295 läst · 2 svar
295 läst
2 svar
Värma lada med ved
Hej, jag håller på att återbygga en lada, tillhörande en jordbruksfastighet. Fotavtrycket är 280 kvm och nu blir det gjuten platta med vattenvärme och isolerade väggar och tak. Innehållet är verkstad, garage, snickeri, två små lägenheter, dusch, bastu och kök. Kort sagt kommer ladan att innehålla ett hus. Tanken är att i huvudsak värma hela bygget med en ved och ackumulatortank (och värmepatron om man lämnar gården).
Nu velar jag lite över om jag ska köpa en vattenmantlad kamin som kan bli en del av inredningen, i form av att dom kan vara trevliga att titta på - eller om jag ska köpa en riktig vedpanna och gömma undan den i lämpligt utrymme.
Utan att ha djupdykt i ämnet så gissar jag att kvalitet och kapacitet är avsevärt bättre på en riktig vedpanna jämfört med en vanlig braskamin. Kanske ska jag gå i riktningen att köra en stor, ful men effektiv vedpanna för uppvärmning och sen komplettera med en öppen spis, mest för att det är trevligare att betrakta och lyssna till. Kanske finns det inte ens en vanlig braskamin med tillräcklig kapacitet att värma 280 kvm?
Är det någon som gått i liknande tankar och kanske har samlat på sig lite olika erfarenheter? Och vart i landet hittar jag bästa kompetensen/produkterna för den setup jag behöver. Jag betalar mycket hellre lite extra för att prylarna ska fungera, helst några generationer framåt.
Nu velar jag lite över om jag ska köpa en vattenmantlad kamin som kan bli en del av inredningen, i form av att dom kan vara trevliga att titta på - eller om jag ska köpa en riktig vedpanna och gömma undan den i lämpligt utrymme.
Utan att ha djupdykt i ämnet så gissar jag att kvalitet och kapacitet är avsevärt bättre på en riktig vedpanna jämfört med en vanlig braskamin. Kanske ska jag gå i riktningen att köra en stor, ful men effektiv vedpanna för uppvärmning och sen komplettera med en öppen spis, mest för att det är trevligare att betrakta och lyssna till. Kanske finns det inte ens en vanlig braskamin med tillräcklig kapacitet att värma 280 kvm?
Är det någon som gått i liknande tankar och kanske har samlat på sig lite olika erfarenheter? Och vart i landet hittar jag bästa kompetensen/produkterna för den setup jag behöver. Jag betalar mycket hellre lite extra för att prylarna ska fungera, helst några generationer framåt.
Redigerat:
Vedpanna är utmärkt om du har tillgång till gratis ved och orkar pyssla med detta.C CraneIsland skrev:Hej, jag håller på att återbygga en lada, tillhörande en jordbruksfastighet. Fotavtrycket är 280 kvm och nu blir det gjuten platta med vattenvärme och isolerade väggar och tak. Innehållet är verkstad, garage, två små lägenheter, dusch, bastu och kök. Kort sagt kommer ladan att innehålla ett hus. Tanken är att i huvudsak värma hela bygget med en vedkamin och ackumulatortank och värmepatron (om man lämnar gården).
Utan att ha djupdykt i ämnet så gissar jag att kvalitet och kapacitet är avsevärt bättre på en riktig vedpanna jämfört med en vanlig braskamin. Kanske ska jag gå i riktningen att köra en stor, ful men effektiv vedpanna för uppvärmning och sen komplettera med en öppen spis, mest för att det är trevligare att betrakta och lyssna till.
Är det någon som gått i liknande tankar och kanske har samlat på sig lite olika erfarenheter. Och vart i landet hittar jag bästa kompetensen/produkterna för den setup jag behöver. Jag betalar mycket hellre lite extra för att prylarna ska fungera, helst några generationer framåt.
Ja, egen ved har jag så att det räcker. Och som en bonus av att arbeta i skogen får man både terapi och träning - så det är lite av syftet - så att man inte går sysslolös den dagen är dags för pensionJonatan79 skrev:
Liknande trådar
-
Hej! Jag varmavatten med vedpanna men det finns automatic temperature för att flytta värmvatten till andra tankar o det fungerade inte?
Värme allmänt -
Svedbergs handduksvärmare, iskall
Värme allmänt -
Värma spa med vedpanna
Ved, Pellets, Flis -
Hur kan man värma hus med ved utan kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Fastnad Vedum XP-låda
Kök