Hej!

Efter att ha varit gäst på forumet sedan vi köpte vårt renoveringsprojekt i maj 2014, blev jag idag medlem då jag behöver er hjälp.

Vi köpte ett typiskt 70-tals hus där allt var i original, på 1½ plan med sadeltak, med tegelfasad nertill, och på gavlarna där uppe sitter en lockpanel i trä som antagligen även den är i original.
Vi ser med blotta ögat att en hel del av plankorna är rötskadade och därför måste gavlarna bytas ut till våren.
Eftersom vi gillar underhållsfritt är vi inne på att plåta in gavlarna och vindskivorna istället.
Jag har tagit in offerter på både plåt och trä, och totalpriset är i stort sätt detsamma.
Han som skulle plåta in gavlarna sa att han tar bort de träplankor som sitter på utsidan, dvs varannan planka, för att sedan sätta över plåten.
Min fråga till er är om hur säkert är det egentligen? Tänk om jag redan fått in fukt, så att vinden kan bli fuktskadad, utan att jag ser det och inte märker något förens det är försent?
På så sätt känns det ju tryggare att välja att sätta upp ny panel i trä, men då måste vi måla den med några års mellanrum, vilket vi som sagt vill i största mån undvika, men samtidigt vill vi
ha ett friskt hus.

Ni som är mer erfarna än vi, vad är era tankar och idéer kring detta som kan hjälpa oss ta ett beslut?

C
Huvvaligen...... Glöm det här med plåt,om du menar vanlig plåt, är nog annat om du kör med corten eller liknande...

Min avlidne svärfar hade ett hus med vanlig plåt fasad, det var ingen höjdare....

Du vet väl att underhållsfritt betyder att det inte går att underhålla.....Som sagt glöm det hör med plåten.....

Vindskivorna O.k. men inte fasaden....

Jag vet inte vad corten är, men det ska jag kolla upp!

Jag löser det du skriver och ska absolut ta mig en funderare.
Har nämligen en kompis som säger att det inte är så svårt att byta panelen själv? Mot ny i trä.
Riva ner är väl sin sak, men vad finns egentligen där bakom i vanliga fall? Är det någon plast som man också ska byta?

"Måla med några års mellanrum" är väl att ta i. 12-15 år bör väl en fasadfärg hålla. Men om du har mörk färg på gavelspetsarna (mycket vanligt) så blir trät extra varmt i solen och torkar och spricker lättare, och kan behöva målas oftare av den orsaken. Grannen hade ett svartmålat 70-talshus med det problemet, de har nu tilläggsisolerat och bytt fasad, och målat den nya träpanelen blekgrön istället.

Välkommen till forumet!

Cortenplåt var nog menat som ett skämt :)

Bekymret med eventuella följdskador på grund av den ruttna panelen har du ju oavsett om du sätter ny panel eller plåt. Jag tror inte risken är så stor, men i samband med jobbet måste det så klart utredas. Spontant skulle jag säga att om det inte är hål i brädorna är det ingen fara.

Dagens fasadplåt är betydligt bättre än gamla tiders, men som också påpekats så är den betydligt svårare att underhålla. För inget är helt underhållsfritt (de asbestfyllda eternitplattorna undantaget och möjligen tegel :))

Personligen så hade jag bytt panelen, det är, precis som din kompis säger inte alls svårt och underhållet består i att måla om var 10:e eller 15:de år kanske. Dessutom är det, i mitt tycke, inte så vackert med plåtpanel. Det sitter sannolikt en vindpapp bakom och sedan spikreglar som brädorna är spikade i. Vindpappen är klokt att du byter ut mot en mer modern vindduk istället som du häftar på plats. Sen är det bara att spika på panelen.

En byggställning är smidigt att ha vid jobbet, men det går med skylift och stege också om man är två. Passa på att kolla över vindskivorna när ni ändå är igång där uppe.

Ett tips är att du köper färdiggrundad panel så slipper du ett målningsmoment.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.