Har, som så många andra på detta forum, råkat bli med hus. En betongklump från 50-talet som av sina senaste ägare fått en rejäl uppfräschning. Ja, tyckte nog dom alltså. Förra ägaren rev ut väggar, så att huset trots sina knappt 200kvm bara har 3 sovrum. Förra ägaren drog ny el, med lampkabel liggande löst i nedreglade innertak.
Förra ägaren satte in ett IKEA-kök med samma finess, bänkskivan var skarvad av 8 bitar, varav en del inte var i nivå med varandra. Elen till spisen i en kabel liggande löst under skåpen. Vattenrören skarvade någonstans bakom en vägg, vi har inte hittat skarven än. Luckorna hängande snett för att gångjärnen inte är ordentligt fastskruvade. Ja, ni fattar.

Men det gamla köket har redan flyttat ut (tack fejans köp och sälj) och det börjar vara läge att bestämma hur det nya köket ska se ut. Vi har ritat säkert 30 olika ritningar, men jag tycker inte nåt blir riktigt riktigt bra. Vi vill gärna få in hel kyl och frys, 2 ugnar (behöver man 2 ugnar?), maximal förvaring och bra arbetsytor. Jag vill gärna ha en matplats i köket, det finns såklart utrymme för en matplats även i vardagsrummet, men till när man bara ska äta frukost, lunch, bara är familjen hemma, så tänker jag att det är skönt att slippa bära maten så långt.

Det här är mitt bästa förslag hittills.

Ritning av ett kök med markerade arbetsområden, skåp, två ytterväggar och en matplats med bord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett grått kök med skåp, kyl & frys, spis i svart, och matbord med stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser har köket två ytterväggar. På andra sidan den övre väggen är en toa och hall. På andra sidan väggen till höger finns vardagsrummet, med ett parkettgolv vi tänkte försöka spara. I dagsläget finns ingen vägg mellan kök och vardagsrum, men i husets ursprungliga planlösning var där en vägg. I den här lösningen får vi in två ganska stora arbetsytor, där man kan jobba utan att vara i vägen för varandra. Men jag får inte till den andra ugnen.
Kan man sätta ugn i högskåp mot vägg? Eller blir det för trångt att få grejer in och ut? Ett annat alternativ vi diskuterat är att byta ut frysen mot ett högskåp för ugn och istället ha frys i källaren plus ev en halvhög frys under bänken, på bekostnad av viss förvaring då.

Eller har du ett helt annat förslag? Jag har försökt rita kök där jag lämnar öppet mellan kök och vardagsrum, det är ju så man vill ha nuförtiden, men jag får inte till nåt bra. Tar tacksamt emot förslag på hur det skulle se ut.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi har ugn och micro i högskåp mot vägg, med en passbit på kanske 30 cm mellan. Det fungerar bra. Jag gillar verkligen inte att er vask inte blir centrerad mot fönstret. Tycker att det ser illa ut (hoppas att det är ok att jag uttrycker mig så rakt). Något annat jag tänkte på att jag själv nyligen har kikat på ikeaköksdelar och jag tycker nog att hörnskåpen av den andra modellen känns vettigare att använda. Något att fundera på i alla fall. Men lådor är ju bra och det maxar ni på nuvarande planlösning. Jag tycker nog att en fläkt under skåp skulle vara snyggare, men det är ju en smaksak. Jag gillar inte huvfläktar.
 
  • Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
Enda jag har en tanke om är att det är trevligt att ha diskhon mitt för fönstret.
 
  • Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
Ugn och mikro i högskåp är trevligt men på så liten yta är det inte värt det. Frys i källaren är bra men skulle i så fall välja en bredare modell med en lite mindre frysdel i nederdelen.

Föreslår att ni byter fläkten mot en inbyggd i ett skåp som alternativ för lite extra förvaring.

Skulle nog inte flyttat diskhon närmare spisen. Det är den viktigaste ytan i köket så skulle försöka maximera den. Däremot skulle man kanske kunna skippa fullhöjds skafferi och köra på fler väggskåp
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
I ett tidigare kök hade vi micron inbyggd i den nedre delen av ett överskåp. Det fungerade ganska bra, men var lite högt upp för barnen. Kan vara en tanke.
 
Om ni som oss har glas och porslin i överskåpen skulle jag vilja ha diskmaskin och diskho under dessa. Ställ kyl och frys där högskåpet är på din bild och spisen ställs där kyl/frys är på bilden.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Skissade lite på detta, kanske blir fel med proportionerna. I hörnet till vänster om diskhon skulle man kunna ha en lite lägre hylla för mikro.


Grovhandskiss av kökslayout med måttangivelser, inklusive diskbänk och plats för mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
shtob och 2 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Vi har ugn och micro i högskåp mot vägg, med en passbit på kanske 30 cm mellan. Det fungerar bra. Jag gillar verkligen inte att er vask inte blir centrerad mot fönstret. Tycker att det ser illa ut (hoppas att det är ok att jag uttrycker mig så rakt). Något annat jag tänkte på att jag själv nyligen har kikat på ikeaköksdelar och jag tycker nog att hörnskåpen av den andra modellen känns vettigare att använda. Något att fundera på i alla fall. Men lådor är ju bra och det maxar ni på nuvarande planlösning. Jag tycker nog att en fläkt under skåp skulle vara snyggare, men det är ju en smaksak. Jag gillar inte huvfläktar.
Raka svar välkomnas!
Ja, eftersom det fortfarande inte finns en vägg mot vardagsrummet och den hemska utsalningen på ytterväggen sitter kvar så vet jag inte kökets exakta mått i längsled, men någon 30-cm passbit kan det omöjligt bli mot väggen, jag skulle gissa 5-10 cm.
Jag har sett bägge varianterna av hörnskåp och i just den här lösningen passar denna modell bättre med måtten. Är den andra verkligen bättre? i den här är ju en rondell man snurra runt. Jag har nog fräckt antagit att den andra bara har hyllor, men det kanske är nån variant med utdragbara hyllor även i den?
Kan hålla med om att många huvfläktar är gräsligt fula, vi har dock hittat en från Franke som vi gillar. https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/retro/110-0279-647_detail.html
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ugn och mikro i högskåp är trevligt men på så liten yta är det inte värt det. Frys i källaren är bra men skulle i så fall välja en bredare modell med en lite mindre frysdel i nederdelen.

Föreslår att ni byter fläkten mot en inbyggd i ett skåp som alternativ för lite extra förvaring.

Skulle nog inte flyttat diskhon närmare spisen. Det är den viktigaste ytan i köket så skulle försöka maximera den. Däremot skulle man kanske kunna skippa fullhöjds skafferi och köra på fler väggskåp
Jag har försökt maxa ytan mellan diskhon och spisen, det är ju ändå alltid där man står och jobbar. Om man tar bort skaffriet och sätter väggskåp istället så får man ju mindre förvaring, eller hur menar du? Skafferiet rymmer ju mer än vad ett bänkskåp och ett väggskåp rymmer?
 
S Sackaros skrev:
I ett tidigare kök hade vi micron inbyggd i den nedre delen av ett överskåp. Det fungerade ganska bra, men var lite högt upp för barnen. Kan vara en tanke.
Ja, jag har inte ritat in någon micro alls i köket. Vi har en inbyggnadsmicro nu i lägenheten, men den är ju otroligt dyr jämfört med att köpa en lös micro. Jag har tänkt att man kan ställa micron i skafferiet alt i överskåp ovan kyl och frys (fast jag tror inte min lite kortare sambo skulle vara så förtjust i det).
Micro kan jag leva utan, men två riktiga ugnar skulle jag vilja ha.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Om ni som oss har glas och porslin i överskåpen skulle jag vilja ha diskmaskin och diskho under dessa. Ställ kyl och frys där högskåpet är på din bild och spisen ställs där kyl/frys är på bilden.
Planritning av kök med spishäll vid fönster och diskmaskin långt från matbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär menar du? Oavsett hur jag gör då hamnar hällen vid fönstret, tänker att det inte är superkul att använda rutan som stänkskydd.

Diskmaskinen kommer dessutom längre från bordet, där disken ju oftast är innan den ska i maskinen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skissade lite på detta, kanske blir fel med proportionerna. I hörnet till vänster om diskhon skulle man kunna ha en lite lägre hylla för mikro.


[bild]
Jag har skissat på nåt sånt förslag själv, och då satt in högskåp för ugn vid kyl och frys. Jag tycker det blir lite långt mellan kylen och arbetsytan. En annan klar nackdel är att fönstret på den vänstra väggen går inåt (för att inte öppnas ut över trottoaren precis utanför).
 
Krikkan Krikkan skrev:
[bild]
Såhär menar du? Oavsett hur jag gör då hamnar hällen vid fönstret, tänker att det inte är superkul att använda rutan som stänkskydd.

Diskmaskinen kommer dessutom längre från bordet, där disken ju oftast är innan den ska i maskinen.
Jag menade spis, diskmaskin och diskho vid samma vägg. Åtminstone ho och spis för att slippa kladd på fönster
 
P-plats P-plats skrev:
Enda jag har en tanke om är att det är trevligt att ha diskhon mitt för fönstret.
kan inte tänka annat än att hålla med.
Det gör också arbetsytan lite större istället för 2 små arbetsytor.
Ser ut som en väl planerad planlösning av ett kök.
 
Jag tycker spisen ska vara nära kylskåpet. Där emellan tycker jag det blir mest spring.
Ser ändå välplanerat ut och kommer säkert fungera bra för er ändå.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.