Hej
Jag har funderat mycket på om det är jag som inte kan såga rakt eller om det är (självklart) fel på alla sågar. Det hela började när jag för länge sedan läste om att när man skärper en såg så måste handtaget vara till höger om man är högerhänt och då till vänster om man är vänsterhänt. Därför att när man filar så skall den dominanta handen trycka filen mot handtaget dvs mot eggen på tanden.

Då började jag fundera på om skränkningen har betydelse, och det har den. På en såg för högerhänta måste första tanden närmast handtaget luta åt höger sett från tändernas sida, alltså när sågen sitter fast i filklämman skall första tanden närmast handtaget luta bort från dig. Samma sak för vänsterhänta när handtaget är till vänster skall första tanden närmast handtaget luta bort från dig.

På bilden så ser man till höger en svart köpesåg vars första tand skränkt till höger. Min gamla såg jag renoverat är första tanden skränkt till vänster.
Det var svårt att fånga på bild men på svarta sågen så ser man andra tandens fas på ryggen den lutar då nedåt mot pappret på bordet.

Sågar man då bättre, svar ja det gör man faktiskt.

• Gilla
Tombrittberg och 9 till
  • Laddar…
DSC_0126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde bilden

Kanske fattar dåligt, men menar du att vilket håll första tanden är skränkt på (höger/vänster) påverkar hur rakt man som häger/vänster-hänt sågar? Jag måste ha missuppfattat?

April, april??? ;)

Gah. Skall omgående rapportera detta så att någon moderator kan radera. Tradiga stockholmare. ;)

Den har du filat på ett tag.... ;)

• Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
Ja du Daniel det är skönt att vara stockholmare just nu.:)

Pär

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tombrittberg
Remne Remne skrev:
Den har du filat på ett tag.... ;)
Trötte torparpojken som börjat jobba i skogen åt skogsbolaget: Ja no va Far fattig men han hadde i alla fall filar som gick lätt.

A
Däremot är det ju definitivt så med brödkniven och andra motsvarande köksknivar! Hatar när sidan med lutningen är på fel sida,

B
Erik_Hansson skrev:
Däremot är det ju definitivt så med brödkniven och andra motsvarande köksknivar! Hatar när sidan med lutningen är på fel sida,
Haha... då måste lutningen byta sida beroende på om jag eller sambon använder kniven, för hon kan inte skära rakt och vi är båda högerhänta.

A
Övning ger färdighet sägs det. Eller så har man olika idé om hur man gör, som med skidbackar på osten eller kratrar i smöret ;) :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.