Kan någon förklara för mig hur pumpen tycker att den får ut 29 grader på framledningstempen men shunten till golvvärmet bara tycker att vattnet ut till slingorna är ca 24 grader? Har golvvärme på nedre plan med shunt och pump som ni ser på bild samt radiatorer på övre plan som jag skruvat ner till 0 på samtliga radiatorer. Hade förväntat mig att nästan all framledningstemp på nästan 29 grader går till golvslingorna.
Bästa svaret
Du har en termostatventil på inloppet till golvvärmeshunten, den känner av vilken temperatur vattnet har efter cirkulationspumpen för golvvärmen.
En del av vattnet i golvvärmereturen blandas med varmt vatten från radiatorkretsen (vatten från värmepumpen), därav blir temperaturen lägre i golvvärmen.
Sen behöver det inte vara lika varmt vatten i golvvärmen som till radiatorerna.
En del av vattnet i golvvärmereturen blandas med varmt vatten från radiatorkretsen (vatten från värmepumpen), därav blir temperaturen lägre i golvvärmen.
Ah okej det förklarar saken. Är detta något man kan justera så att mindre vatten går i returen och mer vatten går till pumpen som i sin tur värms upp? Finns en injusteringsventil vid returen men den är bara en plasthatt som jag testat skruva av helt för att kolla. Finns inte direkt nån pigg eller liknande under den hatten så fattar inte hur den hatten kan strypa/öppna upp returflödet om det ens är där man ska skruvaDemmpa skrev:Du har en termostatventil på inloppet till golvvärmeshunten, den känner av vilken temperatur vattnet har efter cirkulationspumpen för golvvärmen.
Jo jag vet men jag gör detta för att spara pengar. Låter det bli kallt uppe, det viktiga är att det blir någorlunda varmt (ca 20 grader) på nedre plan.J Josth skrev:
Liknande trådar
-
Felsöka Brilix värmepump som inte värmer
Pool -
Gaspanna värmer vatten sakta helt plötsligt!
Fjärrvärme & Gas -
EVP golvvärmeplatta och armering
Badrum -
TESY 50 VVB, (värmer ej) äldre modell, dock ny. Återställning?
Vatten & Avlopp -
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt