Vi har en gammal CTC panna (EcoEl) plus luft-vattenpump (EcoAir), som plötsligt har slutat värma något. Det mest uppenbara är att pumpen ute inte går igång, men den värmer inte heller med elpatronerna. Till att börja med har den inte larmat alls, jag bara märkte att vattnet var kallt, och kunde också se att den visar att temperaturen är långt under börvärdena. Provade stänga av värmepumpen (ställa om den till ren eldrift) för att utesluta det problemet, men patronerna värmer fortfarande inget, trots att den försöker slå på dem. Jag har plockat av plåtarna och mätt mig fram lite, och försökt jämföra med kopplingsschemat som följde med, men vet inte riktigt vad jag ska göra. Det går ingen ström fram till patronerna, men man hör reläerna klicka till när den försöker starta dem. Som jag förstår det så sitter det en kontaktor först på inkommande, den får ström in, men skickar ingen ut. Så redan där är det stopp för elpatronerna. Den är en Telemecanique LC1D09. Är det troligt att en sådan kan ha gått sönder?
För att göra det ännu krångligare så slog jag igång pumpdriften igen för att testa, som jag förstår det går den via en annan kontaktor, Telemecanique LC7K12. Det kan vara inbillning, men det är som jag tyckte det lät som nåt hände där när jag slog igång den, men den startar inte. Efter en stund så började den nu faktiskt larma om fel fasordning för kompressorn.
Till saken hör att jag reagerade på hur hög elräkning vi fick den här månaden, och när jag märkte att det strulade tänkte jag att pumpen kanske la av för ett tag sen, så den har gått på patronerna sen dess. Så det kan förstås vara två orelaterade fel :/
För att göra det ännu krångligare så slog jag igång pumpdriften igen för att testa, som jag förstår det går den via en annan kontaktor, Telemecanique LC7K12. Det kan vara inbillning, men det är som jag tyckte det lät som nåt hände där när jag slog igång den, men den startar inte. Efter en stund så började den nu faktiskt larma om fel fasordning för kompressorn.
Till saken hör att jag reagerade på hur hög elräkning vi fick den här månaden, och när jag märkte att det strulade tänkte jag att pumpen kanske la av för ett tag sen, så den har gått på patronerna sen dess. Så det kan förstås vara två orelaterade fel :/
Jag har provat att trycka på den, men det gör ingen skillnad. Jag tycker ju också att det borde gå, än är der iaf inte så kallt ute men snart får vi frysaJ Josth skrev:
Jag är ingen elingenjör men jag har gett mig på att försöka förstå mig på kopplingsschemat och komponenterna som sitter där, det kanske kan hjälpa med ett par bilder. På den sidan där det mesta som gäller elpatronerna sitter ser det ut så här:
Nr 1 är kontaktorn som jag nämnde, som inte verkar slå på vid något tillfälle. Efter den sitter bland annat kontaktor 2, som styr den nedre elpatronen. På kretskortet sitter ett antal mindre reläer (eller kontaktorer, osäker på skillnaden men de har annan symbol på schemat) som styr de övre elpatronerna och en rad andra grejor. I menyerna på pannan så finns ett läge för manuell styrning, där man just kan testa att slå på elpatroner och pumpar var för sig, till exempel kan jag se kontaktor 2 slås på när jag aktiverar nedre elpatron, och jag hör reläerna på kretskortet klicka vid nästan alla andra val.
Inget har alltså fått nr 1 att slås på, den är på något vis också kopplad till reservstyrningen som också finns, med en enkel termostat för att sätta en fast panntempteratur, samt till överhettningsskyddet. Vad jag kan förstå så kommer aldrig någon elpatron att kunna värma utan att den släpper igenom ström. Den måste få sin styrning från sladdarna till A1 och/eller A2, kan någon förklara hur den ska fungera, om jag kan mäta mig fram till om det är styrningen eller komponenten som trilskas?
Borta på andra sidan ser det ut så här:
4 och 5 här måste vara kontaktor och motorskydd för värmepumpen, jag har inte sett den kontaktorn heller slå till när jag försöker slå på VP i den manuella menyn. Däremot startar cirkpumpen till VP då. Dock har jag haft larmet med fasfel när jag har testat nu så det skulle eventuellt kunna ha med det att göra...
Här är kopplingsschemat, med min tolkning av var komponenterna på bilderna finns:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 1 är kontaktorn som jag nämnde, som inte verkar slå på vid något tillfälle. Efter den sitter bland annat kontaktor 2, som styr den nedre elpatronen. På kretskortet sitter ett antal mindre reläer (eller kontaktorer, osäker på skillnaden men de har annan symbol på schemat) som styr de övre elpatronerna och en rad andra grejor. I menyerna på pannan så finns ett läge för manuell styrning, där man just kan testa att slå på elpatroner och pumpar var för sig, till exempel kan jag se kontaktor 2 slås på när jag aktiverar nedre elpatron, och jag hör reläerna på kretskortet klicka vid nästan alla andra val.
Inget har alltså fått nr 1 att slås på, den är på något vis också kopplad till reservstyrningen som också finns, med en enkel termostat för att sätta en fast panntempteratur, samt till överhettningsskyddet. Vad jag kan förstå så kommer aldrig någon elpatron att kunna värma utan att den släpper igenom ström. Den måste få sin styrning från sladdarna till A1 och/eller A2, kan någon förklara hur den ska fungera, om jag kan mäta mig fram till om det är styrningen eller komponenten som trilskas?
Borta på andra sidan ser det ut så här:
Logga in
Skapa konto
4 och 5 här måste vara kontaktor och motorskydd för värmepumpen, jag har inte sett den kontaktorn heller slå till när jag försöker slå på VP i den manuella menyn. Däremot startar cirkpumpen till VP då. Dock har jag haft larmet med fasfel när jag har testat nu så det skulle eventuellt kunna ha med det att göra...
Här är kopplingsschemat, med min tolkning av var komponenterna på bilderna finns:
Logga in
Skapa konto
Efter att ha stirrat en stund på schemat så inser jag att 1an bör ha som enda uppgift att bryta när överhettningen bryter. Jag har alltså tryckt på den, så nåt måste vara fel, kanske givaren? Det känns iaf som en bra ledtråd, får testa vidare i morrn.
Ok, maxtermostaten (överhettningsskyddet) är mkt riktigt bruten, oavsett om man trycker på knappen eller inte. En googling ger att det inte verkar helt ovanligt att de går sönder. Som den sitter med givaren inne i elpatronen tror jag inte jag ger mig på att byta den själv, så det har nog kommit till den punkten där jag får kontakta någon firma.
Men eftersom firman inte ringde tillbaka snabbt nog kunde jag inte hålla mig från att testa vidare lite. Efter tips från den här tråden
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59731.0
att CTC själva har rekommenderat att koppla förbi maxtermostaten så testade jag det, och nu startade både elpatroner och värmepump
Nu måste den förstås bytas, men jag upptäckte också att själva termostaten bara är instucken i ett rör och inte som jag var rädd för kräver tömning av pannan. Alltså ska jag nog kunna reda ut det själv.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59731.0
att CTC själva har rekommenderat att koppla förbi maxtermostaten så testade jag det, och nu startade både elpatroner och värmepump
Nu måste den förstås bytas, men jag upptäckte också att själva termostaten bara är instucken i ett rör och inte som jag var rädd för kräver tömning av pannan. Alltså ska jag nog kunna reda ut det själv.