B b8q skrev:
Är det något vi lärt oss av de här tråden så är det att "fackmannamässigt" INTE är det samma som att "följa monteringsanvisningar och regler". TS har ju tydligen under arbetet träffat flera olika professionella som alla säger att de brukar frångå reglerna och anvisningarna.
Då har han tyvärr inte träffat folk som kan bygga badrum vilket är tragiskt.
Fackmannamässigt innebär självfallet att regler och monteringsanvisningar skall följas. Den som säger något annat vet inte vad dom pratar om.
 
Det är intressant att studera mina offerter som skiljer sig åt vad gäller säkert vatten och ändå kommer från välrenommerade badrumsföretag. Det visar sig att jag som husägare måste läsa på själv för att kunna tyda offerterna. Inte undra på att så många blir lurade - eller mindre nöjda.
 
TRJBerg
B ByggPlankan skrev:
”Jag vet att inkommande rör är ett avsteg och detta diskuterade jag även med andra byggare. Rören är alltså ursprungligen dragna i golvet och på baksidan av väggen dom kommer ut på nu är det fastbyggda garderober så skulle man gjort helt rätt så skulle hela bakre väggen öppnats och man skulle gjort ett inbyggnadsskåp där kopplingarna hade funnits men det tyckte såväl jag som andra som jag frågade var att skjuta över målet då det ändå ska stå ett badkar där. Hade det varit en duschhörna kanske man har fått tänka annorlunda. Alternativet att dra om hela röret från där det nu börjar skulle innebära att bryta upp golvet i två närliggande rum och, nä, nån måtta får det vara.”

Jag vet inte vilka ”andra” du pratat med. Ingen seriös hantverkare som jobbar med badrum skulle lämnat vattenrören på detta sätt. Badkar eller ej. Hade det varit elementrör som kommer ut på fel cc avstånd 2-3 m från duschen finns det nog många som kan tänka sig en avvikelse. Men inte i duschen.

Ta nu inte detta som en kritik till dig. Du har gjort ditt val. Det jag vill säga med detta är att andra som kanske följer din tråd och skall göra liknande renoveringar tänker till just kring detta. Ett uttag med evt. Fel ip klass kan du byta. Rören blir det knepigare att göra om när allt nu är klart.

När det gäller branschregler kring badrum finns mycket att säga. Tyvärr är dom anpassade efter nyproduktion och det finns inga separata branschregler för Rot jobb.
Men en sak är säkert. Vattenskadorna i badrum har minskat kraftigt i badrum där branschregler följs.

Sen har vi försäkringsbolagen som helt eller delvis riskerar att neka ersättning när skadeorsaken beror på en avvikelse i badrummet.
Förstår inte synpunkten. Det jag fått veta om röringångar är att de ska komma ut från väggen (i motsatts till genom golvet) på minst 10cm höjd ovan golv.
?
 
S JockeEinarson skrev:
Jaha, och? För 50 tkr istället för 200 så tror jag att den kalkylerade risken är mindre än vinsten! Dessutom kanske han inte ska sälja! Nu har han dessutom lärt sig så får han läckage kan han göra om hela jä..la badrummet och ändå komma undan med halva priset.
Nja vid läcka så blir det nog mer än ytskikt som behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Jag har redan elementrör som kommer ut rakt ovanför duschen! Visserligen på höjden 2,20-2,30 men det är ändå i våtzon 1. Just detta tog jag upp med mitt försäkringsbolag och även dom insåg det orimliga att dra om dem eller kapa dem enbart för att kunna trä på en manschett. "Kantboll men vi ser inte detta som en risk och kommer inte att beivra detta vid en eventuell skada" skrev man. Minsann.
Som i alla renoveringar måste man väga kostnader mot risker och verkan men framför allt använda sunt förnuft och ibland måste man tyvärr tänja lite på reglerna, annars innebär det orimliga kostnader. För vissa hantverkare där ändå kunden betalar allt bryr man sig kanske inte men för en mera jordnära hantverkare förstår man och anpassar sig till detta, även om det innebär en mindre avvikelse.
Visst, hade man bokstavligen gått efter regelboken så skulle man rivit upp golvet i två närliggande rum och dragit nya rör och hade man lejt bort det jobbet så hade det plötsligt kostat minst 100' till.
Är det rimligt?
I mitt fall skulle man kunnat göra som så att när väggen ändå var öppen hade man kunnat skarva röret i väggen genom att hårdlöda på nya rör och låta dessa komma ut i våtzon 2. Ingen hade sen kunna se detta eller veta att det var gjort så. Men...reglerna medger inte (längre) skarvar i dolda utrymmen, hur seriöst gjorda dom än är. Brukar professionellt hårdlödda skarvar läcka? Nä, det tillhör nog sällsyntheterna fast idag med facit i hand ligger det nog närmare till hands att jag ändå hade valt detta alternativ.

Sen kan jag för mitt liv inte begripa skillnaden mellan att låta rören komma ut där mina gör eller låta dem göra det bakom en väggmonterad blandare?? Mina rör är faktiskt oskarvade ända ut och skarven ligger en bit ut i rummet och ett eventuellt läckage skulle där genast visa sig - och då hamnar ändå vattnet på golvet, på en väggmonterad blandare ligger skarven dold bakom en bricka och en eventuell läcka skulle inte alls visa sig lika uppenbart så varför godkänns en sån lösning men inte min?
Sunt förnuft sa Bill.

Men i sak har du rätt. Regler ska följas och man ska inte uppmana till regelbrott. Man ska inte gå mot röd gubbe och man ska sätta på säkerhetsbältet även om man ska flytta bilen 20 meter. Man får inte kissa i buskarna på stan, även om det tränger på. Varför inte? Jo, därför att det finns regler, t o m lagar som säger det. Så om någon ska följa regelboken till punkt och pricka ska man inte göra som jag har gjort. Att sen detta tillvägagångssätt var fullt godkänt och inte ifrågasatt alls av någon för inte så många år sen bör man kanske fundera över....

@EMIL Emil l Om du orkar läsa hela tråden så ser du vad jag gjort och inte gjort. VP-rören och dosorna satte jag själv upp, sen kom elektrikern och avsynade detta och kopplade sen ihop allt och monterade även uttag och brytare (även detta är ett avsteg från gällande regler). Han mätte, "meggade" även golvvärmen före och efter montering och igångsättning.
Synliga vattenledningar är självdragna men ihopkopplingen med utkommande tappvattenrör fick en rörmokare göra då jag inte lyckades få det helt tätt.
,
Återigen. Du verkar påläst och vet vad du gjort rätt och vet vilka avsteg du gjort. En medveten kalkylerad risk är inte samma sak som när en hantverkare kanske lurar en konsument att skriva på en avvikelserapport som då innebär att konsumenten inte kan reklamera vid ett evt fel.

”I mitt fall skulle man kunnat göra som så att när väggen ändå var öppen hade man kunnat skarva röret i väggen genom att hårdlöda på nya rör och låta dessa komma ut i våtzon 2. Ingen hade sen kunna se detta eller veta att det var gjort så. Men...reglerna medger inte (längre) skarvar i dolda utrymmen, hur seriöst gjorda dom än är.”

Du har helt rätt. Det man gör idag är att man lägger in skarven i ett ”Säker vatten skåp” och sen drar man ut ett skvallerrör någonstans i våtzon 2. Alternativt så bygger man en liten slits med tät slitsbotten och ett skvallerrör ut i våtzon 2.
Att bryts upp golv genom flera andra utrymmen behövs mycket sällan.

”Så om någon ska följa regelboken till punkt och pricka ska man inte göra som jag har gjort. Att sen detta tillvägagångssätt var fullt godkänt och inte ifrågasatt alls av någon för inte så många år sen bör man kanske fundera över....”

En av anledningarna till att regler förändras är just för att man ser i statistiken vad som orsakat vattenskador. Försäkringsbolagen trycker på och kräver förändringar så vattenskador i badrum är en dyr utgift för dom. Därför kan man också läsa många trådar på bla. Detta forum då försäkringsbolag helt eller delvis nekar ersättning då skadeorsaken beror på något som inte är byggt enligt gällande branschregler som gällde när tex. Ett badrum byggdes.
Har du nu lyckats få en avvikelse vid dina inkommande värmerör godkänd skriftligt via ditt försäkringsbolag är det bara att gratulera. Det hör nog inte till vanligheterna att dom frångår sina egna försäkringsvillkor.

Det är inte bara du som tycker branschreglerna är komplicerade och onödiga i vissa moment. Hela branschen skulle nog med stor sannolikhet vilja ha separata branschregler för Rotarbeten.
Du ska få ett bra exempel.

Ett par elementrör kommer ut på 4 cc ur vägg i våtzon 2. Dessa har vi under alla år kunnat täta med butylband. Helt plötsligt tas denna möjlighet bort och istället skall rörmanchetter som inte får delas dit. Dessutom skall rören komma ut på 6 cc och minst 6 cm från golv eller vägg. En ofta ganska kostsam och onödig ombyggnad som dessutom inte baseras på vattenskadestatistik.

Helt plötsligt börjar ryktet gå att butylband skall bli tillåtet igen. Alla vet att det är en väl beprövad metod om man vet vad man gör.
Äntligen har dom tagit sitt förnuft till fånga tänker man. Och så kommer nya regelverket. https://www.mynewsdesk.com/se/gvk/pressreleases/butylband-ger-saeker-taetning-mot-roer-3083191

Men NEJ. Dom lämnar inget alternativ att rören får komma ut på 4 cc. Så då står man där likt förbannat med en avvikelse eller en ombyggnad eftersom nästan alla radiatorrör eller vattenrör kommer ut enligt den gamla standarden 4 cc.

Kommer rören upp ur golv i våtzon 2 fanns tidigare möjligheten att gjuta en klack där det fungerade. Sen tätade man rören uppe på klacken med tex, butylband. Den möjligheten tog man bort för flera år sedan men få förstår varför.

Någonstans brister antagligen statistiken. Det är ofta ganska svårt att i efterhand konstatera om en tätning runt rören varit korrekt utförd eller inte vid en vattenskada. Så då när skadeorsaken beror på att vatten trängt ner via rör så blir det fel på lösningen och inte utförandet som högst troligt är den egentliga skadeorsaken i många fall.
Då skriker försäkringsbolagen snabbt ut att nya lösningar krävs. Eftersom vattenskador i badrum minskar lär vi knappast få se enklare regler i framtiden. Snarare tvärtom…
 
  • Gilla
Gnarpjohan och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förstår inte synpunkten. Det jag fått veta om röringångar är att de ska komma ut från väggen (i motsatts till genom golvet) på minst 10cm höjd ovan golv.
?
Jag förstår inte riktigt din synpunkt. :rofl:

I våtzon 1 skall helst inga vattenrör komma ut ur vägg. Det är dock tillåtet enligt gällande branschregler att rör kommer ut ur vägg i Våtzon 1. Men då minst 2 m från golv samt minst 10 cm från tak. Sen ska rören komma ut minst 6 cm från närmaste vägg. Dessutom minst 6 cm mellan rören.

Hela golvet i ett badrum räknas som våtzon 1. Där skall inga andra rör än avloppsrör komma upp. Den regeln kom 2005.

Ur väggar i våtzon 2 får rör komma ut. 6 cm regeln gäller. Alltså minst 6 cm från golv eller vägg och minst 6 cm mellan rören.

6 cm regeln gäller även avloppsrör som kommer upp från golv. Minst 6 cm från bakkant rör till bakomliggande vägg.
Eller rättare sagt till tätskiktet på väggen.
 
TRJBerg
B ByggPlankan skrev:
Jag förstår inte riktigt din synpunkt. :rofl:

I våtzon 1 skall helst inga vattenrör komma ut ur vägg. Det är dock tillåtet enligt gällande branschregler att rör kommer ut ur vägg i Våtzon 1. Men då minst 2 m från golv samt minst 10 cm från tak. Sen ska rören komma ut minst 6 cm från närmaste vägg. Dessutom minst 6 cm mellan rören.

Hela golvet i ett badrum räknas som våtzon 1. Där skall inga andra rör än avloppsrör komma upp. Den regeln kom 2005.

Ur väggar i våtzon 2 får rör komma ut. 6 cm regeln gäller. Alltså minst 6 cm från golv eller vägg och minst 6 cm mellan rören.

6 cm regeln gäller även avloppsrör som kommer upp från golv. Minst 6 cm från bakkant rör till bakomliggande vägg.
Eller rättare sagt till tätskiktet på väggen.
Tack för infon!
Vilka regler gällde för våtzon1 år 2013?
Vad gäller om man - i en brf-lägenhet - har befintliga rör som kommer ut från väggen på minst 6cm höjd (byggt 1985) och renoverar år 2013? Måste man ha dragit om rören - hur det nu skulle gått till - så de kommer ut från väggen på 2m höjd? Och är inte det inom föreningens ansvarsområde så hur hanterar man det?
 
undine
S JockeEinarson skrev:
Jaha, och? För 50 tkr istället för 200 så tror jag att den kalkylerade risken är mindre än vinsten! Dessutom kanske han inte ska sälja! Nu har han dessutom lärt sig så får han läckage kan han göra om hela jä..la badrummet och ändå komma undan med halva priset.
Kostar det 200 000 kr att renovera om ett badrum på nytt samt fixa vattenläckor, skadade intilliggande rum och rötskador? Känns som det borde kosta liiiite mer än så. I synnerhet eftersom kostnaden för renoveringen blir dubbel då man måste göra det två ggr istället för göra det ordentligt och korrekt första gången.
 
R Rale101 skrev:
Utan våtrumsintyg och vid olycka kan försäkringsbolag neka skadestånd, samt problem vid försäljning.
Å andra sidan får du inte ersättning för ytskikten, och om du har gjort det själv har du ofta bra koll på begynnande problem också (även om det förstås kan pågå länge utan symptom i början också). Men att då riva allt och göra om från böärjan, inkl ersättning av isolering/bjälklag, gör ju ändå att du kan göra om det iaf 3ggr och ändå komma undan billigare
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tack för infon!
Vilka regler gällde för våtzon1 år 2013?
Vad gäller om man - i en brf-lägenhet - har befintliga rör som kommer ut från väggen på minst 6cm höjd (byggt 1985) och renoverar år 2013? Måste man ha dragit om rören - hur det nu skulle gått till - så de kommer ut från väggen på 2m höjd? Och är inte det inom föreningens ansvarsområde så hur hanterar man det?
En Brf kan vara lite mer komplicerad givetvis beroende på styrelse mm.
Många Brf:er ställer idag krav på att arbetet skall utföras fackmannamässigt= Branschregler skall följas. Vissa kräver t.o.m att våtrumsintyg och intyg från säker vatten skall följas.

Ska man lyckas med detta måste man till 100% göra ingrepp i sådant som enligt stadgarna är föreningens ansvarsområde. Just därför brukar detta inte vara några problem.
Vill du renovera ditt badrum i en Brf så brukar föreningen inte hindra dig att göra rätt. Även om det krävs ingrepp i det som enligt stadgarna tillhör föreningen.

Grundregeln är att branschregler vid tiden för utförandet skall följas. Jag minns inte alla förändringar som varit genom åren i skallen men om du tittar på Säker Vatten 2011:1 så kan man läsa att ”Inga rörgenomföringar skall finnas i plats för bad eller dusch”.

Plats för bad eller dusch är precis som det låter badkaret eller tex. Utrymmet innanför duschväggar.

Våtzon 1 fortsätter 1 m utanför ”plats för bad eller dusch” när vi pratar vägg. Alltså lika 2011 och 2021.

Dina rör var alltså godkända att 2013 komma ut i våtzon 1 men inte i plats för bad eller dusch utifrån din beskrivning på 6 cm ovan golv. (Dock gällde även minst 6 cm till intilliggande väggs tätskikt även då).
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Å andra sidan får du inte ersättning för ytskikten, och om du har gjort det själv har du ofta bra koll på begynnande problem också (även om det förstås kan pågå länge utan symptom i början också). Men att då riva allt och göra om från böärjan, inkl ersättning av isolering/bjälklag, gör ju ändå att du kan göra om det iaf 3ggr och ändå komma undan billigare
Så länge det inte är en tätskiktskada får du ersättning för ytskikt. Skadeorsaken får du normalt inte ersättning för. Är det ett rör som sprungit läck får du inte ersättning för byte/lagning av röret. Däremot alla följdskador inkl. Ytskikt.
 
TRJBerg
B ByggPlankan skrev:
En Brf kan vara lite mer komplicerad givetvis beroende på styrelse mm.
Många Brf:er ställer idag krav på att arbetet skall utföras fackmannamässigt= Branschregler skall följas. Vissa kräver t.o.m att våtrumsintyg och intyg från säker vatten skall följas.

Ska man lyckas med detta måste man till 100% göra ingrepp i sådant som enligt stadgarna är föreningens ansvarsområde. Just därför brukar detta inte vara några problem.
Vill du renovera ditt badrum i en Brf så brukar föreningen inte hindra dig att göra rätt. Även om det krävs ingrepp i det som enligt stadgarna tillhör föreningen.

Grundregeln är att branschregler vid tiden för utförandet skall följas. Jag minns inte alla förändringar som varit genom åren i skallen men om du tittar på Säker Vatten 2011:1 så kan man läsa att ”Inga rörgenomföringar skall finnas i plats för bad eller dusch”.

Plats för bad eller dusch är precis som det låter badkaret eller tex. Utrymmet innanför duschväggar.

Våtzon 1 fortsätter 1 m utanför ”plats för bad eller dusch” när vi pratar vägg. Alltså lika 2011 och 2021.

Dina rör var alltså godkända att 2013 komma ut i våtzon 1 men inte i plats för bad eller dusch utifrån din beskrivning på 6 cm ovan golv. (Dock gällde även minst 6 cm till intilliggande väggs tätskikt även då).
Tack för svaret!
 
  • Gilla
ByggPlankan
  • Laddar…
nizzehult
B ByggPlankan skrev:
Återigen. Du verkar påläst och vet vad du gjort rätt och vet vilka avsteg du gjort. En medveten kalkylerad risk är inte samma sak som när en hantverkare kanske lurar en konsument att skriva på en avvikelserapport som då innebär att konsumenten inte kan reklamera vid ett evt fel.

”I mitt fall skulle man kunnat göra som så att när väggen ändå var öppen hade man kunnat skarva röret i väggen genom att hårdlöda på nya rör och låta dessa komma ut i våtzon 2. Ingen hade sen kunna se detta eller veta att det var gjort så. Men...reglerna medger inte (längre) skarvar i dolda utrymmen, hur seriöst gjorda dom än är.”

Du har helt rätt. Det man gör idag är att man lägger in skarven i ett ”Säker vatten skåp” och sen drar man ut ett skvallerrör någonstans i våtzon 2. Alternativt så bygger man en liten slits med tät slitsbotten och ett skvallerrör ut i våtzon 2.
Att bryts upp golv genom flera andra utrymmen behövs mycket sällan.

”Så om någon ska följa regelboken till punkt och pricka ska man inte göra som jag har gjort. Att sen detta tillvägagångssätt var fullt godkänt och inte ifrågasatt alls av någon för inte så många år sen bör man kanske fundera över....”

En av anledningarna till att regler förändras är just för att man ser i statistiken vad som orsakat vattenskador. Försäkringsbolagen trycker på och kräver förändringar så vattenskador i badrum är en dyr utgift för dom. Därför kan man också läsa många trådar på bla. Detta forum då försäkringsbolag helt eller delvis nekar ersättning då skadeorsaken beror på något som inte är byggt enligt gällande branschregler som gällde när tex. Ett badrum byggdes.
Har du nu lyckats få en avvikelse vid dina inkommande värmerör godkänd skriftligt via ditt försäkringsbolag är det bara att gratulera. Det hör nog inte till vanligheterna att dom frångår sina egna försäkringsvillkor.

Det är inte bara du som tycker branschreglerna är komplicerade och onödiga i vissa moment. Hela branschen skulle nog med stor sannolikhet vilja ha separata branschregler för Rotarbeten.
Du ska få ett bra exempel.

Ett par elementrör kommer ut på 4 cc ur vägg i våtzon 2. Dessa har vi under alla år kunnat täta med butylband. Helt plötsligt tas denna möjlighet bort och istället skall rörmanchetter som inte får delas dit. Dessutom skall rören komma ut på 6 cc och minst 6 cm från golv eller vägg. En ofta ganska kostsam och onödig ombyggnad som dessutom inte baseras på vattenskadestatistik.

Helt plötsligt börjar ryktet gå att butylband skall bli tillåtet igen. Alla vet att det är en väl beprövad metod om man vet vad man gör.
Äntligen har dom tagit sitt förnuft till fånga tänker man. Och så kommer nya regelverket. [länk]

Men NEJ. Dom lämnar inget alternativ att rören får komma ut på 4 cc. Så då står man där likt förbannat med en avvikelse eller en ombyggnad eftersom nästan alla radiatorrör eller vattenrör kommer ut enligt den gamla standarden 4 cc.

Kommer rören upp ur golv i våtzon 2 fanns tidigare möjligheten att gjuta en klack där det fungerade. Sen tätade man rören uppe på klacken med tex, butylband. Den möjligheten tog man bort för flera år sedan men få förstår varför.

Någonstans brister antagligen statistiken. Det är ofta ganska svårt att i efterhand konstatera om en tätning runt rören varit korrekt utförd eller inte vid en vattenskada. Så då när skadeorsaken beror på att vatten trängt ner via rör så blir det fel på lösningen och inte utförandet som högst troligt är den egentliga skadeorsaken i många fall.
Då skriker försäkringsbolagen snabbt ut att nya lösningar krävs. Eftersom vattenskador i badrum minskar lär vi knappast få se enklare regler i framtiden. Snarare tvärtom…
Jag fick också upplysningar om att kunna använda ett sånt "säkert vattenskåp" men då påstod man också att skåpet skulle ha en inspektionslucka och vara enkelt åtkomligt och eftersom det sitter fasta garderober på andra sidan så kändes inte detta som ett alternativ. Men du menar att man kan/får bygga in ett sånt skåp helt bara man gör ett skvallerrör? Det skulle nog i så fall kanske varit ett alternativ. Och: det är ju egentligen ingen raketforskning utan det handlar om att fånga upp ett eventuellt läckage på ett säkert och för omgivningen oskadligt sätt och sen påvisa att det existerar.

Ja idiotiska ändringar utan statistiska förankringar gjorda av teoretiker leder bara till irritation och uppgivenhet och för ändringar där det inte finns någon som helst logik tenderar till slut yrkesmän i allmänhet och privatpersoner i synnerhet att strunta i dem. Du nämner ett typiskt sånt exempel och det finns massor. I alla branscher, även min egen.
 
nizzehult
B ByggPlankan skrev:
I våtzon 1 skall helst inga vattenrör komma ut ur vägg. Det är dock tillåtet enligt gällande branschregler att rör kommer ut ur vägg i Våtzon 1. Men då minst 2 m från golv samt minst 10 cm från tak. Sen ska rören komma ut minst 6 cm från närmaste vägg. Dessutom minst 6 cm mellan rören.
Hur kan det då vara tillåtet med väggmonterade blandare med anslutning bakifrån och som alltid sitter i våtzon 1? Som dessutom sen täcks av en bricka som fungerar som ytterligare en detalj för att dölja eventuella läckor?

Här finns det sen en annan, konstig och ologisk regel som tillkommit att man ändrat från cc40 till cc60 mellan rören. Öh? Berätta varför och vad som blir bättre av det! Eller hade man lite att göra och fick påtryckningar från VVS-branschen att man vill sälja mer så då ändrar man på nån vedertagen regel? Man kan inte låta bli att undra...
 
  • Gilla
Yngwie74 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
nizzehult nizzehult skrev:
Hur kan det då vara tillåtet med väggmonterade blandare med anslutning bakifrån och som alltid sitter i våtzon 1? Som dessutom sen täcks av en bricka som fungerar som ytterligare en detalj för att dölja eventuella läckor?

Här finns det sen en annan, konstig och ologisk regel som tillkommit att man ändrat från cc40 till cc60 mellan rören. Öh? Berätta varför och vad som blir bättre av det! Eller hade man lite att göra och fick påtryckningar från VVS-branschen att man vill sälja mer så då ändrar man på nån vedertagen regel? Man kan inte låta bli att undra...
Rör? Har du rör genom tätskiktet? Enligt de nya reglerna ska rören dras genom badrumsdörren.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.