Hej!

Jag har ärvt farfars gamla stuga där det finns en sjövattenpump som ska användas för att vattna trädgården och användning av högtryckstvätt, men skulle vilja få ut mesta möjliga flöde utifrån förutsättningarna.

Pumpen är den minsta hydroforpumpen från Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731125/ vilken ger 60 l/min. Sugslangen är en PEM-slang 25mm som går ca 8 m ut i sjön och pumphöjden är 1 m. Tryckslangen är en PEM-slang 20mm som är ca 75 m lång med två tappställen och ligger som högst 4 m över pumpnivån.

Jag är novis inom VVS, men har förstått att slangdimensioner, sughöjd och pumpkapacitet påverkar vilket flöde man kan få ut. Det jag undrar är om det skulle vara värt att öka dimensionerna på sug- och tryckslang eller är pumpen för "klen" för att det ska bli någon större skillnad?

Har hittat en sugslang med bottenventil som är 32mm https://www.proffsmagasinet.se/mask...-sugslang-armerad-for-pumpautomat-7-m-x-32-mm . Tänkte att denna PVC-variant skulle vara smidigare att hantera än PEM-slangen, eftersom slangen ligger ovan jord och tas upp/ned varje säsong.

När det gäller tryckslangen så undrar jag om att det skulle göra någon skillnad att gå för en PEM-slang på 25mm eller t.o.m. 32mm?

Mvh,
Anders
 
På julas hemsida kan jag tyvärr inte se något tryck och flödesdiagram för den pumpen. Den ger 60l/minut vid 0 bar. Maxtrycket är 3.5 bar och då ger den nära 0l/min. Xylem har ett bra dimensionering-verktyg för sina pumpar, www.xylect.com där kan man leka lite med olika rörmaterial, längder och dimensioner. Med ex. 30l/min och 75m så ger pem 25 ett tryckfall på 0.4 bar, går man upp till pem 32 ett tryckfall på 0.13 bar. Med den pumpen har jag lagt en pem 32, bra pris i förhållande till prestandan. Finns på bland annat Rinkabyrör till ok pris. Generellt så är det så att ju större dimension, desto bättre flöde. 100m slang kostar 32mm ca 1500, 40mm kostar ca 1000kr mer...
 
Blir inte 30l på 75m PEM25 snarare en bar?
(PEM20 borde ge ca 3-4bar i tryckfall :surprised:)
Men jag håller med jag hade gått på iaf PEM32.

Vi har gardenas största spridare (aquazoom 350)
De drar 20l vid 4bar.

Vi drog faktiskt 50m PEM40 och sedan PEM32 de sista 15-20m till varje kran. Bra flås nu :geek:
 
Börja med att mäta upp det flöde du har idag. Sedan kan du räkna ut vilken möjlig förbättring du skulle kunna få med ändrade dimensioner. Sist så gör en bedömning om investeringen är värd att göra.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Att öka på trycksidan tror jag kan ge mycket.

[länk]
Vet inte om jag läser tabellen rätt, men för tryckslangen på PEM20 så ser jag ingen siffra vid 60l/min. Kan dock se att PEM32 har 18 i tryckfall jämfört med 50 för PEM25, så om jag ska byta tryckslang så verkar 32 vettigast.
 
N NoOne2k skrev:
På julas hemsida kan jag tyvärr inte se något tryck och flödesdiagram för den pumpen. Den ger 60l/minut vid 0 bar. Maxtrycket är 3.5 bar och då ger den nära 0l/min. Xylem har ett bra dimensionering-verktyg för sina pumpar, www.xylect.com där kan man leka lite med olika rörmaterial, längder och dimensioner. Med ex. 30l/min och 75m så ger pem 25 ett tryckfall på 0.4 bar, går man upp till pem 32 ett tryckfall på 0.13 bar. Med den pumpen har jag lagt en pem 32, bra pris i förhållande till prestandan. Finns på bland annat Rinkabyrör till ok pris. Generellt så är det så att ju större dimension, desto bättre flöde. 100m slang kostar 32mm ca 1500, 40mm kostar ca 1000kr mer...
Gick in på xylect, men insåg att den sidan är för avancerad för mina begränsade kunskaper :oops:
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tänk också på att siffran 60l,/min gäller vid fritt utblås och sjunker med last. Har inget tryck/ flödesdiagram, men tror du snarare kan räkna på 40-50l/ min
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Börja med att mäta upp det flöde du har idag. Sedan kan du räkna ut vilken möjlig förbättring du skulle kunna få med ändrade dimensioner. Sist så gör en bedömning om investeringen är värd att göra.
Jag mätte upp ett flöde direkt vid pump på 36l/min, drygt 30l/min vid första tappstället efter 25m och nästan 20l/min längst ut vid 75m.

Innebär att jag "bara" har 36l/min vid pump (när pumpen ska klara 60l/min) att jag skulle få upp det genom att öka sugslangen till 32?
 
Här har du lite jämförelsematerial på olika effektklasser och ganska typiska värden:
Teknisk data och prestandadiagram för olika effektklasser av pumpar, med specifikationer och kurvor för lyfthöjd mot flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Andersgus skrev:
Vet inte om jag läser tabellen rätt, men för tryckslangen på PEM20 så ser jag ingen siffra vid 60l/min. Kan dock se att PEM32 har 18 i tryckfall jämfört med 50 för PEM25, så om jag ska byta tryckslang så verkar 32 vettigast.
Siffrorna i tabellen är tryckfallet i meter vattenpelare, och 10m vattenpelare är 1bar.
Så 18 innebär 1.8bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.