Hej.

Lägger ut en bild på min värmekurva, kan nån förklara vad värderna har för funktion 😊
Har haft min frånluftvärmepump i 2 år med LK golvvärme och blir inte klok på detta.
Har svårt att få en jämn värme.

Tacksam för alla svar.

Cina
 
  • Digital display som visar en värmekurva med temperaturvärden för en frånluftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja det är kryptisk hur man gör injusteringen av värmekurvan på Bosch. "44" betyder i alla fall att framledningstemperaturen ska vara 44 grader när det är som kallast på året vid -22 °C ute. "2" vid 0 grader ute verkar vara en mindre punktjustering av värmen där? "20" är max framledningstemperatur när det är sommar.

Generellt så ska man öka lutningen på värmekurvan om det är kallt inne när det är kallt ute och vice versa. Är det milt ute och kallt inne ska man höja parallellförskjutningen av värmekurvan uppåt och vice versa.

Man måste också tänka på att golvvärme i betongbjälklag är väldigt värmetrögt så om vädret växlar snabbt mellan milt och kallt så kanske inte värmesystemet klarar det utan temperaturen inne kommer att svänga upp och ner.
 
  • Gilla
Katarina Andersson2
  • Laddar…
Det ser ut som att 23 är min framledningstemp. Dvs, oavsett hur varmt det blir på sommaren så är vattnet i golven minst 23 grader.
 
J Josth skrev:
Ja det är kryptisk hur man gör injusteringen av värmekurvan på Bosch. "44" betyder i alla fall att framledningstemperaturen ska vara 44 grader när det är som kallast på året vid -22 °C ute. "2" vid 0 grader ute verkar vara en mindre punktjustering av värmen där? "20" är max framledningstemperatur när det är sommar.

Generellt så ska man öka lutningen på värmekurvan om det är kallt inne när det är kallt ute och vice versa. Är det milt ute och kallt inne ska man höja parallellförskjutningen av värmekurvan uppåt och vice versa.

Man måste också tänka på att golvvärme i betongbjälklag är väldigt värmetrögt så om vädret växlar snabbt mellan milt och kallt så kanske inte värmesystemet klarar det utan temperaturen inne kommer att svänga upp och ner.
Vad menar du med parall förskjutning?
Jag har 22 grader inne men jätte kallt på golven 🤔
 
Med parallellförskjutning menar jag att man höjer eller sänker värmekurvan lika mycket i båda ändar så att inte lutningen ändras. Verkar som det inte går att göra på Bosch?

Om du har 22 grader inne så är ju allt bra. Om golven då skulle kännas ordentligt varma skulle det bli för varmt inne.
 
  • Gilla
Katarina Andersson2
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut som att 23 är min framledningstemp. Dvs, oavsett hur varmt det blir på sommaren så är vattnet i golven minst 23 grader.
Vad har den vänstra 23 grader för funktion?
 
Hur ser det ut vid fördelarna, där golvvärmen går ut i golven. Ta ett foto på lite avstånd så alla rör kommer med.
 
J jonaserik skrev:
Hur ser det ut vid fördelarna, där golvvärmen går ut i golven. Ta ett foto på lite avstånd så alla rör kommer med.
 
  • Golvvärmefördelare med justeringsventiler, termostat, kablar och LK-systemets röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Katarina Andersson2 Katarina Andersson2 skrev:
Vad har den vänstra 23 grader för funktion?
Den säger att vattnet aldrig blir kallare än 23 grader på sommaren.
 
Katarina Andersson2 Katarina Andersson2 skrev:
Vad har den vänstra 23 grader för funktion?
useless useless skrev:
Den säger att vattnet aldrig blir kallare än 23 grader på sommaren.
Menar du vattnet i golvvärmen?
 
Ja.
 
  • Gilla
Katarina Andersson2
  • Laddar…
Men det är lite konstigt för jag kan inte hitta någon inställning om lägsta framledningstemperatur i menyn enligt användarmanualen.
 
Inte jag heller just nu har jag 42,7 på framledningstemperaruren men jätte kallt på golven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.