Hej! Har en Ivt c10 Bergvärmepump, håller på att ställa in värmekurvan, nu har jag ca:20° inomhustemperatur och är nöjd men då har jag fått notis om att värmekurvan är hör högt inställd? Gör det nånting om den är för högt inställd? Har läst igenom manualen men går lite trögt, har ni några tips? Tack!
 
  • Display på en IVT bergvärmepump med en notis om att värmekurvan är för högt inställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm av IVT bergvärmepump visar värmekurva med aktuell temperatur 27,4°C, indikation om möjligt för högt inställd värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om värmekurvan är för hög kommer kompressorn att stängas av helt när det är riktigt kallt ute eftersom returtemperaturen som kompressorn klarar är begränsad. Då kör den 100% elpatronen istället och om den räcker till kan man får upp framledingstemperaturen lite till, kanske 5 - 10 grader ytterligare.
 
S Snitz skrev:
Hej! Har en Ivt c10 Bergvärmepump, håller på att ställa in värmekurvan, nu har jag ca:20° inomhustemperatur och är nöjd men då har jag fått notis om att värmekurvan är hör högt inställd? Gör det nånting om den är för högt inställd? Har läst igenom manualen men går lite trögt, har ni några tips? Tack!
Vad har du, golvvämre eller radiatorer , för radiatorer är kurvan exakt. ca 42 C vid noll ute, lite för hög för GV. Är VP inställd för Radiatorer och det är GV, så kommer VP att säga för hög kurva. Eller att du har radiatorer för lågtemp, blir det lika information. VP får nu kanske lite hög retur och morrrar.
 
J jonaserik skrev:
Vad har du, golvvämre eller radiatorer , för radiatorer är kurvan exakt. ca 42 C vid noll ute, lite för hög för GV. Är VP inställd för Radiatorer och det är GV, så kommer VP att säga för hög kurva. Eller att du har radiatorer för lågtemp, blir det lika information. VP får nu kanske lite hög retur och morrrar.
Jag har radiatorer!
 
OK då är nästa steg att se om VP är stäld för GV. Då¨kan den säga för hög kurva, var du hittar det i menyn vet jag inte. Men troligtvis i servicemenyn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.