Vi har en vedpanna och en luft/vattenpump (längst till höger) och två stycken 750L tankar och jag har upplevt mer och mer att värmen inte kommer ur den vänstra tanken, det kan vara 40 grader i hela den högra och fortfarande 80 uppe och 60 nere i den vänstra.
Vi satte in en luft/vattenpump för ett antal år sedan och upplevde inte det direkt då så jag vet inte om det har något samband.
Kan det vara så mycket skit i botten så att det är täppt?
Men då borde ju inte värmen komma in heller....
Blå linjer är rör till panna och värmepump
Röda linjer är varmt vatten ut från dem
Grönt är till elementen med shuntventilen som en grön ring.
Lila ringar är pumpar.
Ideer någon?

• Diagram över ett värmesystem med två tankar, rör i blått (till panna och värmepump), rött (varmt vatten), grönt (till element) och lila för pumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu tappar du bara värme från tank 1 Shunten tar bara flöde från den, Tank 2 blir som ett bihang med den kopplingen. Ett litet delflöde blir det till tank 2 nere vid golvet, som pressar en liten del värme över till tank 1. Vatten lever sitt eget liv och går lättaste vägen, som nu är till kanske 80 % i tank 1, Beroende på hur du vill ha det med VP , att den bara ska värma tank 1, så är det rätt koppling med VP. Men att elda, så värms båda på laddröret på topp. Men urladdningen blir tunn på tank 2. En backventil mellan pannan och tank 1, på laddröret för att det inte ska bli självcirk genom pannan är inte fel. Annars kan det gå runt genom pannan och kylas av. Har du en ventil som kan stängas på tank 1 vid golvet, så prova med att stänga den till 50 % . Då blir det ett flöde genom bägge tankarna när värmen tas ut. Men den ventilen måste vara öppen när du eldar eller drar lasset runt med VP.

Ja men det som är konstigt är att problemet inte fanns tidigare.
Jag upplever att det även går bakvägen ut till värmepumpen när den inte är på, det blir nämligen varmare på utgående än ingående på pumpen (monoblock ute).
Kan det vara det som förstör? en backventil där kanske?
Dock är det bekvämt att det cirkulerar ut lite där så det inte fryser, funktionen som ska starta pumpen vid 2 grader fungerar inte utan den går hela tiden istället när den funktionen är påslagen.
Jag upplever inte att pannan blir uppvärmd när vi bara kör med värmepumpen.

Jag har provat att stänga kranen och det hjälper om jag nästan stänger den helt, men jag vill helst inte behöva hålla på att öppna och stänga kranar hela tiden, det glömmer jag bara :)

Redigerat:
Att en del flöde går bakvägen ut till VP är rätt naturligt, då returen från huset ligger tillsammans med returen till VP. Inte fel för att hindra en frysning i VP med kattastrof som följd. Sätts en back ventil så blir det stopp ut kanske. det som då ska gå ut är kanske har för lågt flöde så backen inte öppnar, med pyspunka.

Du måste både ta och lämna vattnet diagonalt i tankarna för att få det balanserat.
Och nu måste det varma vattnet från vänster tank vandra neråt i höger tank för att nå shunten och det kommer inte hända, det är mot naturlagen.
Ta varmvattnet i övre röret istället.

Du menar att jag ska koppla ihop röret från högra tanken som går till shunten med samma uttag på den vänstra tanken?

J JeeyBee skrev:
Du menar att jag ska koppla ihop röret från högra tanken som går till shunten med samma uttag på den vänstra tanken?
Schematisk ritning av ett rörsystem med färgade linjer och kopplingar i rött, grönt och blått som visar flödesschema mellan tre rektangulära objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B Bjober skrev:
[bild]
Det är för att få pannan att fungera med tankarna och att få shunten att ta vatten ur båda tankarna.
Placeringen av shuntens tillopp blir "strax före kl 12" eftersom returen sitter "strax före kl 6". Ser det annorlunda ut i verkligheten så får man anpassa sig därefter.
Värmepumpen har jag ingen åsikt om. Det beror nog lite på vad man vill uppnå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.