5 870 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Värdering av fritidshus
Vi har nu hittat några som är intresserade av vårt fritidshus, men nu börjar deras bank att fråga om värdering...
Är vi skyldiga att göra en värdering? När vi köpte stugan så fanns det inte direkt någon, men banken gick in och kollade vad fritidshusen i närheten hade gått för och då var det inga problem.
Det jag är orolig för är att banken ska sätta käppar i hjulen...
Är vi skyldiga att göra en värdering? När vi köpte stugan så fanns det inte direkt någon, men banken gick in och kollade vad fritidshusen i närheten hade gått för och då var det inga problem.
Det jag är orolig för är att banken ska sätta käppar i hjulen...
En anledning av många för att använda mäklare.
Tex SBAB vägrar att låna ut till köp mellan privatpersoner utan mäklares förmedlande. (den kan gå i, men i undantagsfall)
Lånelöften från bank är ej giltiga vid privatköp, där kan riktigt obehagliga situationer uppkomma....
Tex SBAB vägrar att låna ut till köp mellan privatpersoner utan mäklares förmedlande. (den kan gå i, men i undantagsfall)
Lånelöften från bank är ej giltiga vid privatköp, där kan riktigt obehagliga situationer uppkomma....
Är det någon som har erfarenhet av att andra banker resonerar på samma sätt?
Mannen i familjen som är intresserad har samma bank som oss, kan det underlätta? Banken har sagt att det är ok att ta över vårt hypotekslån till räntan 3,45...
I min värld så tycker inte jag att det ska vara något problem... Banken har redan lånet på stugan och om deras ekonomi ser ok ut så tar dom ju bara över största delen av lånet...
Men, det kanske inte funkar så...
Mannen i familjen som är intresserad har samma bank som oss, kan det underlätta? Banken har sagt att det är ok att ta över vårt hypotekslån till räntan 3,45...
I min värld så tycker inte jag att det ska vara något problem... Banken har redan lånet på stugan och om deras ekonomi ser ok ut så tar dom ju bara över största delen av lånet...
Men, det kanske inte funkar så...
Det kanske handlar om hur mycket köparen får låna av banken och till vilken ränta?
Banker brukar låna upp till 75% av marknadsvärdet, med då måste de veta vart det ligger. Och kanske så såldes det inte så många hus i ert område att de kan se värdet utifrån säljstatistik?
Banker brukar låna upp till 75% av marknadsvärdet, med då måste de veta vart det ligger. Och kanske så såldes det inte så många hus i ert område att de kan se värdet utifrån säljstatistik?
Det är väl iof ganska självklart att banken vill veta hur mycket huset är värt. Dom skall ju ha det som säkerhet för ett banklån. Värdet kan ju ha stigit/sjunkit sen ni tog ut lånet - och är det på en annan bakn eller sumam så vill dom nog ha täckning för det.
Men egentligen är det ju köparens problem, han får ta dit en besiktningsman som värderar huset helt enkelt.
Hade ni sålt via mäklare kan jag tänka mig att mäklarens värdering hade varit ok för banken i de flesta fall...
/K
Men egentligen är det ju köparens problem, han får ta dit en besiktningsman som värderar huset helt enkelt.
Hade ni sålt via mäklare kan jag tänka mig att mäklarens värdering hade varit ok för banken i de flesta fall...
/K
HUR intresserade är dom, och hur intresserade är ni?? Ni är inte skyldiga till nånting. Ni har ju trumf på hand, men det är inte så roligt att slänga ut x antal kronor på en värdering som köpare, om resultatet blir mindre än man tänkt sig. Det påverkar köpet ganska ordentligt, om man tänker på bottenlån och dyligt. Jag står inför ett liknande problem, men det är väl "bara" och köra, så får vi se vad som händer.