Vi ska sätta in ett element till i köket eftersom det är för lite kapacitet vid botten-noteringar på utetermometern. Då slog det mig att om man väljer element med en viss effekt vid typ 30 graders framledningstemp istället för samma effekt vid 50 graders framledning så borde ackumulatortankens kapacitet öka i motsvarande grad alldeles automatiskt? Förutsatt att resten av husets element ger tillräcklig effekt vid 30 grader de med förstås.

Tänker jag rätt?

Nej, du tänker fel. Effekten har bara att göra med hur snabbt värmeenergin lämnar radiatorn vid olika temperaturer.

Nja.. Vad som kan öka är andelen "nyttig" energi i tanken. Denna andel ökar med minskad returtemperatur. Och det får du rimligen med en radiator dim. för 30grC istf. 50.

Kan du sänka returtemperaturen med 10gr gör det bra många kWh i lagringskapacitet.

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
ErikC304 skrev:
Vi ska sätta in ett element till i köket eftersom det är för lite kapacitet vid botten-noteringar på utetermometern. Då slog det mig att om man väljer element med en viss effekt vid typ 30 graders framledningstemp istället för samma effekt vid 50 graders framledning så borde ackumulatortankens kapacitet öka i motsvarande grad alldeles automatiskt? Förutsatt att resten av husets element ger tillräcklig effekt vid 30 grader de med förstås.

Tänker jag rätt?
Ja!

Instämmer med rca1959

Vist är det så. har du tidigare kört ackumulatorn från 80 grader till 50 grader och sedan behövt elda. Medan du sedan kan köra från 80 grader till 30 grader ökar du lagringskapaciteten med 40 % grattis.

Lite olika bud uppenbarligen, men det är som Erik_Xs raka beskrivning jag själv trott att det är. Tänker jag och Erik rätt, eller är det egentligen fel?

Nej då, du tänker rätt men principiellt har du hela tiden haft samma kapacitet i din tank men med den nya lägre returtemperaturen kan du utnyttja en större del av den.

Kan även passa på att gratulera dig då det är långt ifrån alla vedeldare som reflekterar över detta. 👍

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.