Det brukar ju talas om hantverksfusk. En sak som däremot är rejält gjort i vår lägenhet är fastsättningen av ett par hemska laminatbänkskivor. Nu har leveransen av de nya skivorna kommit, men hur fasen får man bort de gamla utan att skada stommarna?

De befintliga skivorna är rejält fastlimmade!

Ni som gått igenom denna processen tidigare, hur i tusan ska vi (sambon ;D) få loss dem?

Jag skulle säga att det helt enkelt inte går att få bort hellimmade skivor utan att skada stommen.
Eller, egentligen är det väl kakeplattorna och väggarna runtom skåpsstommen som tar den riktiga smällen, men av egen erfarenhet vågar jag påstå att ni inte har något annat val än att bita i det sura äpplet och ta till med ordentligt våld.

Möjligen att det skulle gå med en tigersåg, men då sågar du ju ändå sönder stommen.

Neeej, nu ska ni inte vara så här missmodiga. Ni ska svara att det är jättelätt! ;)
På något sätt måste det ju gå, bänkskivor byts väl oftare än stommar :-/

När allt kom omkring så var det väldigt enkelt att byta bänkskivorna. Det tog en halvtimme att byta tre bänkskivor och vi fick inte en skada på stommar, gamla bänkskivor eller befintligt kakel (fast det kaklet är ändå dödsdömt).

Min totala okunskap beträffande verktyg gör det svårt att namnge vad det var vi använde, men ett tunnt stålblad med gummigrepp och en hammare var allt som behövdes.

helaraden_b_ttre_1148808000.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.