1 830 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Värmepumps fabrikat
Sida 1 av 2
Hej
Jag går fortfarande i tanka om jag skall välja fjärrvärme eller bergvärme.
Efter ROT- avdragets införande lutar det åter åt bergvärme.
Min fråga är : skiljer det mycket på pumarna rent tekniskt och är förtjänsten så at säga lika mellan de stora märkena som Thermia ,IVT Bosch och CTC.
Vilken återförsäljare man frågar är ju deras pump i topp.
Är skillnaderna marginell mellan dessa pumpar eller.
Jag går fortfarande i tanka om jag skall välja fjärrvärme eller bergvärme.
Efter ROT- avdragets införande lutar det åter åt bergvärme.
Min fråga är : skiljer det mycket på pumarna rent tekniskt och är förtjänsten så at säga lika mellan de stora märkena som Thermia ,IVT Bosch och CTC.
Vilken återförsäljare man frågar är ju deras pump i topp.
Är skillnaderna marginell mellan dessa pumpar eller.
Tackar
Jag skall välja mellan 3 st installatörer om jag skall ha bergvärme .
Det står mellan Ivt , Thermia och CTC detta är vad de olika firmorna kör med för pumpar
Och jag jobbar själv som elektriker så jag har nära kontakt med de inblandade
Jag skall välja mellan 3 st installatörer om jag skall ha bergvärme .
Det står mellan Ivt , Thermia och CTC detta är vad de olika firmorna kör med för pumpar
Och jag jobbar själv som elektriker så jag har nära kontakt med de inblandade
Alla värmepumpar är bra värmepumpar nuförtiden, men det beror lite på husets bef. värmesystem.
Har du stor eller liten volym i det.....osv osv osv
Om du tex. har en kall och rå källare på sommaren kan CTC vara bra då du kan köra lite "sommarvärme" enbart i källaren. (flödesoberoende)
Men det absolut viktigaste är att installatören är duktig och vet vad han gör.....
Har du stor eller liten volym i det.....osv osv osv
Om du tex. har en kall och rå källare på sommaren kan CTC vara bra då du kan köra lite "sommarvärme" enbart i källaren. (flödesoberoende)
Men det absolut viktigaste är att installatören är duktig och vet vad han gör.....
Redigerat:
Ja, jag vet ju att den ultimata lösningen inte är bergvärme utan hellre en Comfotrzone ce 50 alternativt en ce 65 frånluftsvärmepump. Då får du med ventilationen och du slipper att borra ett hål i marken. Jag installerade själv en ce 50 2004 och är hur nöjd som helst med den. Jag var också inne på bergvärme, men tog mitt förnuft till fånga och valde denna pump. Det har jag inte ångrat!
Mvh
Olof
Mvh
Olof
Abuquir : Jag har funderat i de banorna men det funkar inte i vårt hus .
Dels för att vi har för dålig isolering För att värmepumpen skall klara det och dels för att jag tror inte fullt ut på lösningen.
Man monterar in dessa i nya hus för att få en kostnadseffektivt värmesystem och återvinning av frånluften det kräver bra isolering.
Jag skall installera ett sep frånluftsventilation och ev docka det till en frånluftsmodul på Värmepumpen .
Enl. en Ventfirma som har kollat på huset är det inte ett alternativ i detta fall.
Dels för att vi har för dålig isolering För att värmepumpen skall klara det och dels för att jag tror inte fullt ut på lösningen.
Man monterar in dessa i nya hus för att få en kostnadseffektivt värmesystem och återvinning av frånluften det kräver bra isolering.
Jag skall installera ett sep frånluftsventilation och ev docka det till en frånluftsmodul på Värmepumpen .
Enl. en Ventfirma som har kollat på huset är det inte ett alternativ i detta fall.
Jag är inte helt säker på att jag håller med där, du bör nästan prata med Gunnar Hedlund på Comfortzone om dina funderingar etc. Ett hus skall alltid ha en ventilation och jag ser inte skillnaden ifall du sätter in mekanisk ventilation och sedan borrar för bergvärme eller om du sätter in en frånluftsvärmepump ifrån Comfortzone som ger 5 eller 6,5 KW på bara frånluften.
Vi har har precis köpt oss en Hallandslänga utanför Varberg som sommarstuga och jag har redan börjat fundera över uppvärmningen som helt säkert kommer att ske med ce 50 alternativt en 65:a men jag tror det räcker med en ce 50. Några andra alternativ finns inte enligt mitt synsett.
Vi har har precis köpt oss en Hallandslänga utanför Varberg som sommarstuga och jag har redan börjat fundera över uppvärmningen som helt säkert kommer att ske med ce 50 alternativt en 65:a men jag tror det räcker med en ce 50. Några andra alternativ finns inte enligt mitt synsett.
En CZ funkar om effektbehovet är < ~6kW. Behöver man mer så går det på elpatron och det kan bi dyrt i längden. Sen är CZ som jag ser det en luftvärmepump med utedelen inomhus. Kalkylen bygger grovt räknat på att nettot mellan den kylda luften ut och den kalla uteluften in är positiv. Blir nettot negativt måste man tillföra värme på nåt annat sätt tex braskamin. Sen tillkommer 'livsstilsvärme'. Till slut elpatron. Jag kanske tänker fel här men det är ju ingen evighetsmaskin.
Kan tillägga att jag har en CZ 50 i ett av husen här så jag försöker inte dissa den.
Kan tillägga att jag har en CZ 50 i ett av husen här så jag försöker inte dissa den.
Klart som korvspad att den där Gunnar Hedlund skulle tycka att en CZ är ett ypperligt alternativ .
Han är väl säljare åt detta fabrikat .
Enligt Beräkningar som jag har fått av vent firman och i samråd med olika installatörer som sätter in värmepumpar på orten så rekommenderar de ej denna modell i vårt hus pga att elpatronen skulle gå in mycket och på de sättet skulle det inte bli en optimal lösning, men det är ju olika på olika hus och var man bor.
Vi bor i Varberg också.
Så sant att installationskostnaderna blir ju betydligt lägre, men för våran del är det
så att vi kan välja mellan Fjärr-värme eller bergvärme.
Och fjärrvärmen i Varberg ligger runt 60öre / kW för närvarande .Installationskosnad runt 60k .
Just denna vecka lutar det åt att borra, nästa vecka kanske man har ändrat sig !!!
Han är väl säljare åt detta fabrikat .
Enligt Beräkningar som jag har fått av vent firman och i samråd med olika installatörer som sätter in värmepumpar på orten så rekommenderar de ej denna modell i vårt hus pga att elpatronen skulle gå in mycket och på de sättet skulle det inte bli en optimal lösning, men det är ju olika på olika hus och var man bor.
Vi bor i Varberg också.
Så sant att installationskostnaderna blir ju betydligt lägre, men för våran del är det
så att vi kan välja mellan Fjärr-värme eller bergvärme.
Och fjärrvärmen i Varberg ligger runt 60öre / kW för närvarande .Installationskosnad runt 60k .
Just denna vecka lutar det åt att borra, nästa vecka kanske man har ändrat sig !!!
Som Pefo sa: Det är ju ingen evighetsmaskin, men det är ju inte en bergvärmeanläggning heller. Nu är jag inte sååå insatt i dessa anläggningarna, men jag tror att man beräknar för 85% av effektbehovet eller någonstans däromkring. Resten är elpatronsdrift. Samma sak med Comfortzone, men där är installationskostnaden bra mycket lägre och resten upp till vad en bergvärme installations kostnad kostar får du rätt så mycket el. Utan att ha facit i hand men livslängden på dessa bedömmer jag som likvärdiga då CE50:n har samma komponenter som en bergvärmepump. Du skall inte gämföra denna med IVT och Nibe för de har för dålig kvalitet. I Varberg blir det ju inte särskilt kallt under vintern heller.
Jag skulle heller aldrig binda upp mig på ett system med Fjärrvärme eller Pellets då när tillräckligt många har anslutit sig så blir det väl extra skatt och moms på det i slutändan.
Du kan ju läsa lite på www.varmepumpsforum.com också, du kan få många bra tipps där också.
Självklart skulle Gunnar Hedlund försöka att sälja dig en Comfortzone, men han är VD och har uppfunnit denna speciella pump.
Jag skulle heller aldrig binda upp mig på ett system med Fjärrvärme eller Pellets då när tillräckligt många har anslutit sig så blir det väl extra skatt och moms på det i slutändan.
Du kan ju läsa lite på www.varmepumpsforum.com också, du kan få många bra tipps där också.
Självklart skulle Gunnar Hedlund försöka att sälja dig en Comfortzone, men han är VD och har uppfunnit denna speciella pump.
Fjärrvärmen binder man sig.!..hmm ..men pelletsen följer elpriset ..vill alltid ligga nåt strå lägre ..Som sagt går elpriserna upp hänger pelletsen med....sen så har ju även fjärrvärmen nån orsak att höja....därför.att ....osv
Mvh
Mvh