3 128 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Värmelösning för vår/höst.
Hej!
Jag har ett fritidshus i Västerbotten. Det är ca 55 kvm samt hyfsat isolerat i väggar och tak. Under vintern är det kallställt men jag skulle vilja förlänga säsongen med ett par månader.
I stugan finns en fin kamin som värmer bra samt med 3 konvektorelement 2000 w. I nuläget så eldar vi ordentligt samt gasar på med elementen när vi kommer dit.
Nu skulle jag vilja hitta någon hyfsad ekomomisk lösning så att det kan stå med lite underhållsvärme april/maj samt september/oktober.
MVH Björn
Jag har ett fritidshus i Västerbotten. Det är ca 55 kvm samt hyfsat isolerat i väggar och tak. Under vintern är det kallställt men jag skulle vilja förlänga säsongen med ett par månader.
I stugan finns en fin kamin som värmer bra samt med 3 konvektorelement 2000 w. I nuläget så eldar vi ordentligt samt gasar på med elementen när vi kommer dit.
Nu skulle jag vilja hitta någon hyfsad ekomomisk lösning så att det kan stå med lite underhållsvärme april/maj samt september/oktober.
MVH Björn
Liten luftvärmepump. Ställ den lågt. De flesta har även timer så den kan du ju ställ in som du vill. Min gamla kunde jag ställa datum på. Min var dimensionerad för 150kvm i ett hus på 65kvm (brukar vara överdimensionerade för att klara de riktigt kalla dagarna). Det hela gick på 14000kr med installation. Det var då, nu är de billigare och du kan nog ta en mindre och göra jobbet själv om du känner för det.
VI hade luftvärmepumpen som huvudsaklig värmekälla och sparade in kostnaderna på 1år.
VI hade luftvärmepumpen som huvudsaklig värmekälla och sparade in kostnaderna på 1år.
Tack för tipsen!
HIttade den här på jula, var ju onekligen bra pris. Hittar dock ingen fakta kring garantier.
Hur märkesfixerad ska man vara? Någon med erfarenheter kring denna?
http://www.jula.se/luftvarmepump-3520-w-128080
MVH Björn
HIttade den här på jula, var ju onekligen bra pris. Hittar dock ingen fakta kring garantier.
Hur märkesfixerad ska man vara? Någon med erfarenheter kring denna?
http://www.jula.se/luftvarmepump-3520-w-128080
MVH Björn
Luftsolfångare! Man kan bygga en själv eller köpa för några tusen.
www.solenergiutveckling.se
24volt.eu
www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft
www.legoelektronik.se/se/produkter/solvaerme_luft
www.solarventi.se
Fast en sån här kan bara bli ett ekonomiskt bidrag. Du måste ha annan värme också.
www.solenergiutveckling.se
24volt.eu
www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft
www.legoelektronik.se/se/produkter/solvaerme_luft
www.solarventi.se
Fast en sån här kan bara bli ett ekonomiskt bidrag. Du måste ha annan värme också.
Innan du köper en massa uppvärmning...
Vad innebär hyfsad isolering?
Min svärmor hade hyfsad isolering, enligt henne, vilket visade sig vara ingen isolering.
45mm extra isolering samt ett lager gips behåller mycket värme!
Berätta lite mer om hur det ser ut!
Vad innebär hyfsad isolering?
Min svärmor hade hyfsad isolering, enligt henne, vilket visade sig vara ingen isolering.
45mm extra isolering samt ett lager gips behåller mycket värme!
Berätta lite mer om hur det ser ut!
Ska dit på tisdag, ska kolla hur det ser ut med isolering av väggar och tak. Tack för tipset!
Tanken med luftvärmepumpen är att den ska jobba från ca 0 grader som kallast. Något annat tips på bättre men prisvärd luftvärmepump?
Tanken med luftvärmepumpen är att den ska jobba från ca 0 grader som kallast. Något annat tips på bättre men prisvärd luftvärmepump?
http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2
Där har du lite bättre märken till inte så farliga priser.
Där har du lite bättre märken till inte så farliga priser.
Liknande trådar
-
Tankar om uterum för vår, sommar och höst
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur ska jag behandla vindskivan nu på hösten? Monterades dit förra veckan. Kan inte måla med falu rödfärg förrän om en månad.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Input på den effektivaste inställningen för frånluftsvärmepump. Första hösten i nybyggt hus.
Värme allmänt -
Val av värmelösning för nybygge av fritidshus - hur ska man tänka?
Värme allmänt -
Vår/höstläge, vad händer om det blir för kallt?
Värmepumpar