126 läst · 3 svar
126 läst
3 svar
Värmepanna CTC EcoEL v3. Byta ut? Kombinera med utedel?
Jag har köpt ett hus och det står en EL värmepanna utan någon ute del. Läst mig till att man kan kombinera den med en CTC Eco Air 400 med en "tolk" mellan. Kruxet är att den serien är både dyr och fungerar enbart ned till -15 pga den äldre pannan.
Jag har kikat på en Panasonic 9kW Aquarea High Performance L Split Bi-block luft-vattenvärmepump.
För mig känns det som att det borde gå att koppla in den till elpannan, den driver upp värmen i "tanken" och skulle det behövas skjuta på lite extra så kan patronen det?
Är helt grön, men tycker det kändes logiskt och kostnadseffektivt...
Blir ca 30 tkr billigare än att varianten med inbyggd VVB, antar att installationen blir lite enklare också bra för det behövs sparas in där det går.
Jag har kikat på en Panasonic 9kW Aquarea High Performance L Split Bi-block luft-vattenvärmepump.
För mig känns det som att det borde gå att koppla in den till elpannan, den driver upp värmen i "tanken" och skulle det behövas skjuta på lite extra så kan patronen det?
Är helt grön, men tycker det kändes logiskt och kostnadseffektivt...
Blir ca 30 tkr billigare än att varianten med inbyggd VVB, antar att installationen blir lite enklare också bra för det behövs sparas in där det går.
Enligt senaste tabellen från Boverket med väderstatistik 1991-2020 har Sollentuna en DVUT (Dimensionerande vinterutetemperatur) på -14,5 °C. Klarar den ner till -15 °C är det helt ok. Men bäst är det naturligtvis att köpa ett komplett nytt system med ute- och innerdel som jobbar på effektivast sätt. Men måste man spara pengar så måste man det.
Klicka här för att svara