Skall koppla in klocka till utebelysningen och blir som vanligt fruktansvärt osäker när kopplingsscheman skall läsas.
jag skickar med kopplingsschemat till tiduret och även min tolkning (som jag mistänker är felaktig), på högersidan...
tacksam för svar.
jag skickar med kopplingsschemat till tiduret och även min tolkning (som jag mistänker är felaktig), på högersidan...
tacksam för svar.
L = fas till kopplingsur
N = nolla till kopplingsur
Med dessa så går uret.
På 1, 2 och 3 kopplas last/förbrukare in
T.ex fas in på 2 och fas ut 3 om man vill ha brytande funktion när kopplingsuret är "på"
och fas in på 2 och fas ut på 1 om man vill ha slutande funktion när kopplingsuret är "på"
Lasten/förbrukaren kopplas sedan in mellan en av fas utgångarna 1 eller 3 (beroende på funktion) och N (nollan).
N = nolla till kopplingsur
Med dessa så går uret.
På 1, 2 och 3 kopplas last/förbrukare in
T.ex fas in på 2 och fas ut 3 om man vill ha brytande funktion när kopplingsuret är "på"
och fas in på 2 och fas ut på 1 om man vill ha slutande funktion när kopplingsuret är "på"
Lasten/förbrukaren kopplas sedan in mellan en av fas utgångarna 1 eller 3 (beroende på funktion) och N (nollan).
Att ta samma matning som till uret är en lösning som troligen är lättast för dig. Men man kan använda en annan fas också, beroende på hur man vill ha det kopplat. T.ex. kan man ha en fas från en viss säkring som driver kopplingsuret medans urets relä (brytare) bryter/sluter spänningen från en annan säkring.
Man kan se ingångarna 1, 2 och 3 som en brytare/kontakt som sköts av uret och den behöver inte ha samma matning som uret.
Man kan se ingångarna 1, 2 och 3 som en brytare/kontakt som sköts av uret och den behöver inte ha samma matning som uret.
Håller fullständigt med roli!Gustavson skrev:
Du behöver inte en fas till från gruppsäkringen, du kan bygla från L till 2.
tjenare!
med den informationen som jag fick av det första svaret, så utförde jag ett litet experiment. dvs att bygla L till 2:an och L till lampan på 1:an, detta fungerade på ett mycket tillfredsställande sätt.
Nu tittade jag till tråden i dag igen och såg att ni har beskrivit tilvägagånssättet precis så..
1000 ggr tack för hjälpen!
(bättre att fråga och värka dum, än att inte fråga och vara/bli det).
med den informationen som jag fick av det första svaret, så utförde jag ett litet experiment. dvs att bygla L till 2:an och L till lampan på 1:an, detta fungerade på ett mycket tillfredsställande sätt.
Nu tittade jag till tråden i dag igen och såg att ni har beskrivit tilvägagånssättet precis så..
1000 ggr tack för hjälpen!
(bättre att fråga och värka dum, än att inte fråga och vara/bli det).