936 läst · 16 svar
936 läst
16 svar
Värme till garage - vattnet kyls ned på vägen
Sida 1 av 2
Jag håller på att bygga ett garage och har precis grejat med värmen - och insett att allt inte gick så bra som planerat.
Har vattenburet system med Luft/Vattenvärmepump, IVT AirX - dimensionerad för att klara både huset och garaget.
Från källaren går 15 mm rör till markrör där 15 mm PEX tar vid.
I marken är det ca 3.5 meter till garaget, ligger på ca 1 meters djup.
Garaget har golvvärme och alltså en egen shunt etc för styrningen.
Problemet: Vattnet kyls ned för mycket från källaren till garaget så det blir ingen speciell temperaturhöjning i garaget.
Inser att jag borde isolerat markröret (120 mm) som går mellan källare och garage men det blir inte lätt i nuläget då det ligger under en betongplatta.
Frågan är då vad man kan göra för att få högre temperatur på inkommande värme i garaget? Har följande funderingar:
Tacksam för andra ideer och kommentarer på mina olika funderingar ovan!
Har vattenburet system med Luft/Vattenvärmepump, IVT AirX - dimensionerad för att klara både huset och garaget.
Från källaren går 15 mm rör till markrör där 15 mm PEX tar vid.
I marken är det ca 3.5 meter till garaget, ligger på ca 1 meters djup.
Garaget har golvvärme och alltså en egen shunt etc för styrningen.
Problemet: Vattnet kyls ned för mycket från källaren till garaget så det blir ingen speciell temperaturhöjning i garaget.
- Jag kan känna med handen att temperaturen i rören i källaren till garaget är lite varmt.
- Returröret är kallt
- Termometer i garaget på shuntsystemet säger att det är 10 grader
- Jag känner ingen värme alls - d v s de tio graderna är ju ingen direkt värme - på inkommande värmerör i garaget.
Inser att jag borde isolerat markröret (120 mm) som går mellan källare och garage men det blir inte lätt i nuläget då det ligger under en betongplatta.
Frågan är då vad man kan göra för att få högre temperatur på inkommande värme i garaget? Har följande funderingar:
- Fylla 120mm röret med fogskum som isolering. Nackdelen är ju att då är röret inte möjligt att göra något i. Visst kan jag byta PEX-slangarna då de är rör-i-rör men annars inget. Dessutom ligger ju PEX-rören längst ner i 120 mm röret så de blir bara isolerade på ovansidan.
- Extra shunt i källaren för att få högre fart på vattnet ut till garaget.
- Isolera rören i källaren. Har märkt att vattnet är kallare där det går ut från källaren än där det kommer från värmeväxlaren.
- Värmekabel i 120 mm röret ut till garaget. Men då får man väl räkna på vad driften kan kosta.
- Byta rör i källaren från 15 till 22 mm. Borde kanske göras ändå då en del av rören är gamla och isolerade med asbest.
- Byta PEX-slang från 15mm till 22 mm
- Byta PEX slangen för den del som går ut till garaget till isolerad PEX-slang. Kommer bli knöligt då det ju är tre andra rör där (retur samt varm/kall-tappvatten).
Tacksam för andra ideer och kommentarer på mina olika funderingar ovan!
Besserwisser
· östergötland
· 2 196 inlägg
Är röret oisolerat i marken?
Kanske köpa en LLVP som kan hålla garaget tillräckligt varmt? Är det oisolerat värme rör flera meter tänker jag att det kommer bli svindyrt om du inte gräver upp.
Besserwisser
· östergötland
· 2 196 inlägg
Detta var ju ett vettigt svar på min fråga! Fast kom på en annan lösning som nog kan vara ok ekonomiskt och enklare att installera - en värmekabel i marken kan jag trycka in. Räknade lite på det och årskostnaden blir inte så stor. Behövs ju bara några månader på vintern och inte ens hela vintern då jag inte är på plats hela tiden - är på landet.T TrädgårdsBjörnen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 661 inlägg
3,5 m distans under marken är väl inte så farligt ur avkylningssynpunkt. Jag antar att flödet ut till garaget är för litet. Kan du sätta shunten där borta ur funktion så att max flöde erhålls?
Ett litet försök: Stäng alla element i huset så att cirkpumpen trycker mer vatten ut till garaget, för att se att det är teoretiskt möjligt att få ut varmvatten till garaget.
Om ändarna på markröret är tillgängliga kan du putta in lösisolering. Eller ett täcke av aluminiumfolie över rörparet. Det hindrar i alla fall konvektion och strålningsförluster.
Ett litet försök: Stäng alla element i huset så att cirkpumpen trycker mer vatten ut till garaget, för att se att det är teoretiskt möjligt att få ut varmvatten till garaget.
Om ändarna på markröret är tillgängliga kan du putta in lösisolering. Eller ett täcke av aluminiumfolie över rörparet. Det hindrar i alla fall konvektion och strålningsförluster.
Vi la ner kulvert till garaget på ca 80cm djup.
Cirkulation när temperaturen närmar sig nollan. Vattnet går igenom en avstängd fläktkonvektor i garaget och jag känner just nästan ingen skillnad på tillopp och returen som kommer tillbaka från garaget.
Cirkulation när temperaturen närmar sig nollan. Vattnet går igenom en avstängd fläktkonvektor i garaget och jag känner just nästan ingen skillnad på tillopp och returen som kommer tillbaka från garaget.
Tack för bra svar - och ideer! Jag är också inne på att flödet är för litet - så detta kan vara ett bra test!T Thomas_Blekinge skrev:3,5 m distans under marken är väl inte så farligt ur avkylningssynpunkt. Jag antar att flödet ut till garaget är för litet. Kan du sätta shunten där borta ur funktion så att max flöde erhålls?
Ett litet försök: Stäng alla element i huset så att cirkpumpen trycker mer vatten ut till garaget, för att se att det är teoretiskt möjligt att få ut varmvatten till garaget.
Om ändarna på markröret är tillgängliga kan du putta in lösisolering. Eller ett täcke av aluminiumfolie över rörparet. Det hindrar i alla fall konvektion och strålningsförluster.
Angående flöde från en lekman, 15mm koppar och 15mm pex har stor skillnad på innerdiameter, du kanske behöver en extra cirkulationspump för garaget?
Hur mycket utrymme har du kvar i markröret, det kanske går att dra i isolerade pex istället?
Hur mycket utrymme har du kvar i markröret, det kanske går att dra i isolerade pex istället?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Jag tror 15mm pex också är för klent, motsvarar typ 12mm koppar i volymflöde. Blir typ inte mer än 1kw (55 grader framledning) du kan få ut ur det flödet + förluster för att kulverten inte är isolerad. Räcker kanske för lite underhållsvärme men inte kommer du kunna värms ett normalstort garage till mysiga temperaturer.J John Karlsson skrev:
Kan du komma åt och byta slangen i markröret? Byt isf till större och passa på och dra på lite isolering över de nya slangarna.
Ang värmekabel är det bara att glömma, det är ren el bara för att värma marken. Då är det bättre med en radiator inne i garaget istället.
Det är inte speciellt mycket utrymme kvar i markröret - men om man bara tar framledningsröret för värme så kanske man kan dra om med isolerat PEX. Och japp, en extra cirkulationspump kan nog hjälpa till.J John Karlsson skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Vad har du för dimensioner på golvvärmeslangen? Till ett normalstort garaget så borde du ha minst 20mm eller multipla slingor med 16 mm. Pex15 på stigare kommer ju begränsa effekten/flöde rätt rejält