Hej! Min Thermia villa är snart 30 år. Fungerar hur bra som helst, utom när utetemperaturen går under noll. Då läser HPlarmet ut (ofta och oftare ju kallare det är...) Det finns som tur är andra värmekällor, men...
Eftersom värmesystemet består av vattenburen golvvärme, blir golven kalla och det är allt annat än skönt.

Vad jag förstår beror HPlarm på att systemet inte kan höra sig av med värme.

Vad kan göras åt det?
(Expansionskärlet är nytt!)
Svaret från Thermia var - det är dags att byta pump...
 
Kolla om du har ett partikelfilter på värmekretsen, och om det i så fall behöver rensas!
 
J
HP larm beror oftast på dålig cirkulation. Det i sin tur beror oftast på igensatt filter på returen, igensatt plattvärmeväxlare, dålig cirk.pump. Kan även bero på att din expansionsventil är trasig så den inte reglerar mängden köldmedium ordentligt eller en sliten kompressor om det inkluderar hetgas i HP larmet. Du har lite att välja på med andra ord :) Dom har dock inte fel Thermia. Är pumpen 30 år gammal är det dags att byta ut den. Rör det sig om smuts som går att spola ut så kör den tills den rasar men var beredd på att det är säljarens marknad om du kommer i kallaste vintern med panik. Det är väldigt mycket bättre att göra ett planerat byte i lugn och ro med en pump i denna ålder.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tänker just så... Att det är säljarens marknad. Och jag är beredd på att pannan kan vara påväg att ge sig. Men problemet har uppstått i alla år när det blir kallt ute...
 
Vad har du för temperaturer på vattnet in och ut ur värmepumpen? Är det bara golvvärme, borde det vara runt 35-30 gr. Är det 30 in och 50 ut är det problem med flödet, är det 45-50 så är det andra problem.
 
6 kurva 52
8 integraler - 765
9 fl t 48 (58)°
11 retur 31 (48)
12 vvb t 42 (45)

Nu har det stått på larm en stund. Kollar igen om en timme.
 
H Hvillo skrev:
6 kurva 52
8 integraler - 765
9 fl t 48 (58)°
11 retur 31 (48)
12 vvb t 42 (45)

Nu har det stått på larm en stund. Kollar igen om en timme.
Oj kurva 52?sänk till 42 istället och vad har du för rum värde?inte konstigt att du får HP larm.
 
Många bra förslag ovan.
När vi hade HP-larm kollade jag filtret i första hand. Vi hade dock väldigt mycket luft i systemet (se över alla ställen du kan avlufta på, både utanför pumpen som i pumpen.
Se så att cirk-pumpen går som den skall.

Kolla även om den larmar i samband med att den slår över/försöker slå över mellan tappvarmvatten och värmekretsen, ifall det är den ventilen/styrdonet som krånglar.

Och för vår del var det inget av allt det, utan läcka av köldmedel till radiatorkretsen som orsakade väldigt mycket luft (dvs gas) i radiatorkretsen. Avluftade som en idiot, fick mer och mer larm, främst vid VV-tillverkning eftersom den då kör varmare vilket den inte klarade, men även vid riktigt kallt väder. Sen slutade den helt.
 
Temp? 22 °
 
H Hvillo skrev:
Temp? 22 °
Ställ ner kurvan för din framledning ligger 10 grader under ditt börvärde(58) och du får HP larm för din värmepump kommer inte så högt på framledningen.mao den kurvan du kör på 52 så har du en el-panna
 
Så har allt funkat till idag. Men - 16 fixar den inte... Vp larm.
Ingen av återställare fungerar. Tryck o expansionkärl 0.8 kurva 40. Integral 0?

Nu nollade jag pumpen och sätter den enbart på tillsats. Jag står ut med dyr elräkning bara det blir lite varmare inne.

Nån mer inställning jag kan göra? Alla golvslingor är öppna fullt.
 
H Hvillo skrev:
Så har allt funkat till idag. Men - 16 fixar den inte... Vp larm.
Ingen av återställare fungerar. Tryck o expansionkärl 0.8 kurva 40. Integral 0?

Nu nollade jag pumpen och sätter den enbart på tillsats. Jag står ut med dyr elräkning bara det blir lite varmare inne.

Nån mer inställning jag kan göra? Alla golvslingor är öppna fullt.
Frågan är varför den stannade?Vilket larm får du när den stannar?För att din värmepump ska starta och stoppa är ditt integralvärde.För att den ska starta måste du ha ett värmebehov och det styrs av integralvärdet på din pump -60.Från -60 ska den räkna ner till 0 och det beror på hur mycket styrdatorn fåttt för värde på framledningen.Om din integral stannar på +2 exempel vet styrdatorn till nästa start -60 så kommer den räkna ner 2 steg/minut ner till 0. tTemperatur -16 är nog inget större problem för bergvärme.
 
Det har mer eller mindre alltid varit problem med pumpen om temperaturen droppar snabbt... Och det är under nollan...

När jag stängde av den igår, lät den stå avstängd en bra srund och startade om den. Så har den funkat sedan dess....

Jag är osäker på hur integral värdet kollas...
 
H Hvillo skrev:
Det har mer eller mindre alltid varit problem med pumpen om temperaturen droppar snabbt... Och det är under nollan...

När jag stängde av den igår, lät den stå avstängd en bra srund och startade om den. Så har den funkat sedan dess....

Jag är osäker på hur integral värdet kollas...
Du ser på framledningen hur mycket är värdet är över bör värdet. Exempel framledningensvärdet ÄR 48 grader och framledningensvärdet BÖR 46 grader så kommer ingralen räkna ner till 0 med 2 steg/minut.Om det är omvända tal kommer integralen stiga med 2 steg/minut.
 
Tack för er hjälp. Det har funkat fram till nu. 😅

Nu har jag en annan fråga med motsatt verkan. Jag vill att pergvärmen inte ska ge värme, men ändå låta pumpen vara på så att inte mössen hår på mina golvvärme ledningar i plast.

Hur gör jag det enklast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.