Ska köpa en värmefläkt eller aerotemper beroende på vad folkmun kallar dom o den är på 400v o 9 kw men jag undrar om dom har något inbyggt som gör att den går rätt väg eller måste jag köpa handske med fasvändare eller heter det fasväxlare?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
troligtvis så sitter det en enfasfläkt i aerotempern och den går åt rätt håll av sig självt.
Nolla ordnar tempern till själv från mittpunkten av värmeslingorna.
Kan ju vara en 400 volts fläkt men det är inte troligt då den blir för dyr (specialtillverkning, liten serie.)
Protte
Nolla ordnar tempern till själv från mittpunkten av värmeslingorna.
Kan ju vara en 400 volts fläkt men det är inte troligt då den blir för dyr (specialtillverkning, liten serie.)
Protte
Aha tack för svar o att jag fick lära mig nytt, trodde att även fläkt var på 400 men är en billig variant så stämmer säkert som du säjer.prototypen skrev:
Nollan till fläkten är den nolla som ligger i den femledare som man ska ha för att mata fläkten, dvs INTE uttagen från mittpunkten på värmaren. Dessutom brukar värmefläktar vara omkopplingsbara för olika effekter och då kan det bli problem med nolla från mittpunkten.
...dessutom brukar man vilja ha fläkten gående även när termostaten slagit av värmeslingorna...
I kabeln från värmaren är det ingen nolla, bara 4 trådar så 3 faser o jord. Var kommer nollan ifrån då?E elmont skrev:
Intressant.
Hittar detta schema någonstans på "nätet", enl uppgift en El-Björn:
...det vanliga trixet, en i grunden trefasmotor men mot enfas med en kondensator, i detta fall mot den 400V man får mellan två faser.
Hittar detta schema någonstans på "nätet", enl uppgift en El-Björn:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...det vanliga trixet, en i grunden trefasmotor men mot enfas med en kondensator, i detta fall mot den 400V man får mellan två faser.
Det är en elbjörn jag har, nu är jag ju inte elektriker så förstår säkert inte om än ni förklarar men vad är det som gör att den går rätt väg direkt? Fläkten är alltså på 400v då om jag förstår er rätt eftersom den inte behöver nolla?Fotografen skrev:
Fläkten enl schemat behöver iaf ingen...tar du ut 400V mellan två faser så "ser" den last du ansluter en 400V enfas, ingen fasföljd mao. Rotationen för motorn på bilden bestäms av hur kondensatorn är inkopplad.P ptlf skrev: