Hur använder jag bäst kulverten för att fixa radiatorvärme och tappvarmvatten från ackumulatortanken?

Förutsättningar: Bygger nytt pannrum i uthus. Vedpanna och en stor ackumulatortank utan slingor, möjlighet till anslutning på minst fyra nivåer. Till boningshuset i befintlig PEX-kulvert, 6 meter lång med 4 pipor. Varmvattenberedning ska ske med TVA (extern plattvärmeväxlare) Solfångare ska också växlas in med plattvärmeväxlare (Solladdare). Lämpliga tak för solfångare finns på boningshuset, däremot tyvärr ej på uthuset där panna och tank står.

Om jag endast skulle använda vedpannan skulle jag nog bereda varmvattnet m TVAn så nära tanken som möjligt och skicka in färdigt tappvarmvatten och färdigshuntat radiatorvatten via kulverten. Nu vill jag även kunna växla in solvärmen utan att dra en ytterligare kulvert enkom för detta.

Det går ju att tänka sig att radiatorkretsen shuntas före kulvert och att TVA och Solladdare delar på två pipor enligt nedan:

Eller så shuntar jag till radiatorerna EFTER kulvert, bereder varmvatten av detta oshuntade vatten (TVA tilloppet dras från varma 32an i skissen)??

Har någon erfarenheter av dessa båda eller liknande arrangemang?

Har du inte plats för en 300 liters tank inne så du kan satsladda den med en 2-piporskulvert? Sedan ansluter du solfångare , tva och shunt till tanken o tvångskör kulvertstyrningen då solen värmt tanken "för bra" Då har du varmvatten på "nära håll"

Tanken (!) har slagit mig att göra som du föreslår exerg. I mitt fall skulle det innebära att jag nyttjar en enkel 500 liters ackumulatortank (som jag redan har: ej inkopplad) som tekniktank: växlar in sol och växlar ut tappvarmvatten och nyttjar då sommartid den stora tanken som mottagare av värme utöver detta.

Alternativt skulle jag kunna använda min nuvarande dubbelpanna med inbyggd förrådsberedare som soltank: dvs plugga igen skorstenen och tilläggsisolera...

Det skulle förmodligen funka bra, men spontant vill jag ju gärna slippa fler tankar när jag har en stot, fin, välisolerad och (förhoppningsvis) väl skiktad tank i uthuset.
Förklara gärna hur man får satsladdning via kulvert görs smidigt!

Varför inte hoppa den dyra soldelen och bygga en optimal vedanläggning istället? Det handlar bara om några m3 ved du spar per år

Iom att du gör varmvattnet i huset räcker en 2-rörs kulvert och du slipper vv-cirkulation . Vedvärmen finns i tanken i pannrummet tills den mindre i huset behöver påfyllning med ny värme (sköts med diff-tempgivare, en i huset o en i stora tanken och sen en överhettningsterm som tvångsstyr kulvertpumpen) Hur länge "payofftiden" på en solfångare är då man eldar med ved kan diskuteras men säljer du den ved som du slipper elda så får du åtminstone 500:-/kbm (stjälpt ved), och visst tycker fler än jag att det känns skamligt eller åtminstone tokigt att elda när det är 30 grader varmt ute och man gör mesta möjliga för att kyla huset istället och en solfångarinstallation innebär ju inte att du behöver göra vedanläggningen mindre optimal.

Saken är alltså den att jag redan har en nedgrävd o ingjuten 6 meter lång PEX-kulvert med fyra pipor (jag gör ett nytt försök att bifoga skissen med förslaget i mitt första inlägg...) 32 32 28 18 mm mellan boningshus och uthus.

Så det gäller att disponera dessa på bästa sätt! För optimal ved OCH sol, eller den vettigaste, lataste och snålaste kompromissen! Elda är kul, Matss, men slipper jag helt april till oktober eller så vore det gött.

exerg: faktum är att jag råkar ha en laddomat 4030 liggandes, som ju normalt används för att ladda fram o åter mellan panna med inbyggd shunt och varmvattenberedning. En möjlighet är att använda den mellan soltank (eller t o m den gamla DIOM dubbelpannan, som jag nu eldar mha förugn, i ombyggt skick till enbart soltank om ca 200 l) och stora vedtanken.

Eventuellt är jag så full i fan och experimentell att jag medelst några strategiska trevägsventiler skaffar mig möjlighet att direkt jämföra... Hjälp, nu blir jag lika galen som han jag köpte kåken av, ni skulle se tillbyggnaderna...

Hursomhelst, kulverten är ett faktum:

• Kulvert_solladdare_TVA_farg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här kommer ett förslag utan tank i huset. Kan kanske bli för hög temp för kulverten från sol-laddaren?

• DSC00145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Självklart kan man bygga ett ved solsystem utan att kompromissa på veddelen, men jag har inte sett det hittils. Och du börjar redan kompromissa med kulverten...

Säger som Matss, satsa på en riktigt seriös vedanläggning istället. När ja projekterade min anläggning tyckte många jag skulle ha sol för att slippa elda på sommaren exempelvis. Nu eldar jag var 14:e dag på sommaren. Dyra pengar för att slippa så lite arbete.

Vad exakt är det du menar man kompromissar? I mitt förslag är det i princip separata system (förutom inuti tanken då).

Matss skrev:
...Och du börjar redan kompromissa med kulverten...

Redigerat:
JohanEO skrev:
Här kommer ett förslag utan tank i huset.
Tack! nåt i den stilen har jag klurat på också. Nån form av temperaturbegränsning behöver jag ju innan kulvert för att kunna ladda tanken till 99,7 grader utan att fördärva kulverten: i din skiss en laddomat 10, som ju har pump. Med tanke på den korta kulverten funderar jag på om en simpel trevägsventil för temperaturbegränsning kanske räcker (tacksam för tips om vicken isf)?

JohanEO skrev:
Kan kanske bli för hög temp för kulverten från sol-laddaren?
Borde gå att få tillräcklig fart på flödet från solladdaren för att hinna få undan värmen: Med 90 vacuumrör kommer jag nog högst upp i 9 kW maxeffekt.

Matss skrev:
Självklart kan man bygga ett ved solsystem utan att kompromissa på veddelen, men jag har inte sett det hittils. Och du börjar redan kompromissa med kulverten...
Bara att ha en kulvert i sig är ju på sätt och vis en kompromiss, om vi nu ska vara filosofiska, men alternativen att gräva till en källare eller ha pannan i sovrummet lockar inte. Alternativet att exempelvis ha varmvattenberedningen vid stortanken som jag nämnde i första inlägget är ju mer relistiskt men vore ju även det en kompromiss som skulle leda till något sämre varmvattenkomfort (väntetid och förluster) än vi har nu (bereds i huset). Hur man än vänder sig... Angående plånbokskompromisser så förbereder jag så gott det går för kommande eventuella investeringar. Gör om gör rätt skrämmer mig inte! Solfångare hör till dessa ev kommande investeringar.

Fråga/förslag: Kulvertrören är såpass grova (32 mm) och korta (6 m) att jag borde, med vilja våld och vaselin (eller såpa) kunna sticka in klenare PEX i dem: hemkokt rör i rör liksom. Vinst: enklare rördragning, färre skarvar, mindre vattenvolym under kortare tid i kulverten vilket borde ge mindre värmeförluster i kulvert?
Bu eller bä?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.