Fritidshus. Bosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.
När jag kommer dit i december för att möta upp sotaren möts jag av ett utkylt hus och sönderfrusna vattenledningar. Duschblandaren sprutar som en fontän. En vattenpöl på köksgolvet.
Detta blir ju kostsamt för mig, dels för rörläggare, dels för att åtgärda det fuktskadade. Hög självrisk på försäkringen. och åldersavdrag på de befintliga byggmaterialen.
Förmodligen har det någon gång varit strömavbrott och pumpen har sedan inte satt igång som den ska. Efter denna händelse har den fungerat felfritt igen, så vitt jag vet. jag brukar alltid få sms om strömavbrott, har dock inte fått det under denna tid.
Frågan är om jag har någon chans att få ersättning för de skador den icke fungerande pumpen orsakat? Det är ju garanti på pumpen men enligt en konsumentupplysare på kommunen måste jag kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.
Inser att jag griper efter halmstrån här, men går det att få kompensation på något sätt hade det ju varit välkommet. När man tycker man är duktig och investerar i vettig underhållsvärme….
Självklart är jag nu efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå. Men men .. nu gjorde jag inte det.
När jag kommer dit i december för att möta upp sotaren möts jag av ett utkylt hus och sönderfrusna vattenledningar. Duschblandaren sprutar som en fontän. En vattenpöl på köksgolvet.
Detta blir ju kostsamt för mig, dels för rörläggare, dels för att åtgärda det fuktskadade. Hög självrisk på försäkringen. och åldersavdrag på de befintliga byggmaterialen.
Förmodligen har det någon gång varit strömavbrott och pumpen har sedan inte satt igång som den ska. Efter denna händelse har den fungerat felfritt igen, så vitt jag vet. jag brukar alltid få sms om strömavbrott, har dock inte fått det under denna tid.
Frågan är om jag har någon chans att få ersättning för de skador den icke fungerande pumpen orsakat? Det är ju garanti på pumpen men enligt en konsumentupplysare på kommunen måste jag kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.
Inser att jag griper efter halmstrån här, men går det att få kompensation på något sätt hade det ju varit välkommet. När man tycker man är duktig och investerar i vettig underhållsvärme….
Självklart är jag nu efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå. Men men .. nu gjorde jag inte det.
Spontant Nej, utan att fördjupa mig.
Och nu inte svar på din fråga.
Vi har också underhållsvärme men skulle aldrig våga förlita oss enbart på llvp utan har elelement inställda på sju grader.
Har också hänt oss att pumpen inte startat värme efter elavbrott.
Och nu inte svar på din fråga.
Vi har också underhållsvärme men skulle aldrig våga förlita oss enbart på llvp utan har elelement inställda på sju grader.
Har också hänt oss att pumpen inte startat värme efter elavbrott.
Att förvänta sig sms-larm från elnätsägaren vid strömavbrott är inget jag skulle lita på. Om de skickar ut ett SMS så är det bara för strömavbrott de själva vet om. Sen kan det ju vara ett avbrott som bara varit någon sekund och då skickar de kanske inte ut nåt heller. Men det stora problemet är om du får ett strömavbrott som bara påverkar dig själv (eller kanske några andra fritidshus). Då är det inte säkert att elbolaget får reda på det och då kan du vara utan ström väldigt länge.
Har man värmepump i en stuga man inte är i så måste man ha elelement som backup ställd på 10 grader för att slippa liknande händelser.
Hjälper doc inte ts nu men kanske någon annan samt att man alltid stänger av inkommande vatten om man lämnar ett hus eller / stuga längre än en vecka.
Hjälper doc inte ts nu men kanske någon annan samt att man alltid stänger av inkommande vatten om man lämnar ett hus eller / stuga längre än en vecka.
Jag skulle bli väldigt förvånad om du skulle kunna få ut någon ersättning från bolaget ifråga, normalt friskriver de sig ju extra tydligt från all from av sekundära skador pga av funktionsfel. Dvs du kan inte få någon ersättning pga av att maskinen inte fungerar men möjligen att du skulle kunna få det om den fungerade så felaktigt att den börjar brinna och skadar huset.
Elelement skyddar dock ej mot strömavbrott. Det behöver inte ens vara strömavbrott, en säkring kan gå av olika anledningar. När det gäller vatten så bör man även tömma ut allt vatten som finns i rör och t.ex. varmvattenberedare.H H-Thomasson skrev:
Om elen försvinner hos oss får vi meddelande då elmätaren tappar kontakten med elleverantörens system, brukar också kolla stugans elförbrukning en gång varje dag. Då ser jag direkt om t.ex. llvp stannat. Men här finns det många olika förutsättningar.L lbgu skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigaste och enklaste försäkringen mot omfattande vattenskador är ju att i alla fall bara stänga av vattnet.
Blir det då en frysning med brustet vattenrör så rinner enbart en försumbar mängd vatten ut, istället för att det står o sprutar för fulla muggar i flera veckor....
Bästa försäkringen är ju givetvis att helt tömma vattenrör, hälla några liter rödsprit eller glykol i och låta alla kranar stå öppna, men det är ju en betydligt mer omfattande procedur än att bara stänga av inkommande vatten.
Att ha 2-3 element inkopplade men inställda 5-6grader lägre än LLVP borde väl ses som standard förfarande?
Jag vet inte vad juridiken säger, men mitt sunda förnuft anser att det är rent av försumligt att låta ett hus stå obebott långa perioder i sträck med vattnet påslaget, inte minst när risk för frysning förekommer.
Blir det då en frysning med brustet vattenrör så rinner enbart en försumbar mängd vatten ut, istället för att det står o sprutar för fulla muggar i flera veckor....
Bästa försäkringen är ju givetvis att helt tömma vattenrör, hälla några liter rödsprit eller glykol i och låta alla kranar stå öppna, men det är ju en betydligt mer omfattande procedur än att bara stänga av inkommande vatten.
Att ha 2-3 element inkopplade men inställda 5-6grader lägre än LLVP borde väl ses som standard förfarande?
Jag vet inte vad juridiken säger, men mitt sunda förnuft anser att det är rent av försumligt att låta ett hus stå obebott långa perioder i sträck med vattnet påslaget, inte minst när risk för frysning förekommer.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Jag skulle säga nej, åtminstone avseende ersättning från leverantören av LLVP.M Miljondel skrev:Fritidshus. Bosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.
Varför?
EN LLVP är ett komplement till ordinarie uppvärmningssystem.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Dessutom skriver du själv att orsaken till frysskaorna är ett elavbrott. Känns konstigt att söka kompensation av leverantören av en enskild produkt i det sammanhanget. Orsaken är ju elavbrottet.
En luftvärmepump får inte användas som enda värmekällanM Miljondel skrev:Fritidshus. Bosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.