Hej,
Vi har ett tvåplans radhus 142kvm med en Nibe F730 som vi flyttade in för 1.5år sen. Det är golvvärme på nedervåning och radiatorer ovanvåning.
Återkommande är att framförallt sambon tycker det är för kallt i huset under vintern och jag får då justera upp värmekurvan temporärt under vintern för att återgå några snäpp under sommaren.
Upplever att jag höjt den rätt rejält emellanåt jämfört med förra ägarens inställningar. Just nu ligger vi på kurva (lutning) 11 med +2 i parallelförskjutning. Förra ägaren körde med kurva 7 och +0. I övrigt har vi inte ändrat något i inställningarna.
Jag undrar främst och ni tycker det är högt för denna pump och kan man höja hur mycket som helst om man upplever det svalt i huset?
Kan ju tilläggas att det är spaltventiler vid fönster för tilluft som jag håller halvt öppna på vintern. Vi upplever även främst att det är nedervåningen. Dvs golvvärmen som känns kall. Ovanvåning står radiatorerna på 7/10 och där upplevs det behagligt.
Bifogar även några bilder från värmepumpens statusmeny. Säg gärna till ifall ni ser något märkligt.
Tack på förhand!
Mvh
Anders
Vi har ett tvåplans radhus 142kvm med en Nibe F730 som vi flyttade in för 1.5år sen. Det är golvvärme på nedervåning och radiatorer ovanvåning.
Återkommande är att framförallt sambon tycker det är för kallt i huset under vintern och jag får då justera upp värmekurvan temporärt under vintern för att återgå några snäpp under sommaren.
Upplever att jag höjt den rätt rejält emellanåt jämfört med förra ägarens inställningar. Just nu ligger vi på kurva (lutning) 11 med +2 i parallelförskjutning. Förra ägaren körde med kurva 7 och +0. I övrigt har vi inte ändrat något i inställningarna.
Jag undrar främst och ni tycker det är högt för denna pump och kan man höja hur mycket som helst om man upplever det svalt i huset?
Kan ju tilläggas att det är spaltventiler vid fönster för tilluft som jag håller halvt öppna på vintern. Vi upplever även främst att det är nedervåningen. Dvs golvvärmen som känns kall. Ovanvåning står radiatorerna på 7/10 och där upplevs det behagligt.
Bifogar även några bilder från värmepumpens statusmeny. Säg gärna till ifall ni ser något märkligt.
Tack på förhand!
Mvh
Anders
Det är ganska hög framledningstemp för golvvärme. Gissar baserat på det att det sitter strypning eller ett separat styrsystem för golvvärmen som begrämsar temperaturen. Om så är fallet spelar det ingen roll hur mycket värme pumpen trycker ut, golven blir inte varmare.
Hur ser resten av installationen, golvvärmefördelare o.s.v. ut?
Hej,H hakfre skrev:Det är ganska hög framledningstemp för golvvärme. Gissar baserat på det att det sitter strypning eller ett separat styrsystem för golvvärmen som begrämsar temperaturen. Om så är fallet spelar det ingen roll hur mycket värme pumpen trycker ut, golven blir inte varmare.
Ja jag funderar på hur det här fungerar egentligen. Bifogar några bilder på ritningar för värmeledningar etc.
Enligt ritning så ser det ut att sitta en ventil innan SG61 och VKF1 som är shuntgrupp/värmefördelare för golvvärmen. Tittar jag på termostaten för dessa fördelare så ser det ut att bara vara 25 grader i framledningstemp till golvvärmen? Se bifogade bilder.
Om du vet hur man ska tolka ritningarna och hur fördelaren fungerar så är jag tacksam all för hjälp! Förra ägaren sa att han aldrig skruvat på detta.
Mvh
Anders
Tittade lite online efter värmekretsfördelaren. Den är från LK systems och ser ut som den här: https://golvvarmebutiken.se/storage...a20cb511/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdfH hakfre skrev:Det är ganska hög framledningstemp för golvvärme. Gissar baserat på det att det sitter strypning eller ett separat styrsystem för golvvärmen som begrämsar temperaturen. Om så är fallet spelar det ingen roll hur mycket värme pumpen trycker ut, golven blir inte varmare.
Om man tittar på sidan 2 så finns en beskrivning av ventiler etc.
Jag antar att det är nr 13 (TEMP) alternativt 15 (V1) man bör justera för tollepstemperaturen?