kungkokos skrev:
I nybyggarområdet där jag bor är alla medvetna om vad man får om man köper Älvsbyhus. Här går Älvsbyhusen för ca 1 mille mindre än annat hus med motsvarande yta. Antar att det har att göra med att det finns många medvetna konsumenter i regionen.

Håller med föregående talare där, att när det gäller nybyggnadsområden är folk vääääääldigt prismedvetna, dom kan alla priser på samtlga hustillverkare , både grundsats o tillval i sömnen.
Begagnat marknaden är helt annars , men självklart spelar det in även där till en del vad huset kostar som nybyggnad.
 
imported_jo skrev:
Jo dom har spånskiva i innervägg i dom älvsbyhus jag sett iaf, och alla skarvar är synliga....
En del slår på gips utanpå själva innan tapetseringen men det ingår inte i huset utan det får man kosta på själv.
De flesta andra tillverkare har enbart gips och det upplyser de inte om i första taget för de vill ju vara billigare inledningsvis. Vill du ha spån kostar det extra. Då föredrar jag spån som underlag för du kan ju som du säger sätta dit gips efteråt det kan du inte om det är gips från början. ;)
 
träskruven skrev:
De flesta andra tillverkare har enbart gips och det upplyser de inte om i första taget för de vill ju vara billigare inledningsvis. Vill du ha spån kostar det extra. Då föredrar jag spån som underlag för du kan ju som du säger sätta dit gips efteråt det kan du inte om det är gips från början. ;)
Nja, det jag menade var enbart ang älvsbyhus. Men nästan alla andra "riktiga" hustillverkare , typ eksjöhus,myresjöhus osv, har osb+gips i alla innerväggar nu.
Förut förekom det som du säger enbart gips i en del hustillverkare men numera har man gått till en sån standard.

Hörde för några år sen om en firma som byggt en lösvirkeshus i Umeå tror jag det var, snickarna hade satt enkel gips på alla innerväggar och i kontraktet stod det osb+gips, det var bara att göra om.....
 
imported_jo skrev:
Håller med föregående talare där, att när det gäller nybyggnadsområden är folk vääääääldigt prismedvetna, dom kan alla priser på samtlga hustillverkare , både grundsats o tillval i sömnen.
Begagnat marknaden är helt annars , men självklart spelar det in även där till en del vad huset kostar som nybyggnad.
Jag menar förstås att de begagnade Älvsbyhusen (och Smålandsvillorna) i området som säljs för 1 MSEK lägre än övriga hus (grannhus i exakt samma område och läge) - alltså på begagnatmarknaden.
 
imported_jo skrev:
Nja, det jag menade var enbart ang älvsbyhus. Men nästan alla andra "riktiga" hustillverkare , typ eksjöhus,myresjöhus osv, har osb+gips i alla innerväggar nu.
Förut förekom det som du säger enbart gips i en del hustillverkare men numera har man gått till en sån standard.

Hörde för några år sen om en firma som byggt en lösvirkeshus i Umeå tror jag det var, snickarna hade satt enkel gips på alla innerväggar och i kontraktet stod det osb+gips, det var bara att göra om.....
Vi får väl säga att vad väggarna bestå av beror vilken hustillverkare man väljer. Plus till dem som har skiva + gips och minus till dem som har enbart fiberskiva. Ännu mer minus till dem som har enbart gips. Väl mött.
 
Snailman skrev:
jag vet inte om de har något mer som håller ihop väggarna diagonalt, antar att de har någon vindväv på utsidan, då måste man ha hålband diagonalt eller skivor invändigt för att huset inte ska rasa ihop

Det jag menade var onormalt med stommen var att de flesta andra använder gipsskivor, eventuellt kombinerade med osb/plywoood/råspont, tror att någon mer firma än älvsbyhus har spånskivor men minns inte vilket....
Stommen består av regelverk, hammarband, syll diagonalsträva etc som det gör på alla andra trähus. Det är inget som är annorlunda jämfört med andra. Om du syftar på att andra hus har utegips så kan du inte räkna det som stomme. Vissa bygger med tretex och det kan man verkligen inte säga att det upprätthåller några väggar.
 
Har haft en del kontakt med Älvsbyhus senaste tiden och igår tittade jag på ett nybyggt hus som var byggt åt en kille som jobbade med husbesiktningar. Han hade haft gratis besiktning nyligen och den killen hade hittat samma anmärkningar som han själv. Säljaren påpekade dock att de inte längre får erbjuda gratis besiktning när de säljer husen.
 
Bonan skrev:
Stommen består av regelverk, hammarband, syll diagonalsträva etc som det gör på alla andra trähus. Det är inget som är annorlunda jämfört med andra. Om du syftar på att andra hus har utegips så kan du inte räkna det som stomme. Vissa bygger med tretex och det kan man verkligen inte säga att det upprätthåller några väggar.
Inte brukar väl diagonalsträvor (hålband) användas om utegips används?
 
FredrikR skrev:
Inte brukar väl diagonalsträvor (hålband) användas om utegips används?
Nej det är helt rätt men jag syftade inte på kombinationen med gips och regelverk utan att stommen är själva regelverket. Vad tidigare skribent menade var att man räknar innerbeklädnad som stomme.
 
OBS det vi ser här är vad som är synligt,byggfusket under ytan inne i de redan på ritningen undermåliga tak och väggkonstruktionerna syns inte. Så det framstår väl som övertydligt för alla inblandade att Älvsbyhus är skräp. Att dom lyckas sälja ett enda hus framstår för mej som ett mysterium.
http://medlem.spray.se/tyr/images/tyrfel/
 
anders67 skrev:
OBS det vi ser här är vad som är synligt,byggfusket under ytan inne i de redan på ritningen undermåliga tak och väggkonstruktionerna syns inte. Så det framstår väl som övertydligt för alla inblandade att Älvsbyhus är skräp. Att dom lyckas sälja ett enda hus framstår för mej som ett mysterium.
[länk]
Det är ju inte samma snubbar som har gjort konstruktionen som sprungit och gjort dessa fel man såg på bilderna.

Detta ser ut som två sönderstressade nybörjare som inte kommer att få sätta upp något mer hus åt ÄH. Är ingen fan av deras hus men att påstå att det är skräp är väl en överdrift. Som att lämna in min nya Volvo till ett par klantar får tillbaka den skitig, sönderrepad och sedan säga att Volvo är skräp.:x
 
barajag skrev:
Det är ju inte samma snubbar som har gjort konstruktionen som sprungit och gjort dessa fel man såg på bilderna.

Detta ser ut som två sönderstressade nybörjare som inte kommer att få sätta upp något mer hus åt ÄH. Är ingen fan av deras hus men att påstå att det är skräp är väl en överdrift. Som att lämna in min nya Volvo till ett par klantar får tillbaka den skitig, sönderrepad och sedan säga att Volvo är skräp.:x
Många Älvsbyhus står pal sen 30 ÅR! Och utan större problem eller skador!

p.s. klantar är det gott om. Och idioter med!
 
kamilenski skrev:
Många Älvsbyhus står pal sen 30 ÅR! Och utan större problem eller skador!

p.s. klantar är det gott om. Och idioter med!
Precis. Tilläggas kan väl att alla hustillverkares hus står väl över trettio år, även om det i slutet av sjutiotalet, början på åttiotalet fanns några som fick genomgå en föryngringsprocess som var drygare än att bygga nytt.
 
barajag skrev:
Precis. Tilläggas kan väl att alla hustillverkares hus står väl över trettio år, även om det i slutet av sjutiotalet, början på åttiotalet fanns några som fick genomgå en föryngringsprocess som var drygare än att bygga nytt.
Bl. a. puts på frigolit utan luftspalt... Min kusin har ett liknande problem. Byggde på 90 talet. Bara fukt...
 
kamilenski skrev:
Bl. a. puts på frigolit utan luftspalt... Min kusin har ett liknande problem. Byggde på 90 talet. Bara fukt...
Ja just ja. Finns säkert fler när man börjar tänka efter.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.