Hej!

Årets frösådd av gurka och chili blev en katastrof på grund av för lite plats i fönster som i sig säkert får för lite ljus under den mörka tiden på året och jag har därför börjat fundera på om jag nästa säsong kan förgro i ett förråd, så som jag ser att vissa gör i sina garage.

Jag letar därför efter växtbelysning som jag tänker att jag kan fästa i ett elfasystem och sedan ställa min sådd under.

Jag har tittat runt lite och tycker att det känns som en djungel där en del är skräp och annat överprisat, jag har alltså svårt att hitta något som känns rätt.

Vilka specifikationer är viktiga att tänka på vid köp av växtbelysning och har någon kanske regelräta tips på vad jag ska köpa?

Hoppas någon kan bistå med lite tips!
 
Eller bara en enkel ledarmatur och montera sladd (dragavlasta !) https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-016233/

Parametrarna du ska tänka på är lumen per krona :) För stora växthus är det av intresse att maxa effektiviteten med lila ljus mm, men för ditt ändamål är det bättre att bara krama på med med mer ljus.

Du ska ha uppemot 5-10 000ux, dvs drygt 5000 lumen per m2 belyst yta. Så ledarmaturen skulle räcka till ca ca en kvadratmeter. Kanske lagom att montera hylla.

edit: fel lux
 
Redigerat:
Fairlane
Jag och många med mig har kört på vanliga lysrör (vanligen LED). Skillnaden mot när man odlade utan belysning är enorm. Jag har svårt att tro att ett dubbelt så dyrt "växtljus" skulle vara värt pengarna.
 
H hapazard skrev:
För stora växthus är det av intresse att maxa effektiviteten med violett ljus mm,
Nej, violett ljus använder man inte. Men växter kan inte ta upp grönt ljus. Så kan har blått och rött ljus utan det gröna spektrumet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, violett ljus använder man inte. Men växter kan inte ta upp grönt ljus. Så kan har blått och rött ljus utan det gröna spektrumet.
Ja, sant. Lila ljus, försökte beskriva utseendet på ljuset men det blir fel med violett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.