Har byggt på en våning och tänkte dra upp värmen själv. Har vattenburen värme i ett tvårörssystem i huset sen tidigare. Är det rätt tänkt att man drar upp ett par 22mm pex som är kopplade nära pannan till ett par fördelare och sen ut med ett gäng (5st) 15mm pex till varje radiator? Alla slingor kommer bli ug lika långa. Fördelarna bör väl sitta i en låda med ett skvallerör antar jag? Något annat att tänka på? Har kopplat pex tidigare och känner mig säker på att få de kopplingarna bra, kruxet är kanske inkopplingen på befintligt system i pannrummet, eller?

Inga svar? Betyder det att jag är rätt ute och att folk inte orkar svara på självklarheter eller kan det vara så att jag är så pass ute och cyklar att det skulle vara alldeles för jobbigt att leda mig på rätt spår? Vilket som så skulle jag vilja ha en hint om det är rätt eller fel iaf.
Tacksam för svar.

För mig låter allt du nämner som i det närmaste perfekt, finns nog inte mycket att tillägga eller tänka på där.

Ok, tack. Hur är det med cirkulationspump, hur vanligt är det att det fungerar att köra vidare på befintlig efter att man har byggt på en övervåning? Om den gamla inte duger ska man byta ut befintlig eller skaffar man en extra för slingorna på övervåningen?

Det skulle till ganska speciella omständigheter om inte en pump av normal villatyp skulle räcka till även vid den tillbyggnad du gör. Troligtvis inget du behöver bekymra dig om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.