att sortera bort Älvsbyhus till skräphögen..

Lura på pengar anser jag att Älvsbyhus i många fall sysslar med. Vilket också är dokumenterat.
 
magnuse74 skrev:
Huruvida taket är bättre eller sämre än board låter jag vara osagt men "plasten" som det ofta hänvisas till heter "Bison - underlagstak" och är godkänd enligt boverkets krav av SP (har P-märkning).

[länk]

/ Magnus
Jag har exakt den takplasten på min Carport. Funkar alldeles utmärkt där! Men jag skulle inte sätta annat än råspont, papp och pannor på mitt bostadshus. Läste noga på innan jag byggde mitt hus och detta var min slutsats. Men visst, jag är ju ingen byggnadsingejör så det är svårt som lekman att värdera allt man läser. Läste dock detta på några olika ställen så beslutet att inte köra Älvsbyhus lösning kändes absolut bäst för min del.
 
Vad man ska vara medveten om är att även om ens eget hus mot förmodan blir bra när man bygger med t.ex Ähus eller andra skojare, så gör man det möjligt för dessa att fortsätta blåsa folk på pengar, genom att anlita dom.
Ni som efter alla skriverier och uppmärksammade historier, envisas med att bygga med dessa behöver ju inte gnälla här på byggahus sen.
Det finns bara ETT sätt att stoppa oseriösa byggare och det är att inte anlita dom. Tänkte skriva att det finns två sätt, där det andra skulle vara att skriva om sina dåliga erfarenheter på forum och likn. så att folk får upp ögonen, men det verkar uppenbarligen inte hjälpa. Förstår mig inte på folk...

Har för övrigt vänner som byggde med Ähus för två år sen. Nu ska dom byta ut sitt kök då flera köksluckor har spruckit i färgen, spishällen har lagt av, kaklet har börjat släppa ovanför vasken mm. mm.

edit: Behöver jag säga att dom får stå för allt själva?
 
Någnting jag tycker är obehagligt med denna tråd (och andra om Älvsbyhus) är att moderatorerna på forumet accepterar att de som har negativa åsikter om företaget tillåts framföra dem i svepande ordalag som att de har sett trådar på nätet, skräphus, oseriösa osv...
För mig är sånt väldigt nära förtal även om det kan finnas bakgrund till uttalandena. Jag skulle vilja påstå att så gott som alla husleverantörer har levererat hus där det i efterhand går att säga att de har gjort saker galet, men ingen annan har levererat så många hus som Älvsbyhus.

Jag försvarar absolut inte företaget som sådant, men tycker det är tråkigt att ett forum om ett så viktigt ämne som att bygga hus ska ha diskussioner på den låga nivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.