593 läst · 4 svar
593 läst
4 svar
Värmepistol?
Hej,
Jag skulle behöva en värmepistol till ett mindre jobb(krympslang i en elektronik pryl) men samtidigt kan det vara användbart att ha en värmepistol till ex att ta bort färg med på huset.
Har ni någon bra\dålig erfarenhet att dela med er av?
Jag skulle behöva en värmepistol till ett mindre jobb(krympslang i en elektronik pryl) men samtidigt kan det vara användbart att ha en värmepistol till ex att ta bort färg med på huset.
Har ni någon bra\dålig erfarenhet att dela med er av?
Har Makitas värmepistol med batteri, mest för att sladd är jobbigt och har de batterierna sedan tidigare. Den fungerar bra. Lite irriterande med någon barnlås liknande knapp i ”avtryckarknappen”, men man vänjer sig ganska fort med hur den fungerar och förstår syftet helt ändå.
Jag har förbrukat några stycken till färgborttagning och en del andra mindre jobb, typ krympslang. Just nu har jag en Bosch (grön) och en Steinel. Båda har steglös temperaturinställning och fungerar i princip lika bra när man hittat rätt temperatur för arbetet så mitt tips är att välja en där du kan ställa temperaturen enkelt.I Ironside skrev:
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Har denna.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ska-varmluftspistoler/varmluftspistol-051020/
Den andas väl inte direkt kvalité, men billig och steglös med ett antal olika munstycken. Jag använder den till krympslang, men även för att laga plast. Då är det bra med steglös tempinställning. Har funkat i flera år.
Ska man ta bort mycket färg är det ju snarare en speedheater man ska ha. Men lite och begränsad yta borde även en sådan här duga till det.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ska-varmluftspistoler/varmluftspistol-051020/
Den andas väl inte direkt kvalité, men billig och steglös med ett antal olika munstycken. Jag använder den till krympslang, men även för att laga plast. Då är det bra med steglös tempinställning. Har funkat i flera år.
Ska man ta bort mycket färg är det ju snarare en speedheater man ska ha. Men lite och begränsad yta borde även en sådan här duga till det.
Produkter som diskuteras i tråden