2 905 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Värmeavgivning effekt vs framledningstemp på radiator
Vi ska sätta in ett element till i köket eftersom det är för lite kapacitet vid botten-noteringar på utetermometern. Då slog det mig att om man väljer element med en viss effekt vid typ 30 graders framledningstemp istället för samma effekt vid 50 graders framledning så borde ackumulatortankens kapacitet öka i motsvarande grad alldeles automatiskt? Förutsatt att resten av husets element ger tillräcklig effekt vid 30 grader de med förstås.
Tänker jag rätt?
Tänker jag rätt?
Nja.. Vad som kan öka är andelen "nyttig" energi i tanken. Denna andel ökar med minskad returtemperatur. Och det får du rimligen med en radiator dim. för 30grC istf. 50.
Kan du sänka returtemperaturen med 10gr gör det bra många kWh i lagringskapacitet.
Kan du sänka returtemperaturen med 10gr gör det bra många kWh i lagringskapacitet.
Ja!ErikC304 skrev:Vi ska sätta in ett element till i köket eftersom det är för lite kapacitet vid botten-noteringar på utetermometern. Då slog det mig att om man väljer element med en viss effekt vid typ 30 graders framledningstemp istället för samma effekt vid 50 graders framledning så borde ackumulatortankens kapacitet öka i motsvarande grad alldeles automatiskt? Förutsatt att resten av husets element ger tillräcklig effekt vid 30 grader de med förstås.
Tänker jag rätt?
Instämmer med rca1959
Nej då, du tänker rätt men principiellt har du hela tiden haft samma kapacitet i din tank men med den nya lägre returtemperaturen kan du utnyttja en större del av den.
Kan även passa på att gratulera dig då det är långt ifrån alla vedeldare som reflekterar över detta. 👍
Kan även passa på att gratulera dig då det är långt ifrån alla vedeldare som reflekterar över detta. 👍
Liknande trådar
-
Luft-Luft vs Bergvärme när man har båda, effektivitet.
Värmepumpar -
Timavtal och elbil vs Effektavgift
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vattenburet vs elburen golvvärme, vad är effektivast? (sista sekunden val)
Värme allmänt -
Avslutad: Vinn effektiva ogräsmedel
Tävling -
Hävstångseffekt - hjälp att räkna
Övrigt Off Topic