Vad rekomenderas att satsa på vad det gäller att värdera upp ett hus?? bättra hela helheten i huset,typ fräscha upp både badrum och kök med enklare möbler alt, köpa ett dyrare paket och bara kosta på ett rum??
 
Är det inför försäljning så verkar förståndet ta semester för de flesta när de får se ett nytt kök. Även om det är ikeas billigaste och de skall riva ut det snart igen verkar det trigga budgivningen. Ruttna fönster och allmänt eftersatt underhåll verkar spela mindre roll ???
 
Men om det inte är inför försäljning - utan inför en omförhandling om lånen?

Sitter själv i den sitsen och har valt att lägga mina surt förvärvade slantar på det som känns viktig för MIG: Det är ju ändå jag som ska bo där. Det skulle ändå vara bra att höra andras erfarenheter och framför allt om det finns något riktigt billigt knep för att få huset uppvärderat lite extra. :)

 
Det konstiga med värderingar är att helt andra grejer än huset verkar spela roll (vår värderingsman kollade t ex in "vilken fin bil vid hade och vad vi en gång för tusen år sedan givit för huset) men mest av allt vad andra hus i samma område (som han dessutom värderat vid försäljningar) gått för. Hans värdering revs dock av banken som adderade 500 000 till värdet ;D sådana bankkontakter gillar jag!
 
Vi ska lägga om bolån nästa vecka och ska försöka få låna till ett utbygge.
Vi har gjort ganska stora förändringar sedan vi köpte huset. T.ex. har vi inrett övervåningen så att boytan stigit från 90kvm till 160kvm.

Vem gör värderingen? Vi har en lokal mäklare, men banken kanske har egna värderingsmän?
 
dymlingen skrev:
Vem gör värderingen? Vi har en lokal mäklare, men banken kanske har egna värderingsmän?
Oftast använder banken sig av mäklare. ;)
 
Bankerna har en lista med av dem själva godkända värderingsmän. I praktiken sätter detta konkurrensen ur spel.

Jag påpekade själv detta för vår bankkontakt, som med eftertryck hänvisade oss till mäklare A som tog betydligt mer betalt än mäklare B. Bankens svar blev att banken tog på sig fakturan som jag annars skulle fått betala.

Faktum kvarstår. Slutnotan får kollektivet bankkunder betala ändå...
 
Den "bästa" bankvärderingmannen jag råkat ut för när vi skulle uppvärdera huset inför slopa topplån. Var... när han ringer och på telefon förhör sig om hur huset ser ut, vi sa vi har satt in en jätte fin eldstad/murspis köket ska snart bytas ut. Vi hade ett jätte trevligt samtal om vilket tecken vi var födda i, jag är våg och det tyckte han borgade för att man hade det snyggt hemma (estetiskt snyggt) Så på dessa grunder värderde han upp huset så mkt över att vi klarade få bort topplånet och lite till om det nu hade gått...
Fram för fler sådana värderingsgubbar.. per telefon ;D
 
Solana, kan du maila telefonnumret!!! :p ;D ;D
 
Solana skrev:
Den "bästa" bankvärderingmannen jag råkat ut för när vi skulle uppvärdera huset inför slopa topplån.
Banker VILL låna ut pengar. Det är det dom lever av :).
Det verkar vara en formalitet nuförtiden att få huset uppvärderat eftersom huspriser har bara gått upp dom sista åren.
Vår värderingsman var i alla fall på plats och titade noga på det hela för att sen höja värdet ... så klart ;D.
Han kunde ha gjort det per telefon men vårt hus är lite udda så vi ville ha honom på plats. Tack vare hans närvaro blev värdeökningen  större än på andra hus i området ( som man kan värdera per telefon utan att göra fel). Marknadsvärdet är 10-15% högre än "bankvärde" enl. hans bedömning. Vi är nöjda med vår gamla hus ;D.
Slutsats: man behöver inte göra någonting alls för att få huset uppverderat om man inte betalt överpris när man köpte det för minst ett par år sen.
Har man ett hus som markant avviker från "standardhus"  i området ( typ en sekelskiftes tegelvilla bland trähus från 1970-talet) så är det klokt att få värderingsmanen hem på besök.
gaia
 
Denna roliga händelse är säkert minst 5 år gammal och andra hus på gatan hade inte samma "värde"... :-X
 
Vi har haft "förmånen" att jämföra värderingar mot marknadspriser vid försäljning två gånger. Första gången har jag redan berättat om flera gånger här på forumet. Andra gången så hamnade värderingen 1,5 miljoner under försäljningspriset. Visserligen hade vi byggt en veranda innan försäljningen men ändå...

mvh
David
 
David skrev:
Andra gången så hamnade värderingen 1,5 miljoner under försäljningspriset. Visserligen hade vi byggt en veranda innan försäljningen men ändå...

mvh
David
Tur att det är köparen i slutändan som bestämmer hur mycket han vill betala ... men det är skrämmande att man får så stora skillnader emellan.Oftast kan man inte själv bedömma priset och då blir man utelämnad åt värderingsmannens/mäklarens tycke. Det är inte roligt när man nu är den som säljer.... :surprised:. Så är mitt råd att få värderingsmannen på plats helt förkastat :(.... i alla fall vid försäljningen ;)
gaia
 
;) min egen bankmäklares försäljningsvärdering låg 400' lägre än vad mäklaren (som jag valde) ute på stan värderade huset till - och som senare sålde huset.

Trots detta behåller jag min bank - men jag förlitar mig inte på deras husmäklarkompetens ;)
 
kostar det nåt att värdera huset? och hur går det till om det blir värderat till mer än man har lånat för? knallar man in på banken och säger att man ska ha topplånen som bottenlån istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.