Ska renovera vårat lilla rum i huset med ny el osv, och blev nyfiken på om den tådödande tröskeln går att göra någonting åt, antingen ta bort eller sänka rejält. Så rev idag bort lite lister för att kolla.
Rummet är en utbyggnad som är gjord på 30talet, troligen i samband med det byggdes även köket ut som är under.
Huset är i grunden ett timmerhus, 1,5 plan.
Renoveringsprojekt som visar avlägsnade lister kring en hög tröskel mellan två rum i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel med metallfästen på gammal balk som undersöks för renovering.
Skapa konto

Trösklen är som jag kan se en del av gamla väggen och även troligen en del av tak konstruktionen, vet ej vad den balken kan kallas.
Vad jag kan mäta mig till ca 25cm hög och 15cm bred, fästena som syns på bild ser ut att vara fästen för en stående stolpe som en gång stått där under. Inga belastningar på fästena idag, sitter nästan löst båda två.

Såhär ser det ut under, grönt streck ungefär där gamla väggen gick.
Kök med vit inredning och grönt markerat område där gammal vägg gick, intressepunkt för renovering.
Skapa konto

Hur ligger belastningen på en sån här balk? Vågar jag ta bort 5cm på höjden, eller gärna mer?

jag skulle säga nej. Tror risken är stor att det går åt helvete med köket då. Den är nog en viktig del av att hålla upp huset. Skulle inte våga sänka den 5 cm heller.

O Octavianus skrev:
jag skulle säga nej. Tror risken är stor att det går åt helvete med köket då. Den är nog en viktig del av att hålla upp huset. Skulle inte våga sänka den 5 cm heller.
Ja känslan är nog så för mig med, hade det stått en vägg under hade det känts säkrare. Hade hoppats på att några svarade att den balken är så grov att de inte gör något att ta av lite :rofl::p

Gamla "hängslen" för att hålla bärande balk eller dyl. Undersök mer innan du river. Kan bli tråkigt annars.....

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
BirgitS
Du kanske kan bygga ett par "ramper" upp så att ni inte slår i tårna så mycket.

Låter riskabelt utan vidare inspektion av balkarna och lite beräkning

Låter det vara som det är tillsvidare, får komma ihåg att lyfta fötterna istället (y)
Men för nyfikenhet skull och förstå och försöka bli lite klokare, vad skulle kunna hända med balken om den skulle bli för svag just där och varför skulle det ske? Klart den skulle bli grovt försvagad om tjockleken typ halveras, men kan det påverka så mycket om det försvinner 5cm av sina idag 25cm på höjden på den lilla bredden? All tyngd ligger ju inte just mitt på öppningen där, så den borde väl inte kunna gå av :thinking:

Såhär ser huset ut utifrån där man ser den gamla utbyggnaden, till vänster med antenn på taket, för att kanske förstå mer hur det ser ut :)
Ett tvåvånings trähus i skymningen med snö på marken och en antenn på taket till den äldre utbyggnaden till vänster.
Skapa konto

Har även tänkt passa på att undersöka varför dom inte gjort öppningen ca 10-15cm högre när ändå ytskikt ska bytas i rummet, man får böja på sig lite för att komma in, hoppas jag kan hitta en lösning på det i stället.

Böjmotståndet i en rektangulär balk är 1/6 gånger höjden i tredje potens gånger bredden. Det innebär att det försvinner mycket bärighet så fort man gnagar bort litet på höjden.

H heimlaga skrev:
Böjmotståndet i en rektangulär balk är 1/6 gånger höjden i tredje potens gånger bredden. Det innebär att det försvinner mycket bärighet så fort man gnagar bort litet på höjden.
En liten rättelse, böjmotståndet ska vara höjden^2(y)

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Givetvis. Jag tänkte höjden i kvadrat men innan det var skrivet hade jag blandat ihop det med yttröghetsmomentet.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vet inte om jag blev mycket klokare, mer än att jag inte riktigt förstår och blev mer övertygad att låta det vara som det är :thinking:(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.