Hej, jag funderar på om det går att använda PEM-Slang som matning från panna till golvvärme.
Vi kommer att ställa pannan i garaget och får gräva en kulvert om ca 40m fram till
golvvärmefördelare, är det möjligt att använda en PEM-Slang till det?
Eller måste jag använda mig av de dyrare PEX-Rören även för framledning till fördelarkrets?
Framledningstemperatur blir ca 40 grader.

Kulverten kommer att bestå av:
25mm 2xPem-slang för golvvärme
25mm 1xPem-slang för matning med kallvatten
22mm 2xPex-rör för varmvatten som går i cirkulerande slinga.

Kulverten tänker vi konstruera enligt bild, den ligger på en sandbädd med en dräneringsslang under.
Den isoleras runt om med 100mm cellplast, cellplastlådan blir ca 250x250mm
kulvert.jpg
I schaktgropen lägger vi en fiberduk i botten som vi drar upp efter väggarna, sen lägger vi
fiberduk mellan makadamet och sandbädden.

Är det någon som har erfarenhet av liknande lösningar?
Eller finns det någon som kan hitta några problem med min lösning så mottager jag synpunkter tacksamt.

MvH
Micke

Angående din kulvert så tror jag inte den blir särskilt bra om du inte hindrar vatten från att komma in konstruktionen och leda bort värmen.

injonil skrev:
Angående din kulvert så tror jag inte den blir särskilt bra om du inte hindrar vatten från att komma in konstruktionen och leda bort värmen.
Jag tror precis som du. Att göra en egen kulvert som håller samma standard som en köpt tror jag är väldigt svårt och jag skulle tippa på att priset inte ens kommer bli mycket billigare.

Även om kulvert kostar en slant så skulle jag tippa på att den är ganska snart hemräknad mot en egentillverkad då den kommer ge större förluster.

en färdig kulvert är dessutom billig att gräva ner, man kan fylla med "vad som helst" och kulvertschaktet behöver inte vara spikrakt. Vvc kan vara av klenare dimension, typ 18 mm. Jag använde en Uponorkulvert.

Hej.
Du bör absolut inte använda PEMslang för värmen. Pemslangen är nämligen inte diffusionstät, vilket innebär att det vatten som transporteras runt i dit värmesystem inte blir "dött" utan kommer att tillföra syre och dina mtalldelar i värmesystemet kommer att rosta sönder. I övrigt är nog kulverten helt ok, se bara till att limma alt. skumma skarvar så den blir tät. Ska själv göra en liknande till våren men med PEX. Mvh Gert

40 graders driftstemperatur är i högsta laget för PEM. PE-X och liknande material är dimensionerade för varmvatten, under lång tid. Syrediffusion har redan nämnts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.