Var kan man köpa en värmebeständig kabel 4 x 0,25 mm2? Behöver det till temperaturgivaren i bastun.
Hittar ingen i de vanliga affärerna.

Du kan använda vilken lämplig normal kabel du vill för detta, finns ingen anledning leta efter något ovanligt special här.

N NeLa1 skrev:
Var kan man köpa en värmebeständig kabel 4 x 0,25 mm2? Behöver det till temperaturgivaren i bastun.
Hittar ingen i de vanliga affärerna.
Varför behövs det 4 ledare?
Kan du inte ta 2st vanliga silikonkablar?

GK100 GK100 skrev:
Du kan använda vilken lämplig normal kabel du vill för detta, finns ingen anledning leta efter något ovanligt special här.
Den vi fick med (som är för kort) är värmebeständig. Antog att den därmed behöver vara värmetålig

Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför behövs det 4 ledare?
Kan du inte ta 2st vanliga silikonkablar?
Menar du 2 kablar á 2 ledare?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
tommib
Går det inte att skarva den medföljande kabeln i någon lämplig dosa då? Det är väl bara biten inne i bastun som (kanske) behöver vara värmetålig.

Med fyra ledare misstänker jag att det är någon form av inställningsvred också, för en ren termistor borde det inte behövas mer än två ledare. Har du någon manual eller liknande som visar inkopplingen?

N NeLa1 skrev:
Den vi fick med (som är för kort) är värmebeständig. Antog att den därmed behöver vara värmetålig
Då kan du säkert göra som tommib skriver och skarva vidare med någon annan kabel. Finns inga stora krav på hur du gör den skarven bara det är funktionellt. Eller så byter du hela sträckan till en annan just värmen i bastusammanhang ska de flesta stå pall för.

tommib tommib skrev:
Går det inte att skarva den medföljande kabeln i någon lämplig dosa då? Det är väl bara biten inne i bastun som (kanske) behöver vara värmetålig.

Med fyra ledare misstänker jag att det är någon form av inställningsvred också, för en ren termistor borde det inte behövas mer än två ledare. Har du någon manual eller liknande som visar inkopplingen?
Går tyvärr inte att skarva pga att större delen av kabeln går i väggen och jag vill inte ha någon dosa inne i bastun.
Manicken är både temperaturgivare samt överhettningsskydd. Se bifogade bilder.
Finns det verkligen ingenstans man kan köpa en värmetålig kabel med 4 ledare?
Hand håller en temperaturgivare och överhettningsskydd öppnad, med exponerade ledare och grönt kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt schema för bastu med komponenter som temperaturgivare och överhettningsskydd markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N NeLa1 skrev:
Går tyvärr inte att skarva pga att större delen av kabeln går i väggen och jag vill inte ha någon dosa inne i bastun.
Manicken är både temperaturgivare samt överhettningsskydd. Se bifogade bilder.
Finns det verkligen ingenstans man kan köpa en värmetålig kabel med 4 ledare?
[bild] [bild]
Kan du inte byta till en givare MED kabel?
Verkar smidigare,https://www.hemochbastu.se/harvia-t...a-styrenhet-c80-c90-c150vkk-c260-c105s-p13955

Peter2400 Peter2400 skrev:
Kan du inte byta till en givare MED kabel?
Verkar smidigare,[länk]
Givaren hade en kabel men den var för kort så elektrikern klippte av den.

N NeLa1 skrev:
Givaren hade en kabel men den var för kort så elektrikern klippte av den.
Klippte han den vid givaren utan att tänka först?
Hade väl gått utmärkt att skarva kabeln en bit in i röret med vilken kabel som helst.

H
K rauta tog hem kabel åt mig då jag ville ha längre kabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.