Hej!
Får felmeddelande ot.2 i värmebaronen elpanna MP 4 G2. Panntemperaturen visar 97C vilket känns jäkligt högt, bör väl inte vara över 60C? Finns det några enkla åtgärder jag kan testa själv innan VVS-tekniker kontaktas?
Får felmeddelande ot.2 i värmebaronen elpanna MP 4 G2. Panntemperaturen visar 97C vilket känns jäkligt högt, bör väl inte vara över 60C? Finns det några enkla åtgärder jag kan testa själv innan VVS-tekniker kontaktas?
Där är felet med hög temp, givaren tror att det är minus 30 C ute. skala om tåtarna. putsa givarems ben med sandpapper så dom blir blnka. Koppla ihop med en sockerbit ( inget socker då 🤓) Själva dosan kan du kasta och ta vad som helst för plastkapsling. En gammal kopplingsdosa eller så går bra.
Uppdatering:
Har bytt utegivaren men felet med hög panntemperatur består.
Panntemperaturen visar omkring 100C och trots att elpannan varit avstängd flera dagar så sjunker inte panntemperaturen. Nu har jag felmeddelande ot.2 (hög panntemperatur) och även F.02 (utlöst överhettningsskydd). Eftersom inte panntemperaturen sjunker kan jag inte kvittera larmen, panntemperaturen måste ner till under 65C... Får sådeles ingen värme i systemet. Jag hör tydligt att cirkulationspumpen brummar dock när jag slår på panna.
Har pratat med en installatör som trodde det var cirkulationspumpen som fastnat efter att pannan tyvärr varit avslagen några månader över sommaren.
Någon som har en idé? Installstören får väl komma förbi i veckan annars.
Panntemperaturen visar omkring 100C och trots att elpannan varit avstängd flera dagar så sjunker inte panntemperaturen. Nu har jag felmeddelande ot.2 (hög panntemperatur) och även F.02 (utlöst överhettningsskydd). Eftersom inte panntemperaturen sjunker kan jag inte kvittera larmen, panntemperaturen måste ner till under 65C... Får sådeles ingen värme i systemet. Jag hör tydligt att cirkulationspumpen brummar dock när jag slår på panna.
Har pratat med en installatör som trodde det var cirkulationspumpen som fastnat efter att pannan tyvärr varit avslagen några månader över sommaren.
Någon som har en idé? Installstören får väl komma förbi i veckan annars.
3 saker kvar, som sägs,J jeppeboy1 skrev:Uppdatering:
Någon som har en idé? Installstören får väl komma förbi i veckan annars
1 pumpen sitter fast efter sommaren: åtgärd, lossa den stora blanka skruven, in med en mejsel och hjälp den att komma igång.
Hoppsan finns ingen blank skruv på den.
2 Vrid på termostaten från min till max, ska då klicka i den hittar inte elschemat för den just nu. Kan sitta någon kontaktor i den som bänt fast i till.
3 Kan du mäta panngivaren är det avbrott i den så får pannan hicka och gasar för fullt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elförbrukning elpanna vs luftvärmepump, fortfarande hög?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Ska ”retur” ha högre temperatur än ”stigande” på elpanna?
Värme allmänt -
Elpanna MP4 värmebaronen frysrisk
Värme allmänt -
Värmebaronen elpanna - värmer inte vid panntemperatur under 50C
Värme allmänt -
Avluftning elpanna ve4 vägghängd Värmebaronen. Golvvärme.
Värme allmänt