Hej!
Har nu under de senaste året total renoverat ett villa från 1955 i mellersta Sverige då vi hade som plan att ha det som fritidshus nära min familj. Nu har vi dock tagit beslutet att faktiskt flytta dit permanent och ber då om lite tips på hur jag ska tänka kring värmen:

Nya fönster kommer installeras i höst, värt att lägga ca 1000 per fönster för 3-glas? (Är det vi utgår ifrån)
Vattenburen golvvärme hela nedervåningen förutom badrum som inte har något just nu
Vattenburen golvvärme sovrummen övervåning
El golvvärme i badrum
Vattenburna radiatorer i källaren
Ved & pelletspanna

Min fråga är: behövs det mer? Värmepump? ackumulator tank? Varmvattenberedare?
 
Om du ändå skall byta fönster, så är det säkert värt 1000 kr extra att få treglas. Däremot så är det en tveksam kalkyl att byta fönster bara för att spara på energikostnader.

Sedan kan du ju värma systemet med antingen en värmepump (luft/vatten, bergvärme, eller jordvärme). Eller via pannan som du eldar i. Du kör normlt inte båda lösningarna samtidigt. Men har man tillgång till billig ved, så kan man ju elda, men låta ex. bergvärmepumpen jobba när man är bortrest, eller inte orkar hugga ved.

Installationen blir avsevärt enklare och billigare, om du har bara värmepump, eller bara ved/pellets. Det krävs en del för att kunna låta de två systemen vara inkopplade på samma värmeledningar. Ack tank behövs normalt bara till ved/pellets panna.

Köper du ex. en bergvärmepump så brukar det finnas en inbyggd varmvattenberedare på typ 200 liter, det räcker bra såvida du inte har ett jättestort badkar. Lite beroende på fabrikat, så värmer värmepumpen vatten så snabbt att även om man är hur många som helst som duschar efter varandra, så värms vatten i ungefär samma takt som det förbrukas. I vissa fall blir en värmepump med beredare för hög, om det är låg takhöjd. Då kan man välja en strippad variant, och en separat beredare, som ändå värms av värmepumpen.
 
  • Gilla
OskarJZ
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du ändå skall byta fönster, så är det säkert värt 1000 kr extra att få treglas. Däremot så är det en tveksam kalkyl att byta fönster bara för att spara på energikostnader.

Sedan kan du ju värma systemet med antingen en värmepump (luft/vatten, bergvärme, eller jordvärme). Eller via pannan som du eldar i. Du kör normlt inte båda lösningarna samtidigt. Men har man tillgång till billig ved, så kan man ju elda, men låta ex. bergvärmepumpen jobba när man är bortrest, eller inte orkar hugga ved.

Installationen blir avsevärt enklare och billigare, om du har bara värmepump, eller bara ved/pellets. Det krävs en del för att kunna låta de två systemen vara inkopplade på samma värmeledningar. Ack tank behövs normalt bara till ved/pellets panna.

Köper du ex. en bergvärmepump så brukar det finnas en inbyggd varmvattenberedare på typ 200 liter, det räcker bra såvida du inte har ett jättestort badkar. Lite beroende på fabrikat, så värmer värmepumpen vatten så snabbt att även om man är hur många som helst som duschar efter varandra, så värms vatten i ungefär samma takt som det förbrukas. I vissa fall blir en värmepump med beredare för hög, om det är låg takhöjd. Då kan man välja en strippad variant, och en separat beredare, som ändå värms av värmepumpen.
Strålande, tack för svar! Nej dom byts pga ålder men tar med mig det.

Sorry är jag som är otydlig, golvvärme kommer drivas av ved & pelletspannan för nuvarande.
Däremot undrar jag om LUFTvärmepump behövs.
 
En ved & pelletspanna har en mycket hög effekt så det räcker säkert till hela huset. Problemet är dock att pellets har blivit väldigt dyrt senaste åren och det blir billigare med värmepump istället. Kan du ordna ved billigt eller gratis kan man installera en ackumulatortank och elda ved, men det är mycket jobb med det.

På sommaren är det bättre att ha en elektrisk varmvattenberedare eftersom en ved&pelletspanna har stora värmeförluster för att enbart hålla varmvatten varmt.
 
  • Gilla
OskarJZ
  • Laddar…
Nu har jag noll erfarenhet/kunskap om ved/pelletseldning.

Men du behöver ju ha något backup system som kan värma om du vill åka på vintersemester eller liknande. Du får inte riskera att huset fryser, då kommer du hem till sönderfrusna rör.

En luftvärmepump kan möjligen vara bra om pelletspriset är för högt. Men det är tveksamt om du kan lyckas värma hela huset med en luftvärmepump. Finns risk att en radiator fryser sönder i ett rum som inte nås av luftvärmen.
 
  • Gilla
OskarJZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.