315 läst · 4 svar
315 läst
4 svar
Värt att säkra upp för laddbox?
Jag planerar att köpa min första elbil och behöver planera för laddning hemma. Bor i villa med eget garage och har 16A abonnemang hos EON.
Har en luft-luft värme pump och el-golvvärme i badrummet och när jag kollar nu (en rätt kall dag i Malmö) så använder huset 1.8 kW när inget annat är på (än kyl och frys). Tycker ni det vore värt att öka säkringen till 20A, eller kommer det funka tillräckligt bra med existerande säkring? Antar att jag behöver en lastbalansering i så fall.
Laddning kommer mer eller mindre uteslutande att ske på natten
Har en luft-luft värme pump och el-golvvärme i badrummet och när jag kollar nu (en rätt kall dag i Malmö) så använder huset 1.8 kW när inget annat är på (än kyl och frys). Tycker ni det vore värt att öka säkringen till 20A, eller kommer det funka tillräckligt bra med existerande säkring? Antar att jag behöver en lastbalansering i så fall.
Laddning kommer mer eller mindre uteslutande att ske på natten
Jag hade kört med lastbalansering samt stannat kvar på 16A. Elbilar brukar kunna ladda med så lågt som 6A 3fas vilket ger 3,7kw. Hinner bilen inte ladda klart under natten kan du ju överväga att säkra upp ett steg. Eon tar rätt mycket extra för 20A och klarar du dig på 16A kan du göra något roligare för dessa pengar.
Tänk på att din luft-luft VP troligtvis är 1-fas vilket innebär att vintertid (om du kör den för värme) kommer en av faserna att belastas hårdare än övriga. Eftersom laddboxar drar lika stor ström från alla tre faser kan det bli så att lastbalanseraren tvingas drar ned effekten laddboxen kan leverera.
Tänk på att din luft-luft VP troligtvis är 1-fas vilket innebär att vintertid (om du kör den för värme) kommer en av faserna att belastas hårdare än övriga. Eftersom laddboxar drar lika stor ström från alla tre faser kan det bli så att lastbalanseraren tvingas drar ned effekten laddboxen kan leverera.
Tack för svar!
Stämmer bra att värmepumpen sitter på en enfas, 10A säkring. Skulle kunna överväga att stänga av den de timmarna på natten som bilen skall ladda.
Jag kör bara runt 1-2 mil per dag i vardagen så med en hygglig elbil borde jag inte behöva ladda mer än någon dag i veckan.
Då kör jag på min 16A och ser hur det funkar 👍
Stämmer bra att värmepumpen sitter på en enfas, 10A säkring. Skulle kunna överväga att stänga av den de timmarna på natten som bilen skall ladda.
Jag kör bara runt 1-2 mil per dag i vardagen så med en hygglig elbil borde jag inte behöva ladda mer än någon dag i veckan.
Då kör jag på min 16A och ser hur det funkar 👍
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 120 inlägg
Kör du så lite och elanläggningen i övrigt är hyfsat väl balanserad (inte flera andra tunga laster på samma fas som värmepumpen, så klarar du dig säkert utan lastbalansering också. Även med så lite som 6 A trefas laddar du motsvarande två mil i timmen.
Med det sagt är det rätt rimligt att ha lastbalansering.
Med det sagt är det rätt rimligt att ha lastbalansering.
Nu har jag beställt en Zaptec Go och en Zaptec Sense som borde funka fint 😊
Sen kommer frågan vilken elbil jag skall köpa, ett rätt mycket större beslut. Jag kör som sagt runt 2 mil på vardagar men kör de flesta helger till min flickvän i Simrishamn (10 mil enkel väg). Antar att de flesta rena elbilar klarar det.
Sen kommer frågan vilken elbil jag skall köpa, ett rätt mycket större beslut. Jag kör som sagt runt 2 mil på vardagar men kör de flesta helger till min flickvän i Simrishamn (10 mil enkel väg). Antar att de flesta rena elbilar klarar det.