Någon kunnig på SAJ växelriktare och Elekeeper?

Det gäller en SAJ växelriktare., 10 kW till 10 kW anläggning.

Jag använder Elekeeper app för att hålla koll på min anläggning.

Fungerat O.K. fram till den 17 september. Sedan dess ständiga nedkopplingar med besked "Överspänning i elnät" i timmar.

Tittar jag i Elekeeper under Nätinformation uppgår spänningen till ca 231-238 v utan produktion. Med 2000 W produktion på förmiddagen ligger spänningen på 240-246 v beroende på fas. Vid ökande produktion bryter växelriktaren vid spänning (enligt Elekeeper) något över 250 v.

Växelriktaren ska bryta vid något högre linjespänning än 250 v; detta av säkerhetsskäl. Men linjespänningen ligger stabilt på 232-236 v mätt på elmätaren och av personal från nätbolaget, samtidigt som Elekeeper uppger något över 250 v.

Är det växelriktarens genererade spänning som visas under Nätinformation i Elekeeper och som den skickar ut i ledningarna? Och att växelriktaren bryter själv när denna är uppnådd; på den spänning den själv producerar? Verkar ju inte riktigt klokt, att den vid upprepade tillfällen ens ska kunna generera denna spänning och på sätt lura sig själv.

För att utesluta alla fel på nätet har jag i dagarna låtit nätbolaget påbörja en elkvalitetsmätning.

Någon på byggahus som har några tips och kunskap?
 
Är absolut ingen expert men amatörelektroniker, det låter ju precis som en dålig anslutning någonstans. Den mäter "normalt" vid låg ström, men när den går upp (vid export) så ökar spänningen trots att externt mätt så är spänningen inte så hög. Det är precis vad som skulle hända om du har en anslutning som har lossnat, eller halvt lossnat.
 
A amgbg skrev:
Fungerat O.K. fram till den 17 september. Sedan dess ständiga nedkopplingar med besked "Överspänning i elnät" i timmar.
Lagt märke till någon ändring lokalt med nyinflyttade, byggprojekt, elbilar osv?

A amgbg skrev:
Växelriktaren ska bryta vid något högre linjespänning än 250 v; detta av säkerhetsskäl. Men linjespänningen ligger stabilt på 232-236 v mätt på elmätaren och av personal från nätbolaget, samtidigt som Elekeeper uppger något över 250 v.
Är detta ute på landet? villaträdgård? stadsbebyggelse?

Hur långt är det till din transformatorstation?

Vilken förimpedans är uppmätt?

Vilken nätägare?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Lagt märke till någon ändring lokalt med nyinflyttade, byggprojekt, elbilar osv?


Är detta ute på landet? villaträdgård? stadsbebyggelse?

Hur långt är det till din transformatorstation?

Vilken förimpedans är uppmätt?

Vilken nätägare?
Villaområde i centrala Uddevalla. Uddevalla energi. Inga större byggprojekt, elbilar eller ändringar senaste månaden.

Har fungerat sedan hösten 2022. Katastrofalt från den 17 september.

Avstånd till transformatorstation obekant.

Förimpedans inte uppmätt. Var ska denna mätas? Växelriktare eller nät?
 
Kika var du har transformatorstationen. Den borde finnas inom cirka 400 meter och de ser ut så här som oftast, passa på medan du promerar eller rastar hund etc:
Vit transformatorstation placerad utomhus med luckor och ventilationsgaller på sidorna, omgiven av grus och grönska i bakgrunden.
Ta sedan en kik på om det finns projekt mellan den och dig som kan påverka.

Förimpedans kan du mäta upp genom att först få bort så många tunga laster som möjligt. Därefter mäter du med en multimeter spänningen i ett eluttag, koppla sedan in t.ex en värmefläkt på 2 kW och mät spänningen igen medan uttaget är belastat. Med dessa två spänningar och uppgift om värmefläktens effekt så kan man få en uppfattning om förimpedansen.

Vad är det för märke och modell på växelriktaren? när skedde senaste uppdatering av firmware ?
 
Men om elektriker har mätt OK spänning så kan väl felet knappast ligga utanför huset? Han har väl inte mätt i stationen antar jag.
 
S sandos skrev:
Men om elektriker har mätt OK spänning så kan väl felet knappast ligga utanför huset? Han har väl inte mätt i stationen antar jag.
Jag får fram nätspänningen direkt på elcentralen inne i huset till 232-235 v. Nätbolagets representant har mätt på elcentralen inne i huset (med multimeter) och kommit fram till samma resultat. Någon mätning i skåp ute vid gatan har inte gjorts av någon.

Var menar du att spänningen skall mätas?

Tror det är växelriktaren där problemet ligger. Men jag har ännu inte bevis för detta. Tar därför emot alla tips och tankar med tacksamhet. Inte minst då det fungerade för en dryg vecka sedan.
 
A amgbg skrev:
Jag får fram nätspänningen direkt på elcentralen inne i huset till 232-235 v. Nätbolagets representant har mätt på elcentralen inne i huset (med multimeter) och kommit fram till samma resultat. Någon mätning i skåp ute vid gatan har inte gjorts av någon.

Var menar du att spänningen skall mätas?

Tror det är växelriktaren där problemet ligger. Men jag har ännu inte bevis för detta. Tar därför emot alla tips och tankar med tacksamhet. Inte minst då det fungerade för en dryg vecka sedan.
Det är korrekt gjort, och du har tolkat det rätt skulle jag säga. En koppling eller komponent i riktaren är trasig, är min gissning.
 
Det har hänt alltemellanåt att installatören av växelriktaren har missat att ställa den på rätt landskod och då blir toleranserna också felaktiga som inte stämmer på svenska elnätet.

För svenska elnätet så ska spänningen vara 230v med tolerans på 10%, alltså mellan 207-253v

Hur ser det ut om du loggar in på växelriktaren direkt (via dator) och tittar på spänningarna de tidpunkterna som du får felaktigheter/felkoder i din elekeepter app ?
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
M mortimer skrev:
För svenska elnätet så ska spänningen vara 230v med tolerans på 10%, alltså mellan 207-253v
Har för mig det funnits en annan variant i det svenska elnätet med tolerans på +10% och -6%. Något som kanske är värt att kolla upp.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
A amgbg skrev:
Jag får fram nätspänningen direkt på elcentralen inne i huset till 232-235 v. Nätbolagets representant har mätt på elcentralen inne i huset (med multimeter) och kommit fram till samma resultat. Någon mätning i skåp ute vid gatan har inte gjorts av någon.

Var menar du att spänningen skall mätas?

Tror det är växelriktaren där problemet ligger. Men jag har ännu inte bevis för detta. Tar därför emot alla tips och tankar med tacksamhet. Inte minst då det fungerade för en dryg vecka sedan.
Du kan som sagt utesluta fel utanför din anläggning. Gör även en mätning vid källan så ser du om det är intern felmätning som kopplar ner den eller då eventuellt något på vägen mot centralen eller anslutningar i den delen.

En rak enkel felsökning som inte kräver så många ovidkommande spekulationer.
 
P
M mortimer skrev:
För svenska elnätet så ska spänningen vara 230v med tolerans på 10%, alltså mellan 207-253v
Nominellt borde det vara 232 V. För 230 V enfas måste trefasspänningen vara 396 V istället för 400 V.
😎

De nominella värdena hålls förstås inte exakt pga spänningsfall och störningar.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.