Har två rör som är märkta ”värmekabel”.
Ser ut som vanlig 2.5mm kabel som går vidare upptill någon termostat och lite andra saker.
I elskåpet tror jag det sitter saker för utomhusbelysningen och kanske något för trekammarbrunnen.
i garaget finns kallvatten som kommer från huset och vattenburen värme i kulvert.
Ska jag köpa en amperetång för att mäta eller kan det omöjligt vara värmekablar?
Ser ut som vanlig 2.5mm kabel som går vidare upptill någon termostat och lite andra saker.
I elskåpet tror jag det sitter saker för utomhusbelysningen och kanske något för trekammarbrunnen.
i garaget finns kallvatten som kommer från huset och vattenburen värme i kulvert.
Ska jag köpa en amperetång för att mäta eller kan det omöjligt vara värmekablar?
Bästa svaret
Ser ut att vara en komplett installation av värmekabel.
Från vänster till höger. Strömbrytare, dvärgbrytare/automatsäkring, jordfelsbrytare, termostat, Indikeringslampa.
Den röda dioden på termostaten brukar lysa när den kallar på värme.
Prova att vrida upp temperaturen på termostaten så kallar den på värme. Notera först ursprungliga inställningen.
Mät runt en ledare med en tångampermeter. Då ser du om värmekabeln drar ström.
Från vänster till höger. Strömbrytare, dvärgbrytare/automatsäkring, jordfelsbrytare, termostat, Indikeringslampa.
Prova att vrida upp temperaturen på termostaten så kallar den på värme. Notera först ursprungliga inställningen.
Ps själva kablarna ur rören är inte själva värmekabeln, de kan gå till någon dosa först.
Eller så är de kalla delen av värmekabeln... 7 grader plus verkar vara inställda temperaturen
Den Termostaten du har kan och brukar ha en extern givare
Eller så är de kalla delen av värmekabeln... 7 grader plus verkar vara inställda temperaturen
Den Termostaten du har kan och brukar ha en extern givare
Tack så mycket!H HSP skrev:Ser ut att vara en komplett installation av värmekabel.
Om jag mäter med en amperetång så ser jag exakt hur mycket kabeln förbrukar? Kan du rekommendera något märke. Kommer ju inte använda den speciellt mycket… kan kabeln få mer kräm ju kallare det blir? Installationen är från -96, kanske bara fanns på/av på den tiden.
Försöker hitta saker att dra ned på. Värmekabeln i huset stängde jag av för flera år sedan och den behövs inte på vintrarna har jag insett.
Tja du ser vad värmekabeln förbrukar för stunden iallafall, fannssjälvbegränsande kabar -96 också men jag gissar på en "på/av" värmekabel
Ang. fabrikat på tångampermeter så spelar det inte så stor roll i ditt fall. den ska kunna mäta AC A
Du kan räkna ut Watt med ström i A x Volt.
exempel 4A x 230V = 920Watt eller 0,92kW
Ang. fabrikat på tångampermeter så spelar det inte så stor roll i ditt fall. den ska kunna mäta AC A
Tackar så mycket!H HSP skrev:Tja du ser vad värmekabeln förbrukar för stunden iallafall, fannssjälvbegränsande kabar -96 också men jag gissar på en "på/av" värmekabel
Liknande trådar
-
McCulloch m105-97f - Sprängskiss/bilder på växellåda
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur göra längst ner mot betongplattan? (Bilder)
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
Hjälp?! Fukt under tätskiktet? (med bilder)
Badrum -
Bilder på snickerier målat med pensel eller moddlare
Färg, Måla & Tapetsera