Jag vet, rubriken blev kanske lite konstig men det är precis detta jag här kommer att ställa en fråga om.

Vad är det egentligen för skillnad på en luft/luft utedel och en luft/vatten utedel?

Jo, jag fattar att styrningen av dessa inte kan vara densamma, men i övrigt.

Orsaken till att jag undrar är för att en god vän till mig skall köpa sig en ny luft/luftvärmepump och då får jag hans gamla som det egentligen inte är något större fel på förutom att fläkten i innedelen har börjat låta lite illa, typ skeva fläktblad.

Jag har vattensystem i mitt hus och min tanke var att ta hans fullt fungerande utedel och koppla in den i mitt system via t ex en värmeväxlare och någon form av styrsystem.

Någon som VET om detta på något sätt skulle kunna gå???

Hej

Det är nog mest innerdelar till luft/luftvärmepumpar som har använts i vattnburna system. Man använder den som fläktkonvektor. jag känner själv en som har en innerdel i sitt vattenburna system där basen är en markvärmepump.

Även ytterdelen borde vara möjlig att använda, men fläkten är kraftigare och är inte reglerad som på innerdelen, den går på fullt ös hela tiden. Jag skulle inte vilja ha den inomhus, möjligen i ett garage isåfall.

MVH/Gano

Nu vet jag nog inte om du har förstått vad jag menade, eller så fattade inte jag vad du menade.

Jag hade tänk använda denna luft/luft-utedel som en luft/vatten-utedel, inte på något annat sätt.

Eftersom utedelen ifråga jobbar med köldmedium så dockar jag den mot en värmeväxlare som på andra sidan dockas mot min evp230 elpanna.

Det är ju så en helt vanlig luft/vatten-värmepump jobbar som jag förstår det.
Sen är det kruxet med styrningen av utedelen så att den snackar som den skall med min elpanna, men det tycker jag mig ha sett massor av olika styrenheter på nätet, både typspecifika och generic som skulle kunna fungera.
Det är väl egentligen bara massa relän och sensorer som sitter i dessa lådor.

Eller har jag fattat fel???

Är det lönt att bygga om en beg L/L pump, sätt in den som den är och smörj fläkten.

Protte

Det ver väl inte egentligen frågan om det var lönt eller inte utan mer teknikt om det går eller inte, och isåfall frågan om varför eller varför inte.

Mitt hus har inte den planlösningen att en L/L skulle fungera så bra, förutsätter ju en rätt öppen planlösning som jag fattat det, men däremot just det att om man kunde ta tillvara värmen den kan produsera genom mitt vattenburna system, precis som en L/V, det hade varit kanon.

Någon men mer tekniska kunskaper om utedelarnas lik och/eller olikheter skulle uppskattas.

Googlade en del på ämnet för ett tag sen och det finns lite hobbyprojekt dokumenterat på nätet, främst amerikanska.
Sök lite så hittar du...

Innedelen på en L/L består väl av ett rör där det gå rigenom någon sort av freon, på röret sitter en massa plåtar för att öka ytan mot luften som ska värmas.
En L/V är plåtarna borta och ett rör som det går vatten genom sitter termiskt kopplat till freonröret. kan vara koaxialt eller plattvärmeväxlare eller 2 rör hoplödda sida vid sida.

Styrningen går alltid att lura på något sätt.

Protte

Men det är väl inte riktigt hela sanningen, för jag vet med säkerhet att det finns L/V som inte har vatten som värmebärare utan typ R410A.

Carpen skrev:
Men det är väl inte riktigt hela sanningen, för jag vet med säkerhet att det finns L/V som inte har vatten som värmebärare utan typ R410A.
Men är det en luft/vatten så lär det finnas vatten någonstans ;) *kunde inte låta bli*

Men för att vara lite seriös, finns en del hobbyprojekt där man istället för "innedel" sätter någon form av värmeväxlare till vatten.
Kan fungera med äldre typer av luft/luft-VP att bygga om på detta sätt, men tro inte att det bara att sätta på en värmeväxlare och köra.
Handlar lite om det här med arbetspunkten för det kylmedium som finns i luft/luft-pumpen m.m.

Problemet kommer lite när du skall flytta din kompis gamla L/L-vp ... suga ut freon, spara denna så du slipper köpa ny etc.

Har du klabbat med värmepumpar förr och har grejet kan du alltid försöka, en att hoppa på det här som ett första projekt är inte så enkelt.

Det är självklart att det finns med vatten i en L/V-pump, fast i detta avséende inte på "pumpsidan".

Detta att koppla en utedel till en värmeväxlare och fylla denna del med, nä inte freon, men däremot med R410A, det har jag inga problem med.

Min fråga var ju egentligen om det rent tekniskt är möjligt.

Jo, jag har nu fått fram att det visst går alldeles utmärk att ta en utedel av en L/L och docka den mot en värmeväxlare med R410A som värmebärare.

Nu är det bara att försöka hitta en bra styrenhet som kan automatisera driften också.

Tar taksamt emot förslag om detta också.

R410A är en färglös och vid rumstemperatur flytande gas. Ett vanligt användningsområde för R410A är som köldmedium i kylanläggningar och värmepumpar. R410A består av pentafluoretan och difluormetan.

Detta direkt från Wikipedia. Freon är väl ett ganska vitt begrepp och 410 är väl en snäll freon, nu är inte jag kunnig inom freoner. Läs mera om vad Tomas Larsson skriver om freoner.

Det har kommit ny lagstiftning om kyl(och värme)anläggningar av typen värmepumpar där det är straffbart att installera sådana utan accreditering.

Läs vad Tomas Larsson skriver på elektronikforumet, Tomas livnär sig på kylanläggningar och har väl satt sig in en del lagstiftning.

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=33362&start=0

Detta är inte något hobbyprojekt utan du måste blanda in en "riktig" installatör.

Styrningen behöver du väl inte göra så mycket åt, den termostat som står högst kommer att köra mest

Jag försår inte vart folk får detta ifrån, att det skulle vara olagligt att själv fylla sitt kylsystem med köldmedium av typ R410A, det gör ju va och varannan människa idag, dock då kanske inte på sina värmepumpar men däremot i sina A/C i bilarna.

Jag har faktiskt VERKLIGEN LETAT i lagtexten för att försöka hitta detta passage där det står att det på något sätt skulle vara olagligt och inte hittat det någonstans.
Det ända ställe jag kan hitta uttalanden om att det är olagligt för icke ackrediterade att handskas med detta är från just ackrediterade som vill att man skall låta dom göra jobbet, mot hutlös betalning förstås.

Man måste skilja på köldmedium och köldmedium.

R410A har ingen ozonpåverkan, därför finns det ingen orsak för lagstiftaren att att i lagtexten säga att det är olagligt att handskas med detta för icke krediterade.

Tror ni att det är OLAGLIGT att dra ny el i sitt eget hus också?
Nä, det är faktiskt INTE olagligt, men kanske olämpligt, och försäkringen lär ju inte gälla om något skulle hända.
Om någon säger något annat skulle jag vilja veta straffsatsen.

Sedan har man detta med garantier som inte gäller om man inte anlitar en krediterad installatör, men detta är ju inget som skulle påverka mig eftersom det ändå inte finns någon garanti på det pump.

Jo, jag har tillgång till alla verktyg och maskiner som behövs, helt lagligt inföskaffade, jag har t om R410A hemma redan.

Jo det är förbjudet att göra det själv.
R410 och i stort sett samtliga syntetiska köldmedier hamnar under F-Gas förordningen och dess svenska tolkning, dvs den lagen som baseras på förordningen.
Enligt förordningen och den svenska lagen SKALL alla som gör ingrepp, monterar ihop, reparerar, skrotar etc kylanläggningar, värmepumpar fordons-AC mm, oavsett om det är yrkesmässigt eller ej, SKALL vara certifierade.

Detta innebär i klartext, innehar du inte kyl-certifikat så får du inte röra kylkretsen i en värmepump/fordons-AC oavsett om du gör det privat/hobby mm.
Man kan säga att för kyla gäller samma regler som för el-installationer, utan behörighet får du inte göra elinstallationer.

Straffet enligt den sveenka lagtexten är böter eller fängelse i upp till 2 år.

Kontentan:
Vill man vara Miljöbov, skiter man i lagtexten, och slabbar på som vanligt och förstör vårt klimat.
Vill man vara miljövänlig anlitar man en Certifierad och Ackrediterad montör.

Beträffande ursprungsfrågan, jovisst går det, i princip, problemet är naturligtvis styrningen av utedelen.
Är det en enkel maskin utan inverter, så går det med en termostat, är det inverter blir det genast krångligare, då alla fabrikat pratar olika språk, styrs på olika sätt och ingen vill avslöja hur dem gör.
Såvida man inte vill tillbringa flera månader/år med att "reverse-engineera" elektroniken och kommunikationen mellan inne och utedel är det i princip omöjligt.

Beträffande R410, så är det ett högtrycks-köldmedia med ett dimmensionerande tryck om upp mot en 40-50 bar eller så, det finns väldigt lite material tillgängligt för detta köldmedia, eftersom det i princip bara används i LVP.

Beträffande "Freon" så är ordet "Freon" ett varumärke som ägs av kemijätten Dupont.
Att detta ordet användes för köldmedier, beror på att det var Dupont som "Uppfann" dem och började marknadsföra dem.

Iom att de klorerade köldmedierna togs ur bruk, ville man "rentvå" namnet, och Dupont slutade använda varumärket.

Carpen, du får gärna dra elkabel i ditt hus, men den får inte anslutas till det allmänna elnätet.
Elsäkerhetsförordningen är kristallklar, utan behörighet får du byta en lampsladd, vägguttag, brytare o dyl OM du har erforderlig kunskap.
Nått annat får du överhuvudtaget inte göra.

Bträffande den svenska tolkningen av F-Gas direktivet, så står det naturligtvis inte att det är förbjudet, däremot står det "att du måste vara certifierad för att få göra ingrepp" vilket naturligtvis är samma sak, har du inte certifikat, får du inte göra ingrepp, enkelt eller hur.

C
För det första, angående el, kolla SFS 1990:806.

För det andra, kolla SFS 2007:846, men för din bekvämlighet citerar jag:
31 §
/Upphör att gälla U:2010-01-01 genom förordning (2009:382)./
Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda.

Trots bestämmelsen i första stycket får ett arbete göras av den som i fråga om kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustningars funktion, drift och skötsel är eller står under arbetsledning av någon som är certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan och certifieringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda, om arbetet avser

1. avtappning av köldmedium ur ett stationärt enhetsaggregat eller avtappning av en mobil utrustning med högst 3 kilogram köldmedium vid en bilskrotningsanläggning (klass 2.1),
2. åtgärder på stationära enhetsaggregat med högst 3 kilogram köldmedium och som förutsätter ingrepp i köldmediesystemet eller i anordningar som påverkar kretsens funktion (klass 2.2),
3. ingrepp i tom mobil utrustning för högst 3 kilogram köldmedium (klass 2.3),
4. åtgärder till sjöss på kylanläggning som är installerad på fiskefartyg och kylanläggning i annat fartyg med en sammanlagd köldmediemängd av högst 10 kilogram och som förutsätter ingrepp i köldmediekretsen (klass 1), eller
5. åtgärder på en kylanläggning som är installerad på fartyg eller som tillfälligtvis fraktas på fartyg och som förutsätter ingrepp i köldmediesystemet eller i anordningar som påverkar systemets funktion.

Åtgärder som avses i andra stycket 5 får utföras på anläggningar i försvarets fartyg av en underhållsorganisation som är knuten till fartygsförband, om det i underhållsorganisationen ingår en person som är certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan och certifieringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda.

I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet.
Och defenitionen av ett köldmedium:
köldmedium: ett medium som är avsett att användas i ett köldmediesystem och som vid en viss temperatur och ett visst tryck tar upp värmeenergi och vid en högre temperatur och ett högre tryck avger värmeenergi, vanligen med ett ändrat aggregationstillstånd, köldmediesystem: sammankopplade köldmediehållande delar som bildar en sluten krets som ett köldmedium cirkulerar i för att uppta eller avge energi,
Mysigt nog försvinner paragraf 31 helt och hållet från och med 2010, men hela ändringen orkar jag fan inte läsa igenom den här tiden på dygnet. Aja, svar på tal iallafall, det är olagligt att röra kylanläggningar om man är privatperson NU, och det är olagligt att dra el själv.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.